درد گوش و گردن ؛ علل و درمان درد پشت گوش که به گردن سرایت می کند

درد گوش و گردن می تواند موجب شود که فعالیت های روزانه شما تحت تاثیر قرار بگیرد. درد گردن درست در پشت گوش می تواند با یک سردرد خفیف، عفونت گوش و یا وجود مشکل در فک ارتباط داشته باشد. درد پشت گوش ممکن است به صورت دائمی در پشت سر احساس شود یا می توانید تیز و تیر کشنده از گردن شروع شده و تا شقیقه ها امتداد داشته باشد. درد گوش و گردن می تواند باعث تورم، حساسیت و سفتی پشت گوش و گردن شود.

درمان علائم احساس این درد در سمت راست یا سمت چپ معمولا نیاز به رسیدگی به علت اصلی ایجاد کننده آن دارد.

بعضی اوقات، درمان های طبیعی مانند ماساژ روغن زیتون گرم می تواند به کاهش موم گوش و کاهش گوش درد کمک کند. یا کمپرس گرم می تواند در کاهش تنش و سفتی ناحیه گردن درست در قسمت پشت گوش تاثیر داشته باشد. می توانید تکنیک های مختلف ماساژ را نیز امتحان کنید تا سردرد را کاهش دهید.

در این مقاله مجله پیام سلامت، به دلایل زیادی که برای درد پشت گوش و گردن وجود دارد نگاهی انداخته و در انتهای مقاله، روش های زیادی که برای درمان درد پشت گوش وجود دارد را ارائه کرده ایم.

علائم درد گوش و گردن

درد گردن و پشت گوش به خودی خود یک بیماری نیست. این درد معمولا نشانه ای از وجود بیماری های دیگر در بدن است و معمولا با علائم دیگر همراه می باشد. به عنوان مثال، عفونت گوش می تواند درد گردن را در پشت گوش و در یک طرف سر ایجاد کرده و با تورم یا ترشح گوش راست یا چپ همراه باشد.

علائم مرتبط با درد پشت گوش و گردن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سوزش در گردن و در یک طرف سر
  • درد های تیر کشنده در بالای گردن و پشت گوش
  • حساسیت پوست سر و حساسیت در پایه جمجمه
  • قرمزی گوش یا پشت گوش که به لمس نیز حساس است
  • احساس ناراحتی در هنگام چرخش سر به طرفین
  • احساس درد و حساسیت در دست راست یا چپ
  • درد شدید فک، که به پشت یکی از گوش ها سرایت می کند
  • درد دندان که موجب درد گوش می شود
  • افزایش حساسیت چشم به نور همراه با سردرد شدید

علل درد گوش و گردن

عفونت گوش

عفونت گوش می تواند موجب التهاب و درد شدید در اثر تجمع مایع در گوش شود. این نوع عفونت گوش می تواند باعث ترشح و درد مداوم در گوش شود.

دکتر Lowth در Patient.info می گوید که عفونت های گوش معمولا باعث درد ناخوشایندی در یک گوش می شوند، اما در عین حال می توانند هر دو گوش را تحت تاثیر قرار دهند. التهاب نیز می تواند باعث تورم و دردناک شدن غده های گردن شود. سایر علائم عفونت گوش می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس مسدود بودن گوش
  • خارش اطراف دهانه و کانال گوش
  • خروج چرک از گوش
  • درد شدید گوش که تمرکز کردن را دشوار می کند

برای کمک به جلوگیری از عفونت گوش، هرگز از گوش پاک کن برای پاک کردن موم داخل گوش استفاده نکنید. این کار می تواند باعث شود که موم فشار بیشتری به گوش میانی وارد کرده و باعث تشدید عفونت در گوش می شود.

سردرد سرویکوژنیک

سوزش در یک طرف گردن و یک سمت سر می تواند نشانه ای از سردرد سرویکوژنیک باشد. این نوع سردرد می تواند از اعصاب موجود در پایه جمجمه ناشی شود.

طبق گزارش مجله Pain Medicine، سردرد سرویکوژنیک می تواند درد شدید در گوش و گردن ایجاد کند. بعضی افراد درد را به صورت فشار شدید در یک طرف گردن، درد گوش و حس دردناک در همان طرف صورت توصیف می کنند.

سایر علائم سردرد سرویکوژنیک که می توانند درد گوش و گردن را به همراه داشته باشند عبارتند از:

  • سردرد میگرنی در یک طرف سر
  • گردن درد در هنگام حرکت دادن سر
  • حساسیت به لمس قسمت بالایی ستون فقرات

نورالژی اکسیپیتال

اعصاب تحریک شده که گردن را به پوست سر می رساند ممکن است باعث ایجاد درد شدید در پشت سر و پشت گوش شما شوند. این بیماری نامرئی است و به صورت ناگهانی رخ می دهد.

محققان National Institute of Neurological Disorders and Stroke می گویند که نورالژی اکیپیتال می تواند درد شدید در پایه جمجمه ایجاد کند. درد معمولا در پشت یک گوش و در گردن  احساس می شود. سپس به شقیقه ها گسترش می یابد.

علائم دیگری این اختلال به شرح زیر هستند:

  • افزایش حساسیت پوست سر
  • مشکل در نگاه کردن به نور روشن
  • درد پشت یک چشم

معمولا، استراحت کردن در یک اتاق تاریک، علائم دردناک این مشکل را بهبود می بخشد.

اوتیت خارجی

اوتیت خارجی عفونت کانال گوش خارجی است که می تواند گردن و گوش را نیز درگیر کند.

پزشکان کلینیک مایو می گویند که موارد خفیف اوتیت خارجی دارای علائم عفونت گوش هستند. با این حال، اگر عفونت شدید باشد، درد مداوم ممکن است از گوش آلوده به گردن، سر و صورت نیز سرایت کند. ممکن است تورم و قرمزی در اطراف گوش بیرونی مشاهده شود.

از آنجایی که عفونت اوتیت خارجی می تواند عوارض زیادی را ایجاد کند، حتما در مورد آن با پزشک مشورت کنید.

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ، TMD)

مفصل گیجگاهی فکی جایی است که فک به جمجمه متصل شده است. از آنجا که این مفصل بسیار نزدیک به گوش است، TMJ می تواند باعث درد گوش شود و ممکن است به گردن شما نیز گسترش یابد.

دکتر P. Cuhna در MedicineNet می گوید که عملکرد گردن به فک مرتبط است. به عنوان مثال، درد گردن می تواند بر عملکرد فک تاثیر بگذارد. التهاب در TMJ می تواند درد در یک یا هر دو گوش ایجاد کند.

برخی از نشانه های دیگر TMJ عبارتند از:

  • شنیدن صدای کلیک زمانی که دهان خود را باز می کنید
  • وزوز گوش
  • درد عضلات گردن
  • درد صورت یا احساس سوزن سوزن شدن در یک طرف سر
  • درد شانه

سینوزیت

سینوس ها در پشت پیشانی، بینی و گونه قرار گرفته اند. التهاب سینوسی می تواند باعث سردرد تپشی و درد گردن و گوش شود.

محققان دانشکده پزشکی هاروارد می گویند فشار سینوزیت می تواند درد عمیقی در پیشانی ایجاد کند. این درد می تواند بر روی پشت سر،  پشت گوش و بالای گردن نیز تاثیر بگذارد. سینوزیت همچنین می تواند علائم دیگری همراه با سردرد ناخوشایند ایجاد کند. این علائم عبارتند از:

  • تغییر رنگ مخاط خارج شده از بینی
  • احتقان مسیرهای تنفسی
  • درد زیر چشم
  • سرفه کردن همراه با خارج شدن مخاط تیره
  • خستگی

عفونت گلو

ویروس هایی که باعث عفونت گلو می شوند می توانند به سایر قسمت های سر مانند گوش و گردن نیز برسند.

معمولا عفونت خفیف گلو باعث احساس خارش در پشت گلو می شود. این عارضه می تواند با مشکل بلع، سرفه و عطسه همراه باشد. طبق نظر دکتر استیون دور در MedicalNet، عفونت گلو می تواند باعث ایجاد درد گوش، تورم غدد لنفاوی در گردن و ایجاد لکه های سفید بر روی لوزه ها شود.

می توانید با غرغره یک آب نمک ساده از گلودرد به سرعت خلاص شوید.

عفونت دندان

آبسه دندان که سبب عفونت می شود نیز می تواند احساس درد در گوش ایجاد کند.

طبق گفته پزشکان کلینیک مایو، درد خفیف ناشی از دندان می تواند به گردن، گوش یا استخوان فک برسد. با توجه به میزان عفونت، ممکن است در گردن نیز دچار تورم غدد لنفاوی شوید.

اگرچه آبسه دندان معمولا نیاز به درمان های دندانپزشکی دارد، اما برای جلوگیری از پوسیدگی به طور طبیعی می توانید از شیرین بیان استفاده کنید. استفاده از دهانشویه نمکی نیز برای  حذف باکتری های مضر از دهان مفید هستند.

آرتروز

آرتریت ستون فقرات گردنی نیز ممکن است دلیلی برای درد گوش و گردن باشد.

طبق گفته دکتر Zacharia Isaac، متخصص روماتولوژی، استئوآرتریت گردن (اسپوندیلوز) می تواند با درد گردن و درد گوش ارتباط داشته باشد. در واقع، مجله Headache گزارش داد که درمان اثرات آرتریت گردنی می تواند منجر به از بین رفتن درد گردن و گوش در برخی از بیماران شود.

سعی کنید از مکمل امگا ۳ یا زردچوبه در رژیم غذایی خود برای کمک به کاهش التهاب و درد مفاصل استفاده کنید. برخی از راه های طبیعی دیگر برای درمان درد آرتریت می تواند شامل اجتناب از مواد غذایی باشد که به تشدید التهاب کمک می کنند.

علل دیگر درد گوش و گردن

شرایط بسیاری وجود دارد که باعث درد پشت گوش و گردن، درست در نزدیکی پایه جمجمه می شود. این علل عبارتند از:

ماستوئیدیت

ماستوئید یک ساختار استخوانی است که در پشت گوش قرار دارد. درد استخوان ماستوئید می تواند علایم دردناکی درست در پشت گوش چپ یا گوش راست شما ایجاد کند.

پزشکان National Health Service گزارش می دهند که ماستوئیدیت می تواند یک عارضه از عفونت گوش میانی باشد. هنگامی که این استخوان ملتهب می شود، ناحیه پشت گوش دردناک، حساس و قرمز خواهد شد. شما حتی ممکن است متوجه یک توده بیضوی در پشت گوش شوید.

وجود جسم خارجی در گوش

اگر چیزی در گوش شما وجود دارد که نباید در آن جا حضور داشته باشد ممکن است درجه های مختلفی از درد در گوش را شاهد باشد. جسم خارجی حتی می تواند عفونت گوش ایجاد کند و پس از آن باعث درد گوش و گردن شود.

دکتر کنت بوچینو در eMedicineHealth می گوید که قطعات غذا، دانه ها، حشرات و حتی انباشت موم گوش می تواند ناراحتی در گوش ایجاد کند. درد در گوش معمولا شایع ترین علامت این اتفاق است. با این وجود، سرفه، خونریزی یا حالت تهوع نیز ممکن است ایجاد شود.

درد گوش و گردن ؛ علل و درمان درد پشت گوش که به گردن سرایت می کند

موارد کمتر شایع ایجاد کننده درد گوش و گردن

در بعضی موارد، درد خفیف تا شدید در پشت گوش می تواند به علل نادر زیر رخ دهد.

ویروس سنسیتیال تنفسی

مجله Auris، Nasus، Larynx گزارش داد که ویروس سونسیتیال تنفسی می تواند مسیرهای تنفسی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد عفونت گوش شود. عفونت های گوش می توانند درد در پشت گوش و همچنین گردن و سر ایجاد کنند.

اختلال تیروئید

مشکلات مربوط به عملکرد تیروئید نیز ممکن است باعث درد پشت گوش و درد ناحیه گردن شود. پزشکان کلینیک کلیولند گزارش می دهند که التهاب تیروئید اغلب باعث علائم زیر می شود:

  • تب
  • درد گوش
  • درد گردن
  • سایر علائم تیروئید شدید

درد گوش و گردن در سمت راست

شرایط خاص وجود دارد که می تواند درد گوش و گردن را فقط در سمت راست ایجاد کند. به عنوان مثال، درد در سمت راست گردن زیر گوش می تواند  علامت سردرد سرویکوژنیک، عفونت در گوش راست یا نورالژی حسی باشد.

درد گوش و گردن در سمت چپ

معمولا احساس درد در پشت گوش چپ و گردن همان عللی را دارد که موجب درد گوش سمت راست می شوند. بسیاری از شرایطی که بر گوش ها و ستون فقرات گردنی تاثیر می گذارند، معمولا فقط یک طرف سر را دچار مشکل می کنند

آیا عفونت گوش می تواند باعث گردن درد شود؟

بله، عفونت گوش می تواند درد گردن ایجاد کند. پزشکان National Health Service در آمریکا گزارش داده اند که عفونت های گوش می توانند بر روی غدد لنفاوی گردن تاثیر بگذارند. عفونت  در یک گوش می تواند غده های گردنی شما را به صورت ناگهانی یا شدید متورم کنند.

درمان درد گوش و گردن

مهم است که به یاد داشته باشید که درد پشت گوش و یا پایه جمجمه معمولا علامت بیماری دیگری است. بنابراین، تسکین درد گوش زمانی اتفاق می افتد که علت اصلی آن را درمان کنید.

ماساژ برای تسکین درد گوش و گردن

ماساژ گردن می تواند به کاهش درد گردن و درد ناشی از آرتریت استخوان ستون فقرات، ناخالص داخلی گوش، یا سردرد کمک کند.

با توجه به گزاش مجله Therapeutic Massage & Bodywork، ماساژ منظم ستون فقرات گردنی می تواند به کاهش درد مزمن گردن کمک کند. تکنیک های ماساژ می توانند علائم بیماری های دژنراتیو نخاعی را کاهش دهند.

  • ۵ قطره اسانس اسطوخودوس، ۵ قطره روغن نعناع و ۲ قطره روغن اکالیپتوس را در ۱ اونس روغن بادام شیرین یا روغن زیتون مخلوط کنید.
  • روغن را به آرامی روی ناحیه پایه جمجمه، بالای گردن و پشت گوش ماساژ دهید.
  • به آرامی بالای گرد را به مدت ۲-۳ دقیقه ماساژ دهید تا درد گردن کاهش یابد.

توپ تنیس برای تسکین درد گوش و گردن

می توانید با استفاده از چند توپ تنیس سردرد هایی که باعث درد گردن و درد پشت گوش می شوند را از بین ببرید. اثر ماساژ ستون فقرات گردن با توپ های تنیس، کشیدگی پشت گردن  را از بین می برد و سردرد تپشی را درمان می کند.

  • در یک جوراب تمیز ۲ توپ تنیس قرار دهید.
  • طوری دراز بکشید که بالای گردن بین ۲ توپ تنیس قرار بگیرد.
  • با حرکت ملایم، سر خود را از یک طرف به طرف دیگر بچرخانید.
  • ۳ بار این کار را انجام دهید.
  • سپس سر خود را به جلو و عقب حرکت دهید.
  • برای چند دقیقه گام های ۴ و ۵ را برای شل کردن عضلات گردن و کاهش درد پشت گوش انجام دهید.

کمپرس سرد یا گرم برای تسکین درد گوش و گردن

شما می توانید از کمپرس سرد یا گرم برای کمک به تسکین هر گونه درد در پشت گوش یا گردن استفاده کنید. به عنوان مثال، پزشکان در وب سایت Drugs می گویند که کمپرس سرد یا گرم ممکن است برای از بین بردن درد ناشی از عفونت گوش مفید باشد.

  • یک حوله را در آب گرم خیس کرده و آب اضافه آن را بگیرید.
  • آن را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی ناحیه درد فشار دهید.
  • در صورتی که سرد شد مجدد آن را خیس کنید.
  • ۳ یا ۴ بار در روز برای کمک به کاهش درد گوش و گردن از این روش استفاده کنید.
روش دیگر
  • چند قالب یخ را درون کیسه پلاستیکی بریزید و حوله ای دور کیسه بپیچید.
  • برای کاهش تورم و درد این حوله را روی گوش بگذارید.
  • ۱۵ دقیقه صبر کنید.
  • ۳ یا ۴ بار در روز برای کمک به تسکین ناراحتی پشت گوش و گردن از این روش استفاده کنید.
  • پس از ۲ یا ۳ بار استفاده از آن و پس از کاهش تورم از کمپرس گرم استفاده کنید.

روغن زیتون برای تسکین درد گوش و گردن

شما می توانید از روغن زیتون به عنوان یک دارو طبیعی برای نرم کردن موم گوش استفاده کرده و به درمان عفونت خفیف گوش بیرونی کمک کنید. روغن زیتون گرم باعث می شود که جرم گوش بیرون بیاید.

  • روغن زیتون را کمی گرم کنید.
  • مقداری از آن را در حالی که روی یک گوش دراز کشیده اید درون گوش بالایی بریزید.
  • اجازه دهید چند دقیقه بگذرد.
  • سپس سر خود را به جهت مخالف بچرخانید تا جرم و روغن زیتون خارج شود.
  • می توانید از پراکسید هیدروژن ۳ درصد نیز استفاده کنید تا از عفونت خفیف بیرونی گوش که موجب درد شده است خلاص شوید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

پزشکان کلینیک مایو می گویند شرایطی که در آن توصیه می شود برای درد گوش و گردن به پزشک مراجعه کنید عبارتند از:

  • درد گوش یا درد پشت گوش که بیش از یک روز یا دو روز طول کشیده است
  • درد گوش در سمت راست یا سمت چپ بسیار شدید است
  • ترشح شدید از گوش وجود دارد
  • سردرد شدید و سفتی گردن دارید
  • درد از پایه جمجمه به پا می زند
  • درد گردن در پشت گوش به مرور بدتر می شود