درد شکم همراه با تب در کودکان

درد شکم همراه با تب در کودکان یکی از بیماری های رایج است. وقتی فرزند شما بیمار است، تمامی مسایل دیگر به نظر کم اهمیت می رسد. درد شکم همراه با تب یکی از رایج ترین دلایل مراجعه کودکان به پزشک است. چندین بیماری می توانند این علائم را ایجاد کنند که برخی از آنها بسیار جدی تر از دیگر بیماری ها می باشند. سن کودک و علائم دیگر مانند استفراغ یا اسهال در شناسایی علل احتمالی این درد مهم است. در اکثر موارد بیماری های عفونی علت درد شکم همراه با تب در کودکان است. طبق یک مقاله در ماه دسامبر ۲۰۱۳ در، Pediatric Gastroenterololy, Hepatology and Nutrition” تقریبا ۱ نفر از هر ۱۰۰ کودک مبتلا به درد ناگهانی شکم شرایطی دارند که نیاز به عمل جراحی دارد.

گاستروانتریت (التهاب ﻣﻌﺪه و روده)

گاستروانتریت شایع ترین علت درد شکم همراه با تب در کودکان است. گاستروانتریت معمولا ویروس معده یا آنفلوآنزای معده نامیده می شود و التهاب معده و روده را توصیف می کند. این بیماری معمولا توسط یک ویروس مانند روتا ویروس یا نورو ویروس ایجاد می شود. باکتری ها، انگل ها و سموم نیز می توانند سبب ایجاد این بیماری شوند. کودکان مبتلا به گاستروانتریت معمولا درد و گرفتگی شکمی را به طور عمومی تجربه می کنند. وجود تب معمول است و نشان دهنده تلاش بدن برای مبارزه با عفونت است. اسهال آبکی یکی دیگر از علائم مشخص گاستروانتریت است؛ که ممکن است همراه تهوع و استفراغ باشد. همچنین خون، مخاط و یا هر دو ممکن است در مدفوع، به ویژه در گاستروانتریت باکتریایی وجود داشته باشد.

عفونت خارج از دستگاه گوارش

عفونت های خارج از دستگاه گوارش اغلب باعث درد شکم همراه با تب در کودکان می شود. پنومونی، یا همان عفونت ریه، معمولا باعث ایجاد تب می شوند و ممکن است به خصوص وقتی که پنومونی قسمت های پایین تر ریه، نزدیک به شکم را درگیر می کند، باعث درد شکم شوند. عفونت مجاری ادراری یکی دیگر از دلایل ایجاد درد شکم همراه با تب در کودکان است. این حالت بیشتر با عفونت کلیه همراه است که به نام پیلونفریت شناخته می شود. حتی یک عفونت گلو یا فارنژیت می تواند در برخی از کودکان باعث تب و درد شکم شود. معمولا معاینه فیزیکی دقیق و بعضی از آزمایش های ساده برای تشخیص این عفونت ها کافی است.

آپاندیسیت

آپاندیسیت شایع ترین علت جراحی درد شکم همراه با تب است. این بیماری باعث التهاب آپاندیس، ساختار لوله ای کوتاهی که از روده در قسمت پایینی سمت راست شکم خارج شده، می شود. نوجوانان بیشتر از همه تحت تاثیر آپاندیسیت قرار می گیرند، اگر چه بیماری در دیگر گروه های سنی نیز رخ می دهد. درد آپاندیسیت به طور معمول با یک احساس ناراحتی ناخوشایند در ناحیه اطراف ناف شروع می شود. در طول یک دوره تا ۲۴ ساعت، درد معمولا شدیدتر می شود و به سمت قسمت پایینی سمت راست حرکت می کند و معمولا به وسیله انجام فعالیت تشدید می شود. وجود تب با درجه پایین همراه با آپاندیسیت رایج است و تهوع و استفراغ ممکن است ایجاد شود. کودک مبتلا به علائمی که ممکن است آپاندیسیت را نشان دهد نیازمند ارزیابی پزشکی فوری است. معمولا برای جلوگیری از ترکیدگی آپاندیس و پریتونیت، یک عفونت عمومی در شکم، جراحی بیرون آوردن آپاندیس عفونی توصیه می شود.

آدنیت مزانتریک

آدنیت مزانتریک به التهاب غدد لنفاوی که روده را احاطه کرده اند، اشاره می کند. این بیماری بیشتر بر کودکان تاثیر می گذارد و معمولا به دلیل عفونت، معمولا ویروسی، یا احتمالا باکتریایی ایجاد می شود. علائم آدنیت مزانتریک شامل تب و درد شکمی است که ممکن است با تهوع، استفراغ، اسهال یا ترکیبی از این علائم همراه باشد. علائم و نشانه های آدنیت مزانتریک به راحتی می توانند با سایر بیماری ها، به ویژه آپاندیسیت، اشتباه گرفته شود. با این حال، برخلاف آپاندیسیت، آدنیت مزانتریک معمولا در عرض چند روز به صورت خود به خودی برطرف می شود، اگر چه بهبودی کامل ممکن است در برخی موارد به چند هفته برسد. در عین حال، کودکان مبتلا به آدنیت مزانتریک نیاز به آب کافی و احتمالا دارو برای کنترل درد و تب خود دارند.

هشدارها و اقدامات احتیاطی

سایر موارد کمتر رایج، اما جدی نیز می توانند درد شکم همراه با تب در کودکان را ایجاد کنند. از آنجایی که حتی برای یک متخصص پزشکی تمایز بین بسیاری از علل احتمالی این علائم مشکل است، حتی اگر کودک شما در معرض درد مداوم، پیشرفته یا بدتر شدن درد شکم باشد، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. اگر کودک شما دارای تب بالا، استفراغ خونی، مدفوع قرمز یا مدفوع خونی یا علائم کم آبی بدن از جمله: دهان و زبان خشک و یا لب های ترک خورده، کاهش ادرار یا ادرار تیره، افزایش تحریک پذیری یا خواب آلودگی، و علایم پوست سرد و خشک، گریه بدون اشک، فرورفتگی نقاط نرم در نوزادان باشد، مراقبت های فوری پزشکی را خبر کنید.