درمان جایگزین برای کلسترول بالا

اگر می خواهید کلسترول خونتان را کم کنید، بهترین راه مراجعه به پزشک است اما روش های درمان جایگزین برای کلسترول بالا نیز وجود دارد. تغییر عادات رژیم غذایی و ورزش کردن برای شروع به عنوان درمان جایگزین برای کلسترول بالا خوب است. با این حال، یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم همیشه به اندازه کافی برای کاهش کلسترول خون کافی نیست.

برخی از افراد ترجیح می دهند برای کاهش کلسترول؛ از مکمل ها و گیاهان به جای داروهای سنتی استفاده کنند. اما پزشکان معتقدند که باید از ترکیب هر دو استفاده کرد. یعنی ضمن مراجعه به پزشک و مصرف دارو استفاده از تکنیک های زیر نیز نباید فراموش شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم شما را با درمان جایگزین برای کلسترول بالا آشنا کنیم.

روش های درمان جایگزین برای کلسترول بالا

استرول های گیاهی و استانول (فیتواسترول)

استرول های گیاهی گروهی از مواد به نام فیتوکمیکال هستند. این مواد شیمیایی به طور طبیعی در گیاهان و برخی از مواد غذایی وجود دارند. آن ها مواد مغذی ضروری برای بدن محسوب نمی شوند، اما پزشکان معتقدند که برای سلامت عمومی بدن مفیدند. این مواد شیمیایی گیاهی را می توان در انواع مواد غذایی، از جمله موارد زیر پیدا کرد:

  • آجیل و خشکبار
  • دانه ها
  • حبوبات
  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات

برخی از مواد غذایی فرآوری شده، مانند مارگارین و آب پرتقال نیز با استرول های گیاهی غنی شده اند. این فرآورده های غنی شده هم جهت استفاده به عنوان درمان جایگزین برای کلسترول بالا مناسب هستند. فقط کافی است هنگام خرید آن ها به برجست ارزش غذایی آن ها توجه کرده تا از غنی شدنشان اطمینان حاصل کنید.

این مواد با مسدود کردن جذب لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا همان کلسترول “بد”، موجب کاهش کلسترول در بدن می شوند. یک مطالعه که در مجله The American Journal of Cardiology منتشر شده نشان داد که، مصرف ۲ تا ۲٫۵ گرم استرول در روز می تواند سطح LDL را ۱۰ تا ۱۴ درصد، در برخی از افراد کاهش دهد. شما می توانید این مقدار استرول های گیاهی را با نوشیدن دو وعده ۸ اونسی آب میوه استرول غنی شده مانند آب پرتقال به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳، معمولا در روغن ماهی یافت می شود. این ماده می تواند ساخت پلاک در شریان ها را کند کند. پلاک در شریان ها وقتی تشکیل می شود که کلسترول با چربی، کلسیم، و دیگر مواد در خون ترکیب شود. اگر پلاک در شریان ها ساخته شده و سخت شود، شریان ها را تنگ تر خواهد شد. این فرایند می تواند بدن را در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دهد.

هنگامی که  روغن ماهی در دوز بالا استفاده شود، می تواند تری‌ گلیسرید را پایین نگه دارد. تری گلیسیرید می تواند دیواره شریان ها را ضخیم کرده و آن ها سفت کند. پزشکان هنوز علت این تاثیر گذاری تری‌ گلیسرید را نمی دانند. سفت شدن رگ های خونی، بدن را در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی قرار می دهد. پانکراتیت نیز می تواند با تری گلیسیرید بالا ایجاد شود.

با این حال، دوزهای زیادی روغن ماهی می تواند خطر خونریزی را برای برخی از افراد افزایش دهد. اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین استفاده می کنید، از مصرف میزان زیاد روغن ماهی پرهیز کنید. همچنین اگر از داروی خاصی برای بیماریتان استفاده می کنید حتما قبل از استفاده از مکمل روغن ماهی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند دوز صحیح استفاده از این مکمل را با توجه به شرایط فیزیکیتان به شما توصیه کند.

برنج مخمر قرمز

برنج مخمر قرمز از تخمیر برنج با مخمر قرمز (Monascus purpureus) ساخته می شود. این ماده در چین قرن ها است که به عنوان یک دارو و مواد اولیه در پخت و پز استفاده می شود. می توان آن را از داروخانه ها به شکل کپسول خریداری کرد.

در پزشکی، برنج مخمر قرمز در درجه اول برای کاهش کلسترول استفاده می شود. اجزای سودمند برنج مخمر قرمز مونا کولین ها هستند. این مواد شیمیایی با تشکیل کلسترول تداخل دارند. به همین دلیل باعث کاهش کلسترول می شوند. یکی از این مونا کولین ها، مونا کولین K است که دارای همان ساختار داروی لووستاتین کلسترول می باشد. لووستاتین یا دیگر داروهای استاتین برای کاهش سطح کلسترول LDL تجویز می شوند.

از آنجا که برنج مخمر قرمز به طور طبیعی حاوی همان مواد تشکیل دهنده دارو ها است، بحث بر سر این است که آیا این برنج را می توان به عنوان دارو طبقه بندی کرد یا خیر؟ سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده است که در حال حاضر هر یک از محصولات برنج مخمر قرمز که حاوی مقدار کمی از مونا کولین K است را نمی تواند از نظر قانونی به عنوان مکمل های غذایی به فروش رساند.

نیاسین

نیاسین یک نوع ویتامین B است که به عنوان اسید نیکوتین نیز شناخته می شود. بدن شما از نیاسین برای تبدیل غذا به انرژی استفاده می کند. بدن همچنین با استفاده از نیاسین سیستم عصبی، دستگاه گوارش، پوست، مو، و چشم را سالم نگه می دارد. اکثر افراد از این ماده به اندازه کافی در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. اما اگر کمبود این ماده در بدن وجود داشته باشد، می توان آن را در بسیاری از مولتی ویتامین ها یافت.

نیاسین برای کمک به بالا بردن سطح کلسترول “خوب” یا همان لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) مفید است. نیاسین ممکن است HDL را بیش از ۳۰ درصد افزایش دهد. HDL به دلیل آن که کمک می کند کلسترول بد از شریان ها حذف شود، برای بدن مفید است. از بین بردن مداوم کلسترول بد از شریان ها، باعث می شود که از مسدود شدن رگ ها جلوگیری شود. باز نگه داشتن شریان ها تا حد زیادی خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد.

چندین منبع طبیعی خوب از نیاسین شامل تن ماهی، مرغ، غلات، حبوبات، و دانه ها وجود دارد. برای بهره مندی از خاصیت کاهش کلسترول نیاسین، باید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم این مکمل را برایتان تجویز کند. البته می توانید مکمل این ویتامین را نیز از داروخانه ها تهیه کنید و به عنوان یک درمان جایگزین برای کلسترول بالا از آن استفاده کنید. اما از آنجا که مکمل ها مانند داروهای تجویزی کنترل شده نیستند، مواد تشکیل دهنده و اثرات آن ها نیز به طور گسترده ای متفاوت است. مصرف نیاسین در دوزهای بالا خطر را افزایش می دهد و عوارض جانبی مضری دارد. عوارض جانبی احتمالی آن عبارتند از:

  • خون ریزی
  • دیابت
  • عفونت
  • آسیب کبدی
  • سکته مغزی