کشف یک روش جدید برای پیشگیری و درمان آلرژی به بادام زمینی

آلرژی غذایی یک بیماری جدی و بالقوه کشنده است که تقریبا ۴ تا ۵ درصد از کودکان را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار داده است. در طول دو دهه گذشته، یعنی بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ میلادی شیوع آلرژی غذایی با افزایش ۱۸ درصدی مواجه بوده است. در این آمار به ویژه آلرژی به بادام زمینی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. زیرا این آلرژی اغلب با واکنش های شدید همراه است. شیوع این آلرژی بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ دو برابر شده است. سیزده نفر در هر هزار نفر در ایالات متحده آمریکا اکنون این نوع حساسیت را در بدن گزارش داده اند. اما آیا می توان از این حساسیت پیشگیری و یا آن را درمان کرد؟ برای اطلاع از روش جدیدی که اخیرا برای پیشگیری و درمان آلرژی به بادام زمینی کشف شده است، ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را بخوانید.

پیشگیری و درمان آلرژی به بادام زمینی

درست است که دانشمندان بر روی شناسایی علل بالقوه، برای افزایش شیوع آلرژی غذایی در حال پژوهش هستند، اما متاسفانه همه عوامل ایجاد کننده حساسیت قابل درک نیست. نگرانی در مورد ابتلا به آلرژن های غذای احتمالی، به عنوان یک علت ایجاد کننده آلرژی، باعث شده تا کارشناسان توصیه کنند که در خوراندن غذاهایی که آلرژی را ایجاد می کنند به شیرخواران تا می توانید تاخیر بیاندازید. با این حال، یک مطالعه منتشر شده در فوریه سال ۲۰۱۵ در مجله پزشکی نیوانگلند (NEJM) نتایج شگفت آوری را نشان داد که نظر همه را در مورد حساسیت به بادام زمینی تغییر  داد.

غذاهایی که باعث آلرژی می شوند

هشت غذایی که مسئول ۹۰٪ از واکنش های آلرژیک به حساب می آیند عبارتند از:

  1. شیر
  2. تخم مرغ
  3. بادام زمینی
  4. دانه های درختی
  5. حلزون صدف دار
  6. ماهی
  7. سویا
  8. گندم

علائم آلرژی غذایی

علائم آلرژیک ممکن است خفیف باشد. این علائم عبارتند از:

  • خارش پوست
  • خارش دهان یا گلو

یا گاهی نیز ممکن است واکنش شدید باشد. آنافیلاکسی بدترین نوع واکنش به آلرژی است که با تورم راه های هوایی، شوک و مرگ احتمالی را به همراه دارد. با توجه به گزارش CDC، واکنش های غذایی در سال حدود ۲۰۰،۰۰۰ نفر را در ایالات متحده راهی بیمارستان می کند. پیش آگهی در مورد آلرژی غذایی نیز متغیر است، زیرا کودکان ممکن است آلرژی به مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ و سویا را از بدو تولد داشته باشند اما آلرژی های دیگری مانند بادام زمینی و صدف، بیشتر احتمال دارد که در طول عمر به وجود آیند.

کودکان مبتلا به آلرژی غذایی همچنین ممکن است دارای شرایط آلرژیک دیگر مانند اگزما (بثورات پوستی آلرژیک)، علائم آلرژی بینی و آسم باشند. هر چند ممکن است نوزادان، حتی قبل از مصرف غذایی خاص علائم اگزما زودرس را از خود بروز دهند. البته اگزما می تواند به علت عوامل دیگری به غیر از آلرژی های غذایی مانند آلرژی محیطی و یا عوامل سایشی مانند لباس ایجاد شود، اما به والدین کودکان مبتلا به اگزما توصیه می شود هنگام دادن غذاهای جدید به کودک با احتیاط و با دقت واکنش احتمالی او را ارزیابی کنند. بیشتر پزشکان معتقدند که تا رسیدن کودک به سن ۲ سالگی نباید از غذاهایی مانند بادام زمینی، تخم مرغ و صدف برای تغذیه آن ها استفاده کرد.

مطالعه LEAP برای درمان آلرژی به بادام زمینی

LEAP (مطالعه اولیه در مورد آلرژی بادام زمینی) یک آزمایش تصادفی کنترل شده و باز بود که در آن محققان نوزادانی که مبتلا به اگزما، آلرژی به تخم مرغ و یا هر دو بودند را بررسی کردند. در مجموع ۶۴۰ نوزاد بین سنین ۴ تا ۱۱ ماهه در این مطالعه ثبت نام کردند. نوزادان مبتلا به آلرژی بادام زمینی تست پوستی اولیه انجام داده و افرادی که دارای علائم واضح آلرژی به بادام زمینی بودند از مطالعه حذف شدند. کسانی که هیچ واکنشی به تست پوستی نداشتند و یا واکنش های خفیف نشان دادند، به دو گروه تقسیم شدند.

به یک گروه توصیه شد که کلا از مصرف بادام زمینی اجتناب کنند و به گروه دوم هر هفته مقدار مشخصی از این دانه خورانده شد. این دو گروه تست حساسیت پوستی را در ۱۲ ماهگی، ۳۰ ماهگی و ۶۰ ماهگی (۵ سالگی) مجددا انجام دادند. سپس یک چالش غذای خوراکی به هر کودک در ۶۰ ماهه داده شد. در صورتی که پاسخ این چالش مثبت بود، آلرژی به بادام زمینی در آن ها تشخیص داده می شد.

درمان آلرژی به بادام زمینی
درمان آلرژی به بادام زمینی

نتایج حاصل

نتایج حاصل از این تحقیق که بر روی درمان آلرژی به بادام زمینی متمرکز بود چنین اعلام شد:

۱۳٫۷ درصد از کودکانی که در تست اولیه پوست حساسیت به بادام زمینی نداشته و در طول دوره درمان از مصرف این ماده اجتناب کردند، در ۵ سالگی به حساسیت به بادام زمینی مبتلا شدند. در مقابل، تنها ۱٫۹٪ از کودکانی که حساسیت نداشته اما در طول دوره درمان بادام زمینی مصرف می کردند، به طور منظم آلرژی دیده شد. به عبارت دیگر، کاهش نسبی ۸۶ درصدی در شیوع آلرژی بادام زمینی در گروه مصرف کننده بادام زمینی اثبات شد.

به همین ترتیب، در ۳۵٫۳ درصد از کودکانی که در تست اولیه علائم خفیف حساسیت را نشان داده و در طول دوره درمان از بادام زمینی اجتناب کردند، در ۵ سالگی حساسیت ایجاد شد و تنها ۱۰٫۶ درصد از کودکان دارای علائم خفیف و مصرف کننده بادام زمینی در سن ۵ سالگی حساسیت به بادام زمینی داشتند. این نشان می دهد که شیوع آلرژی در میان کسانی که به طور منظم بادام زمینی مصرف می کنند، کمتر می شود.

مطالعه LEAP به وضوح نشان می دهد که تغذیه کودکان در معرض خطر با محصولات حاوی بادام زمینی، احتمال ایجاد آلرژی به بادام زمینی را در آینده کاهش می دهد. نرخ ۷۰٪ تا ۸۰٪ کاهش واقعا خیره کننده ای است؛ به همین دلیل محققان معتقدند که برای پیشگیری و درمان آلرژی به بادام زمینی این ماده غذایی را بین ماه های ۴ تا ۱۱ زندگی کودک به او بدهید. البته اگر کودک علائم خفیف را از خود نشان می دهد بهتر است که این روش را تحت نظر متخصص انجام دهید. علاوه بر این، در کسانی که علائم حساسیت به بادام زمینی را نشان می دهند، می توان با قرار دادن منظم بدن در معرض این ماده به درمان آلرژی به بادام زمینی کمک کرد.

دلایل علمی حمایت کننده از مطالعه LEAP

هنگامی که یک فرد واکنش آلرژیک دارد، بدان معنی است که بدن آنتی بادی ها را علیه عامل تحریک کننده ایجاد کرده و واکنش ایمنی را تقویت می کند. تزریق ماده آلرژی زا برای تحریک تحمل ایمنی به عوامل مختلف با استفاده از سیستم ایمنی بدن و افزایش دوزهای آلرژن در طول زمان، روشی است که معمولا برای درمان آلرژی به بادام زمینی استفاده می شود. به دنبال استدلال همین روش درمان، مصرف غذاهای آلرژیک باعث می شود که تحمل بدن به این غذاها کم کم افزایش یابد. این روش برای بیمارانی که در حال حاضر آلرژی غذایی دارند، استفاده می شود.

بر اساس همین روش نیز مطالعه LEAP نشان داد که مصرف بادام زمینی می تواند در نوزادان حساس به بادام زمینی و حتی برای نوزادنی که در ابتدا به بادام زمینی واکنش نشان نداده اند مفید باشد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

روش تهیه کره بادام زمینی خانگی

حساسیت به بادام زمینی ؛ نشانه ها و روش های طبیعی کاهش علائم آن

چند نکته مهم درباره مصرف کره بادام زمینی در بیماران دیابتی

[/quote]

مطالعات دیگر برای پیگیری LEAP

در اوایل سال جاری یک مطالعه دیگر در همین زمینه در NEJM منتشر شد. مطالعه LEAP-On همان گروه های اصلی مطالعه LEAP را شامل می شود. در این مطالعه به همه کودکان دستور داده شد که به طور کامل در ۱۲ ماه بین ۵ تا ۶ سالگی از مصرف بادام زمینی اجتناب کنند. در ۷۲ ماهگی (۶ سالگی)، بچه ها با چالش خوراکی برای ارزیابی آلرژی به بادام زمینی رو به رو شدند. در این زمان، آلرژی به بادام زمینی در میان بچه های گروه LEAP افزایش نیافت. این موضوع نشان می دهد که تحمل خوراکی بادام زمینی پس از گذشت ۱۲ ماه که در آن از مصرف بادام زمینی اجتناب شده است، ثابت و پایدار می باشد.

آلرژی غذایی می تواند کشنده باشد، اما علاوه بر نتایج قابل اندازه گیری مانند تعداد مرگ و میر و یا مراجعه به اورژانش، این حساسیت باعث مشکلات دیگری نیز می شود که اندازه گیری آن ها دشوار است. همانند هر نوع بیماری مزمن دیگری، اضطراب والدین در حساسیت های مختلف کودکان شایع است و ممکن است برای بیمار و خانواده ناراحتی ایجاد کند. به والدین این کودکان توصیه می شود که ضمن اجتناب از اضطراب، هوشیار باشند و از تماس کودک با آلرژن ها جلوگیری کنند.

تحققیات انجام شده نشان می دهد که اگر در ابتدا که کودک به مصرف غذای جامد روی می آورد، از بادام زمینی برای تغذیه او استفاده کنیم، تا حدود زیادی می توانیم واکنش های آلرژیک را کم کرده، استرس را کاهش دهیم و در هزینه های درمانی نیز صرفه جویی کنیم. به طور کلی، مطالعه LEAP و پیگیری آن یعنی مطالعه LEAP-On شواهد کافی برای حمایت از این شیوه درمان را ارائه کرده است. محققان نتایج حاصل از این تحقیقات را چنین بیان می کنند:

به خانواده ها توصیه می کنیم که برای پیشگیری و درمان آلرژی به بادام زمینی قبل از ۱۲ ماهگی کودک، از مواد غذایی حاوی این ماده برای تغذیه استفاده کنند.

منابع:

  1. Food Allergy Facts and Statistics for the U.S
  2. Trends in Allergic Conditions Among Children
  3. Food Allergy Among U.S. Children
  4. Randomized Trial of Peanut Consumption in Infants at Risk for Peanut Allergy
  5. Effect of Avoidance on Peanut Allergy after Early Peanut Consumption