معرفی روش های درمان جایگزین برای نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی نوعی آسیب عصبی است که بر روی شیوه ای که اعصاب بدن شما سیگنال ها را به بازوها و پاها می فرستد تاثیر می گذارد. افرادی که نوروپاتی محیطی دارند اغلب احساس بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در دست و پا را دارند. احساسات تغییر یافته دیگری نیز ممکن است به اندام ها منتقل شوند. نوروپاتی محیطی می تواند ناشی از تعدادی از بیماری ها، از جمله دیابت باشد. اما این بیماری برگشت پذیر است. مدیریت بیماری های زمینه ای ایجاد کننده آن می تواند به کنترل درد نوروپاتی کمک کند. ضمن این که روش های دیگری نیز جهت درمان جایگزین برای نوروپاتی محیطی وجود دارد که در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به آن ها اشاره می کنیم.

طبق مطالعات انجام شده توسط کاتلین ای.هد که در شماره سال ۲۰۰۶ مجله ” بررسی داروهای جایگزین” منتشر شده است، داروهای جایگزین ممکن است در کاهش علایم نوروپاتی محیطی نقش داشته باشند.

درمان جایگزین برای نوروپاتی محیطی

اسیدها

طبق آمار کاتلین هد که در بالا به آن اشاره شد، مکمل اسید های ضروری به نام ALA (اسید آلفا لیپوئیک) و GLA (گاما لینولنیک اسید) و اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است همگی تاثیرات مثبتی بر نوروپاتی محیطی دیابتی داشته باشند. هد در تحققی خود جریان خون عصبی و علائم جسمی مانند بی حسی و سردی را مورد بررسی قرار داد. در درمان طولانی مدت که چند ماه طول کشید، کاهش علائم و بهبود جریان خون در برخی از شرکت کنندگان در آزمایش مشاهده شد.

ال-کارنیتین

ال-کارنیتین ماده ای است که بدن آن را تولید می کند و در اندام های مختلف، از جمله کبد و مغز، ذخیره می سازد. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند گزارش می دهد برخی از بیماران مبتلا به دیابت که علائم نوروپاتی را تجربه می کنند ممکن است با افزایش مصرف یک نوع کارنیتین به نام استیل ال-کارنیتین بتوانند حس معمول خود را در اندام های حرکتی دوباره به دست آورند. گوشت قرمز، کره بادام زمینی و محصولات لبنی منبع خوبی از این ماده هستند. اما مکمل های آن نیز در فروشگاه های بهداشتی و داروخانه ها به طور گسترده ای در دسترس می باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی

تحقیقات پژوهشگر کاتلین هد نشان داد که کمبود ویتامین ممکن است در بعضی از افراد باعث ایجاد نوروپاتی محیطی شود. ذخیره ویتامین های ب ۱، ب۱۲ و ویتامین ای، ممکن است منجر به کاهش علائم شود. دوز توصیه شده برای ویتامین ای ۳۰۰ میلی گرم در روز می باشد. دوز مصرفی ویتامین های مختلف ب با هم متفاوت است. اما برای بیماران مبتلا به نوروپاتی مصرف مکمل ب کمپلکس به صورت روزانه توصیه می شود.

مکمل های گیاهی

چندین درمان گیاهی وجود دارد که محققان به عنوان درمان جایگزین برای نوروپاتی محیطی در حال بررسی آن ها هستند. سنت جونز، یک مکمل گیاهی است که به صورت خوراکی استفاده می شود و می تواند درد را کاهش دهد و با نوروپاتی سازگاری دارد. کرم های موضعی حاوی کپسایسین (یک ماده ضد التهاب که در فلفل های تند یافت می شود) نیز می تواند احساس سوزش را در افرادی که این عارضه دردناک را تجربه می کنند، کاهش دهد.

درمان های سنتی چینی

طب سوزنی، یک شکل از طب سنتی چینی است که ممکن است راه موثری برای مدیریت نوروپاتی محیطی باشد. پزشکان معتقدند که هنر باستانی طب سوزنی ممکن است همراه با یا به جای روش های معمول تر برای کاهش درد ناشی از این نوع آسیب عصبی مورد استفاده قرار گیرد. طب سوزنی از نقاط فشار در سراسر بدن برای تعدیل انرژی بدن استفاده می کند. این نقاط چی نامیده می شوند.

ضمن این که برخی از پزشکان برای افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی، حرکت درمانی را به عنوان راهی برای مدیریت و کنترل بیماری پیشنهاد می کنند. تای چی و یوگا به بدن و ذهن شما کمک می کنند، آرامش دهنده هستند و ممکن است درد را از ذهن بیمار دور کنند. حتی اگر این امر موقتی باشد.