موثرترین روش های درمان خانگی التهاب لثه

التهاب لثه، التهاب بافت لثه است و یک بیماری بسیار شایع می باشد. در این بیماری لثه از پایه دندان جدا شده و به سمت عقب می رود.  التهاب لثه یک بیماری همه گیر واقعی است. حدود ۹۵ درصد از بزرگسالان در طول عمر خود از برخی از درجات  بیماری پریودنتال رنج می برند. منبع التهاب باکتری می باشد که در حفره دهان، دندان آلوده (پلاک) و جرم دندان ساکن شده است. بنابراین یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از التهاب لثه، خلاص شدن از شر این باکتری ها است. در ادامه این مقاله به علائم و نشانه های التهاب لثه و چند روش درمان خانگی التهاب لثه و از بین بردن باکتری ها اشاره می کنیم.

التهاب لثه علائمی مانند قرمزی و تورم در بافت لثه، خونریزی در زمان مسواک زدن، حساسیت به لمس یا درد در لثه ها، طعم بد در دهان، بوی بد دهان و تشکیل چرک بین دندانها و لثه ها را دارد.

التهاب لثه مزمن می تواند به پریودنتیت سرب، و التهاب لثه شدید می تواند به از دست دادن دندان ها و عقب رفتن لثه ها منجر شود.

پریودنتیت (قاتل خاموش)

پریودنتیت بیماری خاموش است، و اغلب اوقات تنها نشانه قابل مشاهده آن دیدن خون در زمان مسواک زدن است. علائم دیگر عبارتند از:

  • تورم لثه ها
  • قرمز شدن یا بنفش روشن شدن لثه ها
  • حساسیت به لمس
  • ایجاد فضای جدید در بین دندان ها
  • چرک بین دندان ها و لثه ها
  • بوی بد دهان
  • مزه بد در دهان
  • لق شدن دندان

پریودنتیت با باکتری تجمع یافته در مرز لثه و دندان شروع می شود و باعث ایجاد التهاب در پایه دندان می شود. شواهد نشان می دهد که پریودنتیت سطح قند خون را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود در بیماران مبتلا به دیابت، عوارض قلبی و کلیوی ناشی از دیابت بدتر شود.

روش های درمان خانگی التهاب لثه

محلول سالین

یک درمان خانگی التهاب لثه استفاده از نمک است. نمک نه تنها یک ضد عفونی کننده طبیعی است، بلکه تورم بافت را نیز کاهش می دهد. یک قاشق چای خوری نمک را در یک و نیم فنجان آب گرم مخلوط کرده و حدود یک دقیقه دهان را با آن بشویید. توصیه می شود این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.

خمیر زردچوبه

زردچوبه دارای سابقه ای طولانی در طب آیورودا و سنتی چینی در درمان بسیاری از بیماری است. زردچوبه حاوی کورکومین می باشد که یک آنتی اکسیدان، ضد ویروس، ضد باکتری و ضد التهاب است.

مجله Natural Science, Biology and Medicine در مورد نقش کورکومین در سلامت دهان مطلبی را منتشر کرده است که نشان می دهد مصرف موضعی خمیر ساخته شده از ۱ قاشق چایخوری زردچوبه با ½ قاشق چایخوری نمک و ½ قاشق چایخوری روغن خردل به التهاب لثه و پریودنتیت، درد و تورم کمک می کند.

توصیه می شود دندان ها و لثه خود را با این خمیر دو بار در روز ماساژ دهید. می توانید روغن خردل را با روغن ویتامین E یا روغن نارگیل جایگزین کنید.

مطالعه ای دیگری از همان مجله نشان می دهد که شستن دهان با زردچوبه به طور موثر در درمان پلاک و التهاب لثه موثر است. برای تهیه دهانشویه زردچوبه، ۱۰ میلی گرم عصاره کورکومین را در ۱۰۰ میلی لیتر آب مقطر و چند قطره عرق نعناع مخلوط کنید.

مریم گلی

یک مطالعه که در چاپ آوریل سال ۲۰۱۳ مجله Agriculture and food chemistry منتشر شده نشان می دهد، مریم گلی به علت خواص ضد التهابی، به عنوان یک گیاه مفید برای درمان خانگی التهاب لثه می باشد.

مقداری برگ مریم گلی تازه را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دهم کنید و اجازه دهید تا خنک شود. این محلول را ۲ الی ۳ بار در روز در دهان غرغره کنید. مالیدن برگ مریم گلی بر روی لثه نیز مفید است.

آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص درمانی بسیاری است. مشابه استفاده از آن بر روی پوست، آلوئه ورا را می توان برای پاک کردن و تسکین دندان و لثه نیز به کار برد. مجله Indian Society of Periodontology مطالعه ای را در شماره جولای سال ۲۰۱۳ خود منتشر کرد که در آن ثابت شده است که استفاده از دهان شویه آلوئه ورا می تواند در درمان التهاب لثه و پلاک ناشی از آن موثر باشد.

مطالعه دیگری که در شماره مارس سال ۲۰۱۴ مجله Oral Health and Dental Management منتشر شده نشان داد که عصاره آلوئه ورا به واسطه توانایی خود در کاهش شاخص های پریودنتال، برای درمان التهاب لثه مفید است. نتایج نشان داد که استفاده از آلوئه ورا به عنوان درمان خانگی التهاب لثه کاهش قابل توجهی در خونریزی لثه نسبت به دارو ایجاد می کند.

برای بهره مندی از خواص آلوئه ورا، مقدار کمی از ژل داخل آن را با انگشت بر روی منطقه آسیب دیده بمالید.

عسل خام

خواص ضد باکتری و ضد التهابی لثه آن را به یکی از روش های محبوب درمان خانگی التهاب لثه تبدیل کرده است. کافی است با انگشت مقداری عسل را بر روی محل عفونت و التهاب لثه بمالید.

بررسی مجله Journal of The International Academy of Periodontology در آوریل سال ۲۰۰۴ نشان می دهد که عسل با فعالیت ضد باکتری می تواند برای کاهش پلاک دندان و خونریزی لثه مفید باشد.

سیر

سیر به دلیل وجود آلسین در خود اثر آنتی بیوتیکی دارد.

مجله Medicinal Food  مطالعه ای را در شماره نوامبر سال ۲۰۰۱ خود منتشر کرده که در آن فعالیت ضد میکروبی آلیسین سیر بر روی پاتوژن دهان مرتبط با پوسیدگی دندان و لثه بررسی شده است. آلیسین در برابر تمام باکتری هایی که در آزمایش به کار برده شده بود، موثر واقع شد. نتیجه نشان داد که آلیسین برای کاهش بیماریهای دهان و دندان موثر است.

برخی از منابع نشان می دهد که باید به طریق زیر از این ماده استفاده کرد:

یک الی دو حبه سیر را له کرده و چند دقیقه صبر کنید تا آلسین آن آزاد شود. سپس آن را به صورت مستقیم بر روی لثه بمالید. در این شرایط ممکن است پوست لثه کمی بسوزد به همین خاطر در برخی از منابع توصیه شده است که بعد از له کردن سیر آن را با عسل یا آلوئه ورا یا روغن نارگیل خوراکی مخلوط کرده و سپس بر روی لثه بگذارید.

روغن نارگیل / روغن ویتامین E / روغن زیتون / روغن چریش

روغن نارگیل و روغن ویتامین E دارای خواص ضد باکتریایی هستند و برای درمان بسیاری از عفونت های پوستی استفاده می شوند. ماساژ این روغن ها بر روی لثه یکی از روش های درمان خانگی التهاب لثه است.

پوست درخت چریش و برگ های آن مواد تشکیل دهنده فعالی دارند که دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است. تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت بدن در برابر عفونت از دیگر خواص این گیاه است. شما می توانید چند قطره از روغن چریش را به روغن نارگیل یا روغن زیتون اضافه کنید و آن را به منطقه آسیب دیده بمالید.

یکی دیگر از کاربردهای این روغن ها استفاده از آن ها برای شستن دهان است. کافی است یک قاشق چای خوری روغن زیتون را در یک لیوان آب بریزید و آن را در دهان بچرخانید. این کار باعث می شود سموم دهان از بین برود.

اسانس درخت چای یا میخک

می توانید یک یا دو قطره از روغن میخک و یا روغن درخت چای را برای درمان خانگی التهاب لثه به کار ببرید. روغن درخت چای بسیار ضد عفونی کننده است و روغن میخک می تواند با عفونت مبارزه کند. این خواص ضد باکتری در درمان بیماری های لثه بسیار موثر است.

با مخلوط کردن چند قطره از این روغن ها در یک فنجان آب دهان شویه ای مفید آماده کنید. سپس از آن بدون آنکه ببلعید برای شستشوی دهان استفاده کنید.

چای بابونه / زنجبیل / دارچین

زنجبیل بیماری التهابی را بهبود می بخشد، بابونه التهاب دهان را تسکین داده و به سالم نگه داشتن لثه کمک می کند و دارچین نیز دارای اثرات ضد باکتریایی قوی است و برای درمان عفونت به کار برده می شود. برای تسکین درد التهاب لثه روزانه مقدار زیادی از این چای را بنوشید. علاوه بر این می توانید از این چای را به عنوان محلول برای غرغره کردن استفاده کنید.

سرکه سیب طبیعی و جوش شیرین

یک قاشق سوپ خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید و پس از مسواک زدن با جوش شیرین برای شستن دهان از آن استفاده کنید. هر چقدر از ته محلول باقی ماند، آن را بنوشید. این محلول سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای التهاب لثه مفید است. البته سعی کنید حتما آن را رقیق کنید. چون سرکه سیب غلیظ موجب ساییده شدن دندان می شود.

آب توت فرنگی و لیمو

توت فرنگی به دلیل اسیدی بودن برای از بین بردن جرم دندان مفید است. به غیر از سفید کردن دندان، سلامتی لثه را نیز حفظ می کند. توت فرنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که برای مبارزه با بیماری ها و درمان عفونت مفید است. آب لیمو نیز برای درمان عفونت خوب است.

۳ الی ۴ عدد توت فرنگی را در مخلوط کن له کرده و یک قاشق غذاخوری آب لیمو به آن اضافه کنید. سپس محلول را بر روی مسواک نرم ریخته و با آن دندان ها را به آرامی مسواک بزنید. بعد از مسواک زدن حتما دهان را خوب بشویید.

سایر روش های درمان خانگی التهاب لثه

  • استفاده از محصولات پروبیوتیک
  • استفاده از مواد حاوی کوآنزیم Q10
  • تغذیه مناسب (استفاده از غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات سبوس دار)