درد پشت زانو ؛ علائم، علل و روش های درمان آن

درد پشت زانو می تواند تاثیرات جدی بر فعالیت های روزانه شما داشته باشد. درد شدید در پشت زانو می تواند راه رفتن را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد ناراحتی در هنگام ایستادن، راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها شود. درد و تورم پشت زانو همچنین می تواند باعث ایجاد سفتی در مفصل زانو، التهاب و احتمالا ایجاد یک توده در پشت زانو شود.

دلایل زیادی برای درد خفیف تا شدید در پشت زانو وجود دارد. به عنوان مثال، پارگی رباط، کشیدگی عضلات، شکستگی استخوان زانوی، یا ساییدگی زانو باعث ایجاد درجه های مختلفی از درد در پشت زانو می شود. درد زانو می تواند به شما آسیب برساند، راه رفتن را دشوا کند یا اجازه ندهد که بتوانید به سادگی زانو را خم کنید.

با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با علائم، علل و روش های درمان درد پشت زانو بیشتر آشنا شوید.

علائم همراه با درد پشت زانو

درد پشت زانو گاهی اوقات به عنوان درد خلفی زانو نیز شناخته می شود. مفصل زانو شما از رباط ها، تاندون ها، غضروف ها، ماهیچه ها و استخوان ها زیادی تشکیل شده است.

به گفته دکتر متی هافمن در WebMD، زانو یکی از پیچیده ترین اتصالات بدن است. تاندون ها استخوان ران و استخوان ساق را به عضلات پا متصل می کنند. این بخش ها با یکدیگر همکاری می کنند تا ثبات و حرکت زانو امکان پذیر شود.

به عنوان مثال، همسترینگ در پشت ران قرار دارد و به زانو کمک می کند. کشیدگی این بخش، باعث درد در ران و پشت زانو خواهد شد.

دکتر جری راسل بالنتین در MedicineNet می گوید که آسیب به رباط ها و تاندون ها در زانو باعث می شود که استخوان ها به هم مالیده شده و باعث التهاب، قرمزی و درد در پشت زانو یا خود زانو شود. این درد می تواند راه رفتن را دشوار کند و بی ثباتی در مفصل زانو ایجاد کرده و باعث آسیب بیشتر شود. در بعضی موارد، درد می تواند چنان ناتوان کننده و شدید باشد، که تحمل وزن بدن نیز دشوار شود.

علل درد پشت زانو

مصدومیت از ناحیه همسترینگ و درد پشت زانو

آسیب به همسترینگ یکی از دلایل رایج درد شدید در پشت زانو است. همسترینگ از پایین استخوان لگن شروع می شود و از پشت زانو عبور می کند و به پایین پا می رسد. پزشکان American Academy of Orthopedic Surgeons می گویند که همسترینگ به تحرک زانو کمک می کند.

آسیب وارده به همسترینگ می توانید منجر به کشیدگی یا پارگی این بخش از پا شود. درد ایجاد شده به این دلیل بیشتر در پشت و زیر زانو احساس می شود. همچنین ممکن است کبودی را به مدت چند هفته شاهد باشید. دکتر تایلر ویلر در WebMD می گوید که شما می توانید با گرم کردن قبل از ورزش از آسیب های وارده به همسترینگ جلوگیری کنید.

پارگی رباط و درد پشت زانو

درد شدید در پشت زانو اغلب می تواند نتیجه پارگی رباط یکی از مفاصل زانو باشد.

دکتر Sabrina Felson در WebMD می گوید که زانو دارای ۴ رباط اصلی است که اگر آسیب ببینند، درد زانو ایجاد می شود. این رباط ها عبارتند از:

  • رباط صلیبی قدامی (ACL) یکی از دلایل رایج درد زانو است.
  • رباط صلیبی خلفی (PCL) اگر آسیب شدیدی به زانو وارد شود آسیب می بیند.
  • رباط جانبی عرضی (LCL)
  • رباط جانبی میانی (MCL)

آسیب به هر یک از این رباط ها باعث درد شدید می شود. این آسیب ها می توانند باعث ایجاد تورم پشت زانو یا اطراف زانو شده و ممکن است دچار عدم تحمل وزن بدن شوید. بسته به شدت آسیب ACL یا PCL ممکن است برای بازگرداندن قدرت و حرکت به مفصل زانو  نیاز به عمل جراحی داشته باشید.

آسیب به ناحیه پشتی و درد پشت زانو

تجربه سفتی و درد پشت زانو ممکن است به علت آسیب به ساختارهای ظریف در زانو باشد. این نوع آسیب ها به عنوان آسیب PLC شناخته می شوند.

طبق اعلام مجله Revista Brasileira de Ortopedia، آسیب های PLC معمولا در صورتی که رباط های زانو آسیب دیده باشند، رخ می دهند. این عارضه می تواند موجب درد و عدم توانایی ایجاد فشار و تحمل وزن در زانو آسیب دیده شود. در بعضی موارد، آسیب های PLC بدون وارد آمدن هیچ صدمه ای به رباط های زانو رخ می دهد.

تحت فشار بودن عصب و درد پشت زانو

احساس درد ثابت در پشت زانو ممکن است با تحت فشار بودن عصب در مفصل زانو مرتبط باشد. اعصابی که در ناحیه کمری و پا قرار دارند می توانند در درجات مختلفی تحت فشار باشند.

دکتر Minoo Hadjari Hallis در Medscape می گوید که تحت فشار بودن برخی از اعصاب پشت زانو موجب ضعف در مفصل زانو می شود. این فشردگی عصبی می تواند علت سوزن سوزن شدن پا نیز باشد. طبق گزارش مجله Canadian Chiropractic Association، فیزیوتراپی می تواند به رها شدن عصب از زیر فشار و کاهش درد پشت زانو کمک کند.

کیست بیکر و درد پشت زانو

کیست بیکر باعث درد و ناراحتی در پشت زانو می شود. کیستی که در پشت زانو شکل می گیرد، معمولا توسط آرتریت یا پاره شدن غضروف ایجاد می شود. این عوارض باعث تجمع مایع در این ناحیه شده و توده ای پشت زانو به وجود می آورد.

پزشکان کلینیک مایو می گویند که تورم پشت زانو می تواند علت درد زانو باشد. در این شرایط علائم پس از فعالیت بدنی بدتر می شود. برای درمان کیست بیکر، پزشکان معمولا مایعات جمع شده را می کشند تا تورم و ناراحتی در این ناحیه کمتر شود.

گاسترو تاندونیت و درد پشت زانو

درد پا به خصوص در پشت زانو ممکن است به علت آسیب به عضله اصلی ران ایجاد شود. عضله اصلی ران گاسترو است و در پشت پا قرار دارد. ایجاد فشارهای تکراری بر روی گاسترو می تواند سبب ایجاد سفتی عضلانی شده و دردی را در پشت زانو به وجود آورد.

با توجه به گزارش مجله European Journal of Radiology، گاسترو تاندونیت یکی از علل بالقوه درد زانو است. این التهاب گاهی اوقات می تواند به علت آسیب به ACL ایجاد شده و در سطوح مختلف درد در پشت زانو ایجاد کند. فردی که مبتلا به گاسترو تاندونیت است، معمولا سفتی را در مفصل زانو تجربه می کند.

همانند بسیاری از بیماری هایی که بر مفصل زانو اثر می گذارند، در این شرایط هم فیزیوتراپی می تواند به کاهش درد و بازگرداندن دامنه حرکت به مفصل زانو کمک کند.

پای تنیس و درد پشت زانو

وضعیتی که به نام پای تنیس شناخته می شود نیز می تواند باعث درد در پشت پا در پشت زانو شود. پای تنیس با آسیب به گاسترو که موجب آسیب به عضله ران و تجمع مایع می شود، همراه است. طبق گزارش مجله Radiology Case Report، پای تنیس اغلب به علت آسیب های ورزشی رخ می دهد. آسیب به عضلات ران می تواند تورم و درد در قسمت خلفی زانو ایجاد کند.

لخته شدن خون و درد پشت زانو

در بعضی موارد درد پشت زانو ممکن است از طریق لخته شدن خون در پا ایجاد شود.

ترومبوز وریدی عمقی (DVT) زمانی رخ می دهد که لخته خون در یکی از وریدهای پا شکل می گیرد. طبق گفته پزشکان خدمات بهداشت ملی آمریکا (NHS)، افرادی که مدت زمان طولانی غیر فعال هستند، اضافه وزن دارند و به بیماری قلبی و ریوی مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به DVT قرار دارند.

برخی از علائم DVT عبارتند از:

  • درد و تورم در عضله ران
  • درد در پشت پاها
  • درد در زیر زانو
  • قرمز شدن پوست

ممکن است متوجه شوید که درد زمانی که پا را به سمت بالا می برید بدتر می شود.

پاره شدن غضروف زانو و درد پشت زانو

نوع دیگری از آسیب دیدگی که باعث درد و تورم در پشت زانو می شود، پاره شدن بافت غضروف زانو است.

به گفته دکتر بنجامین ودرو در MedicineNet، پازه شدن عضروف منیسک در میان ورزشکاران رایج است. پارگی غضروف در زانو می تواند به آسانی و با چرخش و توقف ناگهانی رخ دهد. این پارگی در میان وزنه بردارانی که در اوزان سنگین ورزش می کنند و بسکتبالیست ها و تنیس بازان رایج است. سن نیز یکی دیگر از عوامل خطر برای ایجاد این پارگی است.

پزشکان American Academy of Orthopedic Surgeons گزارش می دهند که برخی از نشانه های رایج پارگی غضروف در زانو عبارتند از:

  • درد زانو
  • تورم اطراف مفصل زانو
  • مشکل در حرکت دادن زانو

روش های درمان درد پشت زانو

روش R.I.C.E برای کاهش درد زانو

بازیابی صحیح آسیب وارده به تاندون ها، رباط ها و یا عضلات در مفصل زانو  بستگی به درمان مناسب دارد. بهترین درمان اولیه اشکال مختلف آسیب عضلانی یا کشیدگی رباط، روش R.I.C.E است. روش RICE می تواند برای کاهش درد در پشت زانو و همچنین تورم و سفتی استفاده شود. RICE مخفف استراحت، سرما درمانی، بستن محل درد و بالا نگه داشتن محل است.

نحوه استفاده از R.I.C.E
  • استراحت (Rest): انجام هر گونه فعالیتی که موجب درد می شود را کنار بگذارید. قرار دادن یک بالش کوچک در زیر زانو می تواند به کاهش درد زانو در هنگام لمس کمک کند.
  • سرما درمانی (Ice): قرار دادن بسته یخ روی محل آسیب بلافاصله پس از صدمه بسیار مفید است. برای کاهش درد ۳ الی ۴ بار در روز و هر بار ۱۰ تا ۲۰ دقیقه برای کاهش تورم و جلوگیری از کبودی، از یخ استفاده کنید.
  • بستن محل درد (Compress): زانو آسیب دیده را با یک باند الاستیک ببندید. باند نباید آنقدر محکم باشد که موجب سوزن سوزن شدن محل تورم شود.
  • بالا نگه داشتن محل آسیب (Elevate) زانو آسیب دیده خود را بالا ببرید تا زانوی بالاتر از سطح قلب قرار بگیرد.

دکتر بلد می گوید که یخ درمانی باید در ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول برای کاهش تورم استفاده شود. هنگامی که تورم کاهش یافت، می توانید گرما درمانی را برای افزایش گردش خون و تسریع بهبودی استفاده کنید.

کمپرس گرم برای درمان درد مزمن زانو

۲ یا ۳ روز پس از آسیب، از کمپرش گرم استفاده کنید تا از درد مزمن در پشت زانوی خود خلاص شوید و انعطاف پذیری و قدرت زانو را افزایش دهید.

طبق گفته دکتر ویلیام شیل در MedicineNet، گرمای مرطوب می تواند چند روز پس از آسیب اولیه استفاده شود. گرما به آرامش عضلات کمک کرده و پس از آن ورزش و تقویت عضلات، تاندون ها و رباط ها آسان می شود. اگر آرتریت علت درد باشد، می توان از بسته های حرارت نیز برای کاهش درد زانو استفاده کرد.

نحوه استفاده از کمپرس گرم

برای تهیه پکیج حرارت مرطوب در خانه جهت کاهش درد زانو، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک جوراب پنبه ای تمیز را با برنج خشک پر کنید و بالای آن را گره بزنید.
  • جوراب را در مایکروویو بگذارید و ۱-۲ دقیقه حرارت کامل به آن بدهد.
  • یک لیف حمام را در آب داغ خیس کنید و جوراب پنبه ای را در آن بگذارید.
  • برای از بین بردن درد، ۱۵ دقیقه این بسته را پشت زانوی بگذارید.
  • ۳ یا ۴ بار در روز برای سرعت بخشیدن به بهبودی و خلاص شدن از شر درد پشت زانو این درمان را تکرار کنید.

ورزش تقویت مفصل زانو

به گفته دکتر دیوید زلمان در WebMD، ورزش می تواند به از بین بردن درد زانو که ناشی از آسیب یا آرتریت است کمک کند. دکتر زلمان توصیه هایی را برای تمرینات کم اثر جهت افزایش انعطاف پذیری زانو ارائه کرده است. ورزش هایی که برای تقویت مفاصل زانو و کاهش درد استفاده می شوند عبارتند از:

  • شنا
  • ایروبیک
  • پیاده روی
  • دوچرخه ثابت

اگر جراحی موجب درد شدید در پشت زانو شده است، از پزشک یا فیزیوتراپیست واجد شرایط برای مشاوره در مورد بهترین نوع ورزش برای وضعیت خودتان کمک بگیرید.

سایر داروهای طبیعی برای کاهش درد زانو

اگر باید در دراز مدت درد پشت زانو را مدیریت کنید، می توانید برخی از درمان های طبیعی تسکین دهنده درد را در خانه امتحان کنید.

ادویه جات و گیاهان مفید برای کاهش درد پشت زانو

برخی از گیاهان و ادویه جات دارای خواص طبیعی تسکین دهنده درد هستند که می توانند باعث کاهش التهاب در مفصل شده و درد زانو را با موفقیت کنترل کنند.

زردچوبه: مطالعات نشان داده اند که زردچوبه می تواند در مدیریت درد مفاصل استفاده شود. بررسی ای که در مجله Medicinal Food منتشر شد، گزارش داد که بسیاری از مطالعات مثبت نشان دهنده پتانسیل زردچوبه در مدیریت درد آرتریت هستند.

سایر گیاهان و ادویه جاتی که می توانند به کاهش درد کمک کنند عبارتند از:

  • زنجبیل
  • بذر کتان
  • فلفل کایین
اسانس های مفید برای کاهش درد پشت زانو

بعضی از اسانس های گیاهی برای تسکین درد مفید هستند. این اسانس ها عبارتند از:

روغن بابونه: روغن های ماساژ حاوی بابونه می توانند به لطف خواص ضد درد باعث کاهش درد شوند. گزارشات مجله Molecular Medicine Reports توضیح می دهند که بابونه دارای خواص ضد التهابی است که به راحتی به سطح پوست نفوذ می کند.

روغن اسطوخودوس: مطالعات نشان داده اند که روغن اسطوخودوس می تواند به موفقیت در مدیریت درد مفاصل کمک کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان می دهد که روغن اسطوخودوس دارای خواص رفع درد است که التهاب را همان میزانی که بعضی از داروها کاهش درد کاهش می دهند، کم می کند.

روغن های ضروری دیگری که خواص ضد التهابی دارند عبارتند از:

  • روغن نعنا
  • روغن رزماری
  • روغن هلیکروسوم

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

دکتر جری بالنتین در MedicineNet می گوید که اگر دچار علائم زیر شدید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • تورم در پشت زانو یا اطراف زانو
  • ناتوانی در خم کردن زانو و یا احساس درد در زمان خم شدن زانو
  • ناراحتی شدید در هنگام راه رفتن
  • دردی که در فعالیت های روزمره تداخل ایجاد می کند