چه داروهایی برای درمان حالت تهوع اوایل بارداری مناسب است؟

برای درمان حالت تهوع اوایل بارداری بهتر است از داروهای خانگی استفاده کنید. اما اگر داروهای خانگی برای این حالت جوابگو نباشد پزشک ممکن است داروهایی که به شکل قرص و شیاف هستند، را تجویز کند. البته به یاد داشته باشید که سه ماهه او بارداری دوره ای بسیار حساس است و بیشتر اندام های کودک در آن دوره شکل می گیرد. پس تا جایی که می توانید از مصرف دارو و مواد شیمایی در آن دوران خودداری کنید. به هیچ عنوان داروهایی که در زیر معرفی می کنیم را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

داروهای مناسب درمان حالت تهوع اوایل بارداری

ویتامین B6 اغلب برای درمان حالت تهوع خفیف مادر در اوایل بارداری مناسب است. کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) این ویتامین را به عنوان اولین درمان برای حالت تهوع اوایل بارداری توصیه می کند.

آنتی هیستامین ها نیز برای درمان تهوع و استفراغ در دوران بارداری استفاده می شود. doxylamine،  آنتی هیستامینی است که برای این منظور استفاده می شود اما کاملا خواب آور است. پس در هنگام رانندگی از این دارو استفاده نکنید.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) معمولا توصیه می کنند ترکیبی از ویتامین B6 و داروی doxylamine را برای درمان حالت تهوع اوایل بارداری استفاده کنید.

اگر تهوع و استفراغ با ناراحتی دستگاه گوارش باشد، داروهای OTC ریفلاکس، مانند زانتک یا پپسید، گاهی اوقات موثر هستند.

داروهای زیر در صورتی که درمان های دیگر پاسخ ندهد، ممکن است تجویز شود. ایمنی مصرف این داروها در دوران بارداری هنوز اثبات نشده است. بنابراین در شرایط بسیار حاد از این داروها استفاده می شود.

  • متوکلوپرامید
  • پرومتازین
  • پروکلرپرازین
  • Trimethobenzamide
  • اندانسترون

متاسفانه برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف داروهای غیر ایمن در دوران بارداری باعث ایجاد شکاف کام در نوزادان می شود. با این حال، بررسی ها در مورد اندانسترون در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد این دارو هیچ خطری برای نقص عضو نوزاد ایجاد نمی کند. اما برخی از کارشناسان معتقدند که استفاده از اندانسترون تنها در صورت عدم پاسخگویی سایر درمان ها مجاز است.

درمان تهوع و استفراغ شدید

اگر شما تهوع و استفراغ تان آن قدر شدید است به طوری که هیچ ماده ای از جمله آب، آب میوه، مواد غذایی، ویتامین های دوران بارداری و داروهای در بدنتان باقی نمی ماند برای درمان با مایعات وریدی و داروها باید در بیمارستان بستری شوید.

برای درمان تهوع و استفراغ شدید داروهای زیر تجویز می شود:

  • آنتی هیستامین ها
  • آنتاگونیست دوپامین
  • سروتونین آنتاگونیستها
  • کلرپرومازین
  • گلوکوکورتیکوئیدها

این داروها اغلب در ترکیب با مایعات، ویتامین ها و مواد معدنی استفاده می شود.

اگر هیچ درمان دیگری جواب ندهد، یک پمپ زیر جلدی توصیه می شود. در این روش، یک (IV) وریدی زیر پوست وارد شده و دارو از طریق آن وارد بدن می شود. در این حالت فرد ممکن است عوارضی مانند التهاب یا حساسیت در محل ورود IV را تجربه کند.