درد بالای ران چپ ؛ نشانه ها، علل و روش های درمان

درد بالای ران چپ ممکن است با مشکلات استخوان ران، لگن یا اندام هایی که در زیر شکم قرار دارند ارتباط داشته باشد. درد پهلو درست در بالای ران سمت چپ می تواند به عنوان یک درد مکرر خسته کننده یا احساس سوزش باشد که به صورت دوره ای می آید و می رود. درد در استخوان ران چپ می تواند منجر به تیر کشیدن نیز شود. گاهی اوقات درد دیگر اعضای شکم می تواند به سمت چپ منتقل شده و درد پهلو ایجاد کند.

درد در سمت چپ بالای استخوان ران در پهو اغلب می تواند زنان را بیش از مردان تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، درد تخمدان یا اندومتریوز می تواند موجب درد شدید در شکم سمت چپ پایین شود. با این حال، هم مردان و هم زنان می توانند در صورت وجود التهاب در استخوان لگن، مشکلات گوارشی، سنگ کلیه یا فتق شکمی، درد پهلو چپ بالای ران را تجربه کنند.

درمان درد به صورت موفقیت آمیز، نیاز به رسیدگی به مشکل اساسی ایجاد کننده درد دارد. به عنوان مثال، یک دوره فیزیوتراپی می تواند برای از بین بردن فشردگی عصب ناشی از درد مفصل موثر باشد. اگر سنگ کلیه باعث درد های مخرب در سمت چپ شکم می شود، مصرف سرکه سیب رقیق شده می تواند به حل کردن سنگ کمک کند. با این حال، درد بالای ران چپ به هر دلیل که ایجاد شده باشد، با استفاده از کمپرس سرد یا گرم به طور موقت بهبود پیدا می کند.

در این مقاله مجله پیام سلامت دلایل بسیاری و گوناگونی را برای درد بالای ران چپ بررسی خواهیم کرد. همچنین برای درمان این درد، داروهای خانگی مفیدی را نیز ذکر می کنیم.

چه رگان هایی در بالا یا نزدیکی ران چپ قرار دارند؟

سمت راست و پایین شکم گاهی اوقات به عنوان ربع پایینی چپ (LLQ) نیز نامیده می شود، منطقه ای است که بین ناف و لگن سمت چپ قرار دارد.

دکتر ژاکلین پین در Patient.info می گوید که اندام های نزدیک یا بالای ران چپ که می توانند باعث درد شوند عبارتند از:

  • بخشی از روده بزرگ. مشکلات گوارشی می توانند باعث التهاب یا عفونت شده و بر ناحیه بالای استخوان ران چپ شما تاثیر بگذارند.
  • کلیه چپ. تولید سنگ در کلیه چپ ممکن است باعث درد ناگهانی لگن شود.
  • تخمدان چپ و لوله فالوپی. بخشی از سیستم تولید مثل زنان در LLQ واقع شده است. حضور کیست ها یا پولیپ ها در تخمدان چپ می توانند منبع درد بالای ران چپ و کمر باشند.

علائم همراه با درد بالای ران چپ

پزشکان کلینیک مایو می گویند که درد شکم یک مشکل رایج است و می تواند انواع مختلفی از علائم را ایجاد کند. گاهی اوقات محل درد استخوان واقعی مفصل ران می باشد و می تواند در ناحیه کشاله ران نیز احساس شود. درد شدید و ناراحتی عمیق می تواند در سمت چپ کمر و پا نیز به وجود آید.

از آنجایی که درد بالای ران چپ می تواند منابع متعددی داشته باشد، توصیف شدت درد کمر و پشت و دیگر مواردی که در سمت چپ شما ایجاد می شود می تواند به شناسایی علت ایجاد آن کمک کند. دکتر بنجامین ودرو در eMedicineHealth می گوید که سایر علائم همراه با درد بالای ران چپ شامل موارد زیر می شود:

  • درد شدید و درد استخوان لگن که به پا یا زانو می زند.
  • اگر عصب سیاتیک سمت چپ آسیب دیده باشد، کمر درد یا سوزش در پای چپ خواهید داشت.
  • احساس سوزش در ران و درد در هنگام حرکت دادن پاها اگر التهاب یا آسیب رخ داده باشد.
  • احساس درد در هنگام راه رفتن.
  • حساسیت به لمس یا احساس ناراحتی در پایین شکم و بالای استخوان ران چپ
  • کمر درد که به لگن سرایت می کند
  • درد وحشتناکی که از سنگ کلیه ناشی شده و به وسط کمر، شکم و کشاله ران می زند.

علل درد بالای ران چپ

درد سمت چپ در نزدیکی لگن ممکن است علل زیادی داشت باشد. به همین دلیل شناسایی منبع درد، همیشه آسان نیست. مجله Annals of the Rheumatic Diseases می گوید که دانستن اینکه دقیقا چه چیزی باعث درد مفصل ران می شود بسیار پیچیده است. اغلب افراد مبتلا به درد در لگن راست یا چپ باید علائم دردناک خود را تشریح کنند و نشان دهند که درد چگونه بر روی آنها تاثیر می گذارد.

بیایید به جزئیات بیشتر در مورد آنچه که می تواند استخوان ران چپ یا ناحیه بالای ران چپ را دردناک کند صحبت کنیم.

درد در سمت چپ مربوط به استخوان ران

شایعترین علت درد ناخوشایند یا شدید در ناحیه لگن چپ مربوط به استخوان لگن است.

جابه جا شدن استخوان

جابجایی استخوان ران در هنگام حرکت دادن پا می تواند باعث درد ناگهانی شود. در واقع، درد می تواند بسیار شدید باشد و موجب حالت تهوع و تعریق شود. افرادی که جابه جایی یا در رفتگی استخوان لگن را تجربه کرده اند، علائم درد شدید در ران را توضیح می دهند.

محققان مجله StatPearls می گویند که پزشکان ممکن است مجبور به استفاده از یک دارو ضد درد شدید برای کم کردن درد در هنگام جا انداختن مفصل باشند. معمولا درد زمانی که ران در محل خود قرار می گیرد، کاهش می یابد.

شکستگی لگن

استخوان لگن از استخوان ران چپ شما تشکیل شده است. بنابراین هر گونه شکستگی در لگن باعث ایجاد درد در آن قسمت می شود. درد حاد استخوان لگن می تواند به طور مستقیم با آسیب مرتبط باشد.

طبق نظر مجله Current Reviews in Musculoskeletal Medicine، حتی آسیب های ظاهری کوچک می تواند بخشی از استخوان لگن را بشکند و باعث کمردرد یا درد لگن شود. برای درمان درد، مهم است که پای مصدوم را گچ بگیرید تا شکستگی جوش بخورد. معمولا حمایت از ضایعه آسیب دیده ممکن است باعث کاهش درد شود.

آرتروز یا استئوآرتریت

التهاب مفصل لگن ناشی از آرتریت می تواند درد شدید در طرف چپ بالای ران ایجاد کند. آرتریت می تواند ناشی از سایش و پارگی باشد. علائم آرتروز با افزایش سن بیمار تشدید شود.

به گفته متخصص روماتولوژی، دکتر دیوید زلمان، شناسایی علائم استئوآرتریت ران ممکن است دشوار باشد. این به این دلیل است که درد می تواند در بالای ران، در کشاله ران، باسن یا زانو احساس شود. ممکن است سفتی در مفصل نیز وجود داشته باشد که با درد شدید تیر کشنده همراه است. زیرا التهاب مفصلی بدتر می شود. سایر علائم استئوآرتریت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سفتی در مفصل ران پس از نشستن یا دراز کشیدن به مدت طولانی
  • حساسیت به لمس در مفصل ران همراه با تورم
  • ایجاد صدای در زمان حرکت دادن پای چپ یا راست

پزشکان ورزش منظم و استراحت کافی را برای کمک به درمان علائم دردناک آرتروز توصیه می کنند.

بورسیت ران

لگن حاوی کیسه های کوچکی مانند ژله، به نام بورسا است که کمک می کنند تا از اصطکاک و درد جلوگیری شود. بورسیت ران (التهاب بورسا) در سمت چپ ران ممکن است موجب درد درد در کشاله ران یا درد شدید خارج از ران چپ شود.

پزشکان American Academy of Orthopedic Surgeons می گویند که بدتر شدن این التهاب، ممکن است بر کلیه سمت چپ تاثیر بگذارد. درد ناشی از بورسیت ران می تواند شدید بوده و در ناحیه کمر یا ساق پا تجربه شود. معمولا وقتی از صندلی بلند می شوید یا مدت زیادی طول در یک حالت می مانید، درد بدتر می شود.

تمریناتی که برای تقویت کمر طراحی شده اند می توانند به کاهش درد یک طرفه بالای ران کمک کنند.

اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک

مفصل ساکرولیایک (SI) بین استخوان پایه ستون فقرات و استخوان لگن قرار دارد. اختلال عملکرد مفصلی ساکرولیاک ممکن است به علت تحرک بیش از حد مفصل SI رخ دهد.

پزشکان Cedars-Sinai می گویند که مفصل SI به عنوان یک جذب کننده شوک عمل می کند و وزن بدن را تحمل می کند. اختلال عملکرد مفصلی SI می تواند درد کمر و درد در ناحیه کشاله ران را ایجاد کند. سایر علائم اختلال عملکرد مفصلی ساکرولیایک می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • مشکلات خواب به علت درد کمر، پشت و یا لگن
  • ضعف و سوزش پایین پاها در طرف آسیب دیده
  • افزایش درد در زمان نشستن و دراز کشیدن بر روی سمت آسیب دیده
درد لگن

محققان مجله BMC Medicine می گویند که حاملگی می تواند درد مداوم در ناحیه لگن که به ران منتهی می شود را ایجاد کند. دلایل متعددی برای تاثیر گذاری این درد بر روی زنان باردار وجود دارد، اما ایجاد فشار اضافی بر روی ناحیه لگن می تواند یکی از این دلایل باشد.

تحت فشار بودن عصب

یکی از دلایل درد بالای ران چپ تحت فشار بودن عصب است. فشار روی عصب که از فتق دیسک یا اختلال عملکرد مفصلی ناشی می شود می تواند درد شدید در لگن ایجاد کند.

با توجه به گفته دکتر دانت C. تیلور در MedicineNet، مشکلات عصب سیاتیک می تواند باعث درد کمر شده و به یکی از ران ها سرایت کند. همچنین بسیاری از افراد مبتلا به درد سیاتیک از  درد کمر نیز شکایت دارند. علائم دیگر فشردگی عصب عبارتند از:

  • احساس سوزش در منطقه آسیب دیده
  • ضعف عضلانی در کنار عصب درگیر
  • احساس سوزن سوزن شدن ران یا پا
درد بالای ران چپ ؛ نشانه ها، علل و روش های درمان
درد بالای ران چپ ؛ نشانه ها، علل و روش های درمان

درد در سمت چپ مربوط به مشکلات گوارشی

درد  استخوان لگن در سمت چپ همراه با ناراحتی در زیر شکم ممکن است علامت یک مشکل گوارشی یا کلیوی باشد.

بیماری التهابی روده (IBD)

پزشکان مرکز پزشکی UW می گویند که بیماری التهابی روده می تواند علائم آرتریت را تشدید کند. اغلب، بروز آرتریت در مفل ران با کولیت اولسراتیو تشدید می شود. این می تواند درد، التهاب و حتی قرمزی در مفصل ایجاد کند.

دکتر ویلیام آر. روو کارشناس گاستروانترنتی می گوید که کولیت اولسراتیو معمولا درد کمر را در سمت چپ شکم درست بالای استخوان لگن ایجاد می کند.

سایر نشانه های بیماری التهابی روده می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد دائمی گوارشی زیر دنده ها
  • گرفتگی ملایم و شدید شکم
  • دفع مدفوع چرب و احتمالا حاوی رگه های خون
  • اسهالی که کنترل آن دشوار است
دیورتیکولیت

یکی دیگر از مسائل مربوط به سیستم گوارش که می تواند درد بالای ران چپ را به دنبال داشته باشد، دیورتیکولیت است. مجله Korean Surgical Society گزارش می دهد که آبسه یا عفونت شدید در کولون ممکن است باعث درد کمر و ران شود.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

اگر به طور منظم از اسهال و ناراحتی های گوارشی همراه با درد ران چپ رنج می برید این احتمال وجود دارد که به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا باشید.

دکتر Jenifer K. Lehrer متخصص گوارش می گوید که اغلب سندرم روده تحریک پذیر باعث درد شکم در ربع پایین چپ درست بالای استخوان ران می شود. IBS گاهی اوقات باعث ایجاد درد شدید در ناحیه زیر شکم می شود، یا گاهی اوقات گرفتگی می تواند شدید باشد.

سایر نشانه های IBS می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • یبوست
  • نفخ شکم
  • گرفتگی معده که پس از دفع گاز بهبود می یابد
  • تغییرات در حرکات روده
  • غرغر کردن معده
عفونت کلیه یا سنگ کلیه

اگر چه کلیه ها در کمر واقع شده اند اما عفونت کلیه یا سنگ کلیه می تواند در ناحیه بالای ران و سمت چپ کمر درد ایجاد کند.

پزشکان Southern Cross می گویند که سنگ های کلیوی می توانند درد  خفیف تا درد ناخوشایندی ایجاد کنند. شایع ترین محل برای احساس علائم سنگ کلیه، زیر دنده ها و استخوان ران است. درد ممکن است از وسط کمر شروع شود و به کشاله ران سرایت کند.

سنگ کلیه یا عفونت می تواند علائم زیر را نیز داشته باشد:

  • خون در ادرار
  • علائم عفونت های دستگاه ادراری
  • تهوع و استفراغ به دلیل درد شدید شکم
فتق

فتق زمانی اتفاق می افتد که بافت درون شکم از طریق یک تضعیف دیواره شکم، بیرون می زند. اگر فتق در کشاله ران چپ رخ دهد، در سمت چپ بالای ران و کشاله ران احساس درد می کنید.

درد پایین سمت چپ کمر و درد بالای ران چپ

بعضی از علل درد استخوان ران چپ می تواند باعث کمر درد نیز شود. این علل عبارتند از:

  • فتق دیسک کمری
  • اسپوندیلیت انکیلوزان

علل دیگر درد بالای ران چپ

عفونت باکتری یا ویروسی

پزشکان می گویند که برخی از عفونت های باکتری یا ویروسی می توانند استخوان لگن را دردناک کرده و همراه با تب، لرز و سردرد باشند. برخی از عفونت هایی که باعث درد کمر می شوند عبارتند از:

  • بیماری لایم
  • مسمومیت غذایی
  • سندرم رایتر

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن همراه با درد است که می تواند بر روی تمام مفاصل یا عضلات بدن شما، از جمله استخوان ران چپ و عضلات قوزک پا تاثیر بگذارد.

سرطان

در موارد نادر، درد مزمن کمر ممکن است نشانه ای از سرطان کولورکتال باشد. این نوع درد در صورتی که سرطان به استخوان برسد در یک یا هر دو ناحیه باسن اتفاق می افتد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که در اکثر موارد، مشکلات مربوط به استخوان ران یا ستون فقرات علت اصلی درد بالای ران چپ هستند.

علل درد بالای ران چپ در زنان

زنان نسبت به مردان، به علت مشکلات مربوط به اندام های تولید مثل بیشتر درد استخوان ران در سمت چپ را احساس می کنند.

آندومتریوز

اندومتریوز یک بیماری است که در ان بافت اندومتری خارج از رحم رشد می کند و می تواند بر اندام های اطراف تأثیر بگذارد. این بیماری یک علت شایع برای ایجاد گرفتگی شکم در زنان و کمر درد است. سایر علائم اندومتریوز عبارتند از:

  • درد شدید کشاله ران
  • خونریزی نامنظم واژینال
  • دردناک شدن قاعدگی
  • درد هنگام دفع مدفوع یا ادرار
  • درد در طی رابطه جنسی

کیست های تخمدان

اگر تخمدان چپ تحت تاثیر کیست قرار گیرد، می تواند درد کمر درست در بالای لگن چپ را ایجاد کند. این کیست ها به عنوان بخش طبیعی از چرخه قاعدگی در بدن رشد می کنند و معمولا نشانه ای ندارند. با این حال، اگر بزرگ شوند، می توانند موجب درد شوند.

درد بالای ران چپ در هنگام بارداری

بسیاری از زنانی که حامله هستند، درد زیادی را در نزدیکی استخوان ران چپ دارند. البته، این درد می تواند در سمت راست لگن نیز تاثیر بگذارد. برخی از علل ایجاد کننده این درد عبارتند از:

  • موقعیت قرار گیری کودک در شکم
  • وزن کودک رو به رشد که بر روی استخوان ران تاثیر گذاشته و به عضلات شکم گسترش می یابد
  • آزاد شدن هورمون های شل کننده عضلات که بر روی مفاصل لگن تاثیر می گذارد و می تواند درد به همراه داشته باشد

روش های درمان درد بالای ران چپ

  • سرما درمانی. سرما باعث کاهش التهاب در مفصل ران می شود و می تواند درد عصبی  خفیف را کاهش دهد. سرما درمانی برای آرتریت و سایر درد های التهابی مناسب است.
  • گرما درمانی. از گرما برای کمک به افزایش گردش خون به ناحیه دردناک بالای مفصل ران چپ استفاده کنید. گرما ماهیچه ها را آرام کرده و می تواند به کاهش گرفتگی شکم، فتق دیسک  یا درد مزمن کمر کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

  • درد بیش از چند هفته طول کشیده است
  • درد لگن که در زمان ورزش کردن تشدید می شود
  • کاهش استحکام و یا از دست دادن دامنه حرکت ران
  • دردی که در شب بدتر می شود
  • درد ناحیه تناسلی که با علائم عفونت همراه است
  • تغییر در عادات روده