اضطراب امتحان

اگر اضطراب دارید باید بدانید که تنها نیستید. اختلالات اضطرابی شایع ترین اختلالات روانی در ایالات متحده هستند. در کنار آن این اختلالات بسیار قابل درمان می باشند. اگر دچار اضطراب هستید، در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند با تعیین نوع درمان اختلالات اضطرابی (یا ترکیبی از درمان ها) به شما کمک کند احساس بهتر داشته باشید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به برخی از گزینه های درمان اختلالات اضطرابی اشاره می کنیم.

درمان اضطراب با روان درمانی

برخی از انواع روان درمانی در درمان اختلالات اضطرابی مؤثرند. در روان درمانی فردی که آموزش های ویژه ای در حوزه سلامت روان دیده است، با بیمار صحبت می کند. روانپزشک، کارشناس اجتماعی، مشاور یا روانشناس از جمله این افراد می باشند. جلسات مشاوره بر روی چگونگی مقابله با علائم و اضطراب ناشی از آن متمرکز می شود.

از انواع مختلفی از روان درمانی برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شود. اما دو رویکرد رایج این روش درمانی عبارتند از:

درمان رفتاری شناختی (CBT). این درمان بر روی تغییر افکار و رفتارهای فرد مبتلا به اضطراب تمرکز دارد. بیمار بر روی تغییر اندیشه هایی که باعث ترس می شوند کار خواهد کرد. همچنین راه های جدیدی را برای واکنش به شرایطی که موجب اضطراب می شوند، یاد می گیرد. درمانگر ممکن است راه هایی برای تسکین اضطراب، مانند تنفس عمیق را آموزش بدهد. اکثر افراد در مدت ۳ تا ۴ ماه مزایای CBT را مشاهده می کنند.

درمان رفتاری مبتنی بر قرار گرفتن در معرض عامل ایجاد کننده اضطراب. درمان مبتنی بر قرار گرفتن در معرض اضطراب یک نوع CBT است. این درمان برای اختلال وسواسی-اجباری (OCD) و ترس های خاص، مانند ترس از پرواز مفید است. در این درمان، شما به تدریج با چیز یا وضعیتی که باعث اضطراب در شما می شود، روبرو می شوید. درمانگر به شما در این راه کمک خواهد کرد. با پایان درمان دیگر اضطراب و ترس ندارید.

درمان اضطراب با دارو

یکی از روش های درمان اختلالات اضطرابی استفاده از دارو است. بعضی از داروها باید برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار بگیرند، در حالی که برخی از آن ها را می توان به صورت بلند مدت استفاده کرد. داروها ممکن است همراه با درمان دیگر استفاده شوند. ترکیبی از دارو و درمان اغلب مؤثرتر از درمان تکی است. داروهای اصلی که اختلالات اضطرابی را درمان می کنند، داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب هستند.

داروهای ضد افسردگی

انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی که ممکن است برای درمان اختلالات اضطرابی تجویز شوند عبارتند از:

  • مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRI)
  • مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRI)

این داروهای بر روی مواد شیمیایی در مغز و احساسات تاثیر می گذارند و می توانند نشانه های اضطراب را کاهش دهند.

SSRI هایی که برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شوند عبارتند از:

  • سیتالوپرام (Celexa)
  • اسکلیتوپام (Lexapro)
  • فلوکستین (پروازاک)
  • پاروکستین (Paxil)
  • سرترالین (Zoloft)

SNRI هایی که معمولا برای اختلال اضطراب عمومی تجویز می شوند عبارتند از:

  • دووکلستین (سیمبالتا)
  • ونلافاکسین (Effexor)

داروهای ضد اضطراب

این داروها احساس ترس و هراس را تسکین می دهد. آنها همچنین می توانند نشانه های جسمی مانند گرفتگی عضلات را از بین ببرند.

داروهای ضد اضطراب معمول عبارتند از:

بنزودیازپین ها. این داروها می توانند به درمان اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال اضطراب عمومی و اختلال هراس کمک کنند. انواع معمول این داروها عبارتند از:

  • الپرازولام (Xanax)
  • کلونازپام (کلونپین)
  • لورازپام (Ativan)

مسدود کننده های بتا. این داروها مخصوصا برای اختلال اضطراب اجتماعی مفید هستند. پروپرانولول (Inderal) یکی از این داروها می باشند.

درمان اضطراب با طب مکمل و جایگزین

علاوه بر درمان های استاندارد، طب مکمل نیز ممکن است مفید باشد. بعضی از درمان های مرسوم شایع برای اضطراب عبارتند از:

  • یوگا
  • ورزش کردن
  • تکنیک های آرام سازی

ورزش کردن در درمان علائم اضطراب بسیار موثر است. کارشناسان معتقدند ورزش باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می شود.

یادتان نرود که همه داروهای ضد اضطراب و درمان های دیگر، بر روی همه افراد یکسان عمل نمی کنند. اگر فکر می کنید که درمان ها برای شما موثر نیستند، با دکتر و مشاور یا درمانگرتان  صادق باشید. به آنها بگویید چطور هستید و چه احساسی دارید. آنها به شما کمک می کنند انتظارات واقع بینانه نسبت به درمان های مختلف داشته باشید. آنها به شما در پیدا کردن بهترین رویکرد درمانی کمک خواهند کرد.