درد استخوان لگن ؛ علل و روش های درمان طبیعی این نوع درد

درد استخوان لگن می تواند با وجود التهاب یا صدمه به استخوان شرمگاهی، ایلیوم، استخوان نشیمنگاهی، و یا دیگر استخوان هایی که لگن را تشکیل می دهند ایجا شود. درد استخوان عانه یا درد لگن در زنان باردار نیز بسیار رایج است. شرایط موثر بر استخوان های لگن و یا استخوان شرمگاهی می تواند در ایجاد سفتی، درد، و کاهش کاهش دامنه حرکتی مفاصل لگن نقش داشته باشد. در این شرایط پیاده روی، نشستن یا ایستادن به مدت طولانی درد و ناراحتی ایجاد می کند.

داروهای خانگی زیادی وجود دارد که می تواند به درمان نشانه های همراه با درد استخوان لگن کمک کند. به عنوان مثال، استفاده از کمپرس آب گرم و سرد، درمان فیزیوتراپی و یا مصرف برخی از مکمل ها می تواند به از بین بردن درد لگن کمک کنند. درد استخوان لگن در دوران بارداری معمولا پس از زایمان خود به خود از بین می رود. با این حال، استفاده از پد های گرم کننده می تواند روند بهبودی را سرعت ببخشد.

در این مقاله مجله پیام سلامت در مورد علل اصلی درد استخوان لگن صحبت خواهیم کرد. شناسایی این علل می تواند به تشخیص تفاوت بین درد استخوانی لگن و درد ناشی از اندام های داخلی لگن و شکم کمک کند. در پایان مقاله، یاد می گیرید که چگونه می توانید مسائل مربوط به درد لگن را با استفاده از داروهای خانگی درمان کنید.

استخوان لگن

استخوان لگن (بعضی از افراد آن را به عنوان کمربند لگنی می شناسند) از مجموعه ای از استخوان هایی تشکیل شده است که شکل مثلثی ایجاد می کنند. بر طبق اعلام دانشنامه انگلیسی بریتانیکا، استخوان لگن از استخوان ناحیه شکم (پوبیس)، ایلیم، اسکولیوم، ساکروم و کوکسیک تشکیل شده است. استخوان ناحیه شکم (پوبیس) در پایه کمربندی لگن قرار دارد و به دو استخوان ران متصل شده است. دو استخوان لگن در بالا توسط ساکروم در پایه ستون فقرات تشکیل می شود که مفصل ساکرولیاک را تشکیل می دهد.

عضلات و رباط هایی نیز به استخوان های لگنی متصل می شوند که از نیم تنه فوقانی حمایت کرده و به ایجاد تعادل کمک می کنند.

به گفته متخصصان University of the West of England عملکرد اصلی استخوان لگن حفظ و مراقبت از بدن در هنگام راه رفتن، دویدن، نشستن و زانو زدن است. کمربند لگنی از اندام های مهم بدن مانند مثانه، اندام های تولید مثل و رکتوم محافظت می کند. درد استخوان لگن به احتمال زیاد زمانی که می نشینید اتفاق می افتد. زیرا اکثر وزن بدن در این حالت بر روی استخوان لگن، به ویژه استخوان نشیمنگاه است.

تفاوت بین استخوان لگن مردان و استخوان لگن زنان

از آنجا که کمربند لگنی در زایمان نقش مهمی دارد، تفاوتی بین لگن مردانه و زنانه وجود دارد.

طبق اعلام کتاب Orthopedic Physical Therapy Secrets، کمربند لگنی زنانه سبک تر و نازک تر از لگن مردان است. برای کمک به زایمان، استخوان خاجی زنان نسبت به استخوان خاجی مردان کوتاه تر و گسترده تر است. کمربند لگنی بخشی از کانال زایمان در زنان محسوب می شود.

به علت تفاوت بین استخوان لگن مردانه و زنانه، درد استخوان لگن (PGP) در دوران بارداری بسیار رایج است.

علائم درد استخوان لگن

درد استخوان لگن می تواند بر مردان و زنان در تمام سنین تاثیر بگذارد. با این حال، زنان بیشتر از این درد رنج می برند.

طبق گفته پزشکان در وبسایت WebMD، شایع ترین علامت درد در استخوان لگن، تیر کشیدن این ناحیه است. بسته به علت درد استخوانی یا مفصلی، ممکن است در یکی از ران ها نیز سفتی ایجاد شود.

برخی از علائم دیگر درد استخوان لگن عبارتند از:

  • درد کمری (کمر درد) که در هنگام خم شدن به شدت افزایش می یابد
  • درد و سفتی در ران یا کمر که در اثر ایستادن یا نشستن طولانی ایجاد می شود
  • درد در استخوان لگن یا کل لگن در هنگام راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها
  • درد شکمی یا درد کمر در هنگام بلند شدن از خواب

پزشکان می گویند که درد استخوان لگن در دوران بارداری می تواند تمام علائم بالا و همچنین برخی از موارد زیر را ایجاد کند:

  • درد بالای ران
  • درد لگن بین واژن و رکتوم
  • درد هنگام حرکت دادن و جدا کردن پاها از هم. مانند حالتی که پاها در زمان معاینه لگنی یا خروج از ماشین به خود می گیرند.

علل درد استخوان لگن

دردی که بر استخوان لگن تأثیر می گذارد گاهی اوقات درد کمربند لگنی (PGP) یا اختلال عملکرد سمفیزد پاوبیس (SPD) نامیده می شود. برخی از دلایل ایجاد این درد عبارتند از:

شکستگی لگن

آسیب به هر یک از استخوان هایی که در ناحیه لگن قرار دارد (پوبیس، ساکروم، ایسکیم یا ایلیم) می تواند به استخوان لگنی آسیب برساند.

آکادمی پزشکی جراحان ارتوپدی آمریکایی گزارش می دهد که علت اصلی شکستگی استخوان های لگن زمین خوردن است. در موارد شدید مانند تصادف با اتومبیل، شکستگی ممکن است بسیار شدید بوده و برای بازسازی استخوان لگن جراحی لازم باشد.

از آنجا که استخوان لگن به شکل حلقه ای شکل می گیرد، شکستگی در یک بخش لگن معمولا باعث شکستگی ثانویه می شود. به عنوان مثال، شکستن بالای استخوان لگن در مفصل ساکرولیاک می تواند باعث شکستن استخوان شرمگاهی شود. افراد مسن به علت پوکی استخوان بیشتر به شکستگی لگنی مبتلا می شوند.

بسته به میزان آسیبی که به استخوان لگن وارد شده است، ممکن است برخی از علائم زیر را نیز داشته باشید:

  • درد شدید در ناحیه لگن
  • درد لگن در هنگام راه رفتن یا حرکت دادن لگن
  • تورم یا کبودی در اطراف استخوان ران و لگن

ورم استخوان پوبیس

ورم استخوان پوبیس یکی از دلایل درد استخوان لگن است که هم بر روی مردان و هم بر روی زنان تاثیر می گذارد. این التهاب در ناحیه پایین لگن رخ می دهد و علت آن آسیب های مکرر است. این وضعیت التهابی استخوان های لگنی می تواند درد را به کشاله ران یا شکم نیز سرایت دهد.

دکتر هنری ت. گیتز از موسسه پزشکی ورزشی دیترویت گزارش می دهد که این التهاب اغلب بر روی ورزشکاران تأثیر می گذارد. التهاب در پوبیس به علت آسیب های کوچک وارده به عضلات ناحیه لگن یا آسیب به مفاصل رخ می دهد. این وضعیت در فوتبالیست ها، بازیکنان هاکی روی یخ و بازیکنان تنیس شایع است.

علائم دیگری درد استخوان لگن که ناشی از ورم استخوان پوبیس می باشند عبارتند از:

  • دردس که از استخوان شرمگاهی منتشر می شود
  • درد شکمی در یک طرف ناحیه شکم
  • درد لگن هنگام عطسه کردن، قدم زدن یا دویدن
  • شنیدن صدای بلند و یا صدای کلیک هنگام راه رفتن روی زمین ناهموار یا پهلو به پهلو شدن در رختخواب
  • درد در مفصل ساکرولیایک

رگ به رگ شدن مفصل ساکروایلیاک

پزشکان کلینیک مایو می گویند که التهاب در مفاصل بین ساکروم و استخوان لگن می تواند منجر به آرتریت یا سایش و پاره شدن شود. درد کمر و باسن شایع ترین علامت درد مفصلی است.

با توجه به گزارش مجله Manual و Manipulative Therapy، اختلال عملکرد کمربند لگنی (PGD) می تواند در مفصل ساکرولیاک درد ایجاد کند. پزشکان می گویند که فیزیوتراپی، کایروپراکتیک و استفاده از کمربند های پشتیبانی می توانند به کاهش برخی علائم درد استخوان لگن کمک کنند.

اختلال عملکرد کمربند لگنی (PGD)

اغلب تنش ها و فشارهایی که در زندگی روزمره وجود دارند می توانند دلیل ساده ای برای ایجاد درد کمربند لگنی باشند. سرویس بهداشت ملی آمریکا گزارش می دهد که PGP می تواند ناشی از وضعبت بد بدنی یا عدم تعادل عضلات لگن باشد. به عنوان مثال، نشستن در موقعیتی که باعث می شود کمر منحنی شود می تواند فشار بیشتری را روی ناحیه لگن وارد کند.

با توجه به گزارش BMC Musculoskeletal Disorders، درد مزمن لگن می تواند به وضعیت بد نشستن مرتبط باشد. این حالت باعث ایجاد فشار روی مفاصل و اعصاب ناحیه لگن می شود. پزشکان معتقدند که بهبود موقعیت بدن در هنگام نشستن یا ایستادن باعث کاهش درد کمربند لگنی می شود.

مجله Iowa Orthopedic گزارش داد که عدم تعادل عضلانی می تواند درد کمربند لگنی را در ناحیه پشت ایجاد کند. به عنوان مثال، کشیدگی غیر طبیعی عضلات در باسن می تواند در برخی از عضلات بازو تنش ایجاد شود که منجر به درد می شود. گاهی استفاده بیش از حد، آسیب و یا افزایش وزن می تواند PGP ایجاد کرده و موجب افزایش فشار عضلانی شود.

سایر علل ایجاد درد استخوان شرمگاهی و درد در سایر استخوان های لگن

دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است سبب ایجاد درد استخوان لگن شده و باعث تداخل در فعالیت های روزانه شود.

آرتروز: اسپوندیلیت آنکیلوزان شکلی از آرتریت است که منجر به درد مزمن استخوان لگن می شود. آرتریت ناشی از درد و التهاب مفصلی یک بیماری شایع است. با این حال، طبق نظر جنیفر رابینسون در وبسایت WebMD، اسپوندیلیت آنکیلوزان فقط کمتر از ۰٫۵٪ از افراد عادی را تحت تاثیر قرار می دهد.

سرطان: در موارد نادر، درد استخوان لگن می تواند توسط کندروسارکوم یا سارکوما یوینگ (انواع سرطان های استخوانی که می توانند بر استخوان های لگن تاثیر بگذارند) ایجاد شود. شایع ترین علامت این نوع سرطان ها درد ثابت در استخوان است. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که شایع ترین علل درد استخوان لگن ناشی از التهاب یا اختلالات خوش خیم (غیر سرطانی) است.

درد استخوان لگن هنگام بارداری

زنان باردار اغلب به علت تغییراتی که در ناحیه لگن در حین بارداری رخ می دهند، از درد استخوان شرمگاهی خود شکایت دارند. اختلال عملکردی سمفیز پبس (SPD) در طول بارداری بسیار رایج است و هنگام راه رفتن، ایستادن یا خم شدن باعث ایجاد ناراحتی و درد زیادی می شود.

بر اساس برخی گزارش ها، درد کمربندی لگن (PPGP) مرتبط با بارداری می تواند تا ۷۵٪ از زنان باردار را تحت تاثیر قرار دهد. پزشکان معتقدند که دلایل متعددی برای ایجاد درد کمربندی لگن به ویژه در زنان باردار وجود دارد. این اختلال در دوران بارداری می تواند سفتی در ناحیه کمر و باسن و درد شدید بین واژن و مقعد را ایجاد کند.

به عنوان مثال، مجله BMC Medicine، گزارش می دهد که افزایش سطح هورمون های آرامبخش موجب باز شدن کمربند لگنی شده و درد ایجاد می کند. این عامل یکی از دلایل ایجاد درد استخوان لگن در سه ماهه سوم بارداری است. همچنین، کار شدید، بلند کردن وسایل سنگین و یا سابقه کمر درد، می تواند زنان باردار را بیشتر در معرض خطر ابتلا به درد استخوان لگن در اوایل بارداری قرار دهد. گزارش ها نشان می دهند که وقوع درد استخوان لگن بعد از زایمان نیز رایج است.

چگونگی مقابله با درد استخوان لگن در دوران بارداری

برای برخی از زنان، استفاده از کمربند پشتیبانی کننده از لگن می تواند به کاهش بسیاری از ناراحتی هایی که باعث درد کمری در حین بارداری می شود کمک کند.

برای کمک به مقابله با درد استخوان لگن در دوران بارداری، پزشکان خدمات بهداشت ملی آمریکا اقدامات زیر را توصیه می کنند:

  • هنگام لباس پوشیدن بنشینید.
  • هنگام خواب بالشتی لای دو پای خود قرار دهید.
  • زانوهای خود را تا آنجا که ممکن است با هم حرکت دهید. به عنوان مثال، هنگامی که از ماشین بیرون می آید، هر دو پا را با هم بچرخانید.
  • زیاد ننشینید و سر پا نیاستید.
  • از افزایش وزن اجتناب کنید.
  • برای حمل بار از کیسه استفاده نکنید. برای این کار کوله پشتی استفاده کنید.

نحوه درمان درد استخوان لگن یا استخوان عانه

روش های طبیعی زیادی برای درمان درد استخوان لگن بدون استفاده از داروهای قوی یا مسکن وجود دارد. برخی از کارهایی که می توانید برای درمان درد استخوان لگن انجام دهید عبارتند از:

  • ورزش های تقویتی
  • ماساژ
  • حرارت درمانی
  • استفاده از کمربند پشتیبانی
  • نشستن مناسب

بسیاری از این اقدامات درمان طبیعی برای درمان درد کمربند لگنی پس از زایمان هستند.

سرما یا گرما درمانی

استفاده از پد گرم کننده یا کمپرس آب سرد روی ناحیه دردناک در ناحیه لگن می تواند به طور طبیعی شما را از درد خلاص کند. طبق گفته دکتر نایانا امباردکار در WebMD، گرما درمانی می تواند درد آرتریت در مفصل ها را با افزایش گردش خون و انقباض عضلات درگیر کاهش دهد. کمپرس سرد برای درمان درد عمیق مفید است و می تواند در چند روز اول و زمانی که درد در استخوان های لگن وجود دارد موثر باشد.

ماساژ

ماساژ ناحیه آسیب دیده می تواند به شل کردن ماهیچه ها و کاهش درد کمک کند. مجله BMC Complementary Alternative Medicine گزارش می دهد که برخی از تکنیک های ماساژ می تواند به کاهش درد اسکلتی عضلانی بیشتر کمک کنند. یکی از راه های بهبود کارایی ماساژ برای تسکین درد این است که از روغن های طبیعی در ترکیب با ماساژ درمانی استفاده کنید.

روغن های گیاهی برای کاهش درد استخوان لگن

بسیاری از روغن ها دارای خواص رفع درد هستند و می توانند به پوست نفوذ کرده و درد را در ناحیه لگن کاهش دهند.

به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۵ به خواص دارویی روغن اسطوخودوس اشاره کرده و دریافت که این روغن می تواند به کاهش التهاب کمک کند. این مطالعه نشان می دهد که روغن اسطوخودوس اثر ضد التهابی در هنگام استفاده روی پوست دارد و همچنین به کاهش درد کمک می کند.

فیزیوتراپی

اگر از درد مزمن استخوان لگن رنج می برید یا درد استخوان شرمگاهی بعد از زایمان نیز ادامه دارد، ممکن است لازم باشد از یک درمانگر فیزیکی کمک بگیرید.

بسیاری از پزشکان، فیزیوتراپی یا کایروپراکتیک را برای از بین بردن علائم درد استخوان لگن توصیه می کنند. بعضی از پزشکان فیزیوتراپ برنامه های ورزشی خاصی را برای تقویت عضلات و مفاصل در ناحیه لگن پیشنهاد می کنند. ورزش درمانی با استفاده از تمرینات تقویت کننده ایروبیک یا عضلانی می تواند برای حمایت از استخوان لگن بهتر بوده و موجب کاهش درد شود.

مکمل های طبیعی

اگر همیشه درد استخوان لگنی و کمر درد دارید، می توانید از مکمل های طبیعی که باعث کاهش التهاب و درد می شوند، استفاده کنید.

برای مثال، مجله Drug Design، Development and Therapy در سال ۲۰۱۶ در مورد مزایای استفاده از عصاره زردچوبه (کورکومین) برای بیماری های التهابی گزارشی را منتشر کرد. محققان دریافتند که کورکومین در زردچوبه یک ترکیب ضد التهابی است که می تواند به کاهش علائم درد مفاصل در آرتریت کمک کند. افراد مبتلا به آرتریت که مرتبا مکمل کورکومین مصرف می کنند، درد کمتری را احساس می کنند و دامنه حرکات مفصلی آن ها افزایش می یابد.