روش های درمان خانگی عفونت چشم

عفونت چشم می تواند هر قسمتی از چشم از جمله پلک داخلی یا خارجی و یا کره چشم را تحت تاثیر قرار دهد. این نوع عفونت ها معمولا با عفونت های باکتریایی، ویروسی و یا قارچی، و یا با ورود جسم خارجی به چشم که می تواند باعث تحریک شدید شود، ایجاد می شوند. در اغلب موارد، افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت چشم هستند. علائم شایع عفونت چشم نیز قرمزی اطراف پلک، ترشحات اشک، خارش و تورم اطراف چشم است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت چند روش درمان خانگی عفونت چشم را به شما آموزش می دهیم.

چشم عضو بسیار پیچیده و حساسی است. بنابراین، به محض مشاهده هر گونه علائم عفونت جدی، باید به چشم پزشک مراجعه کنید. زیرا این نوع عفونت های شدید می توانند منجر به آسیب دائمی و گاهی اوقات کوری شوند.

ضمن این که روش های بسیاری برای درمان خانگی عفونت چشم نیز وجود دارد که باید از آن ها تنها در مورد عفونت های خفیف استفاده شود. و یا از آن ها به عنوان مکمل در کنار درمان هایی که توسط چشم پزشک ارائه می شود، استفاده کرد. برای مثال، استفاده از کمپرس آب گرم با گل بابونه می تواند به کاهش تورم و قرمزی چشم کمک کند. حتی یک شستشوی ساده چشم با آب شور نیز می تواند به کاهش عفونت چشم، تسکین سوزش، و سرعت بخشیدن به روند بهبودی کمک کند.

قبل از اینکه با روش های درمان خانگی عفونت چشم آشنا شوید بهتر است کمی بیشتر در مورد انواع مختلف عفونت چشم بدانید.

انواع مختلف عفونت چشم

عفونت چشم می تواند یک یا هر دو چشم را همان زمان تحت تاثیر قرار دهد. بسته به علت عفونت، ممکن است یکی از این عفونت ها را داشته باشید:

ورم ملتحمه یا چشم صورتی: این عفونت شایع چشمی ناشی از ویروس یا باکتری است که داخل پلک یا لایه بیرونی چشم را تحت تاثیر قرار می دهد. چشم صورتی باعث خارش، التهاب، ترشح و قرمزی می شود و می تواند بسیار مسری باشد.

گل مژه: گل مژه چشم یکی دیگر از رایج ترین انواع عفونت چشم است. گل مژه باعث ایجاد یک برآمدگی قرمز در پلک می شود. این عفونت به دلیل مسدود کردن غدد چربی در پلک توسط باکتری ها ایجاد می شود. این برآمدگی می تواند پراز چرک شده، قرمز و متورم نیز شود.

کراتیت: یک عفونت باکتریایی در چشم است که درد، مشکلات بینایی، و آبریزش از چشم ایجاد می کند. بر اساس گزارش آکادمی چشم آمریکا (American Academy of Ophthalmology)، کراتیت گاهی منجر به ترشح می شود و نیاز به درمان فوری دارد.

زونا: زونا پوست و اعصاب چشم را تحت تاثیر قرار می دهد و حساسیت به لمس به وجود می آورد. متخصصان آکادمی پزشکان خانواده آمریکا (AAFP) می گویند که، ویروس هرپس زوستر می تواند پوست اطراف چشم و حتی خود چشم را آلوده کند. این عفونت باعث می شود چشم بسیار دردناک، ملتهب، و قرمز شود.

بلفاریت: بلفاریت باعث ملتهب شدن پلک و خشکی پوست اطراف آن می شود. دکتر Brian S. Boxer Wachler متخصص مرکز پزشکی WebMD معتقد است که با وجود این عفونت، چشم حساس شده و خارش و تورم آن را تهدید می کند. این درحالی است که روش هایی برای درمان خانگی عفونت چشم بلفاریت نیز وجود دارد.

سلولیت اوربیت: یک عفونت باکتریایی در بافت اطراف چشم است. چشم پزشک، دکتر Franklin W. Lusby می گوید که با این عفونت پلک بالا و پایین متورم و ملتهب می شوند و اغلب با تب و درد در هنگام حرکت چشم و همچنین کاهش بینایی همراه است. اگر این عفونت درمان نشود ممکن است به کوری منتهی شود.

Dacryocystitis: این عفونت با مسدود کردن مجرای اشک، در کیسه اشک رخ می دهد. بنابراین عفونت گوشه چشم نزدیک به بینی از این بیماری ناشی می شود. این عفونت دردناک است و ترشحات چرک مانند در گوشه داخلی چشم ایجاد می کند.

ویروس هرپس: این ویروس همان ویروس تبخال است که باعث ایجاد زخم های سرد و عفونت چشم می شود. خیلی اوقات عفونت پس از دست زدن به تبخال و مالیدن دست به چشم منتقل می شود. دکتر دانیل پورتر متخصص آکادمی چشم پزشکی آمریکا می گوید که عفونت ایجاد شده در چشم در اثر ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) می تواند درد، قرمزی، مشکلات بینایی، ترشح، و حساسیت به نور به وجود آورد.

علائم معمول عفونت چشم

عفونت ویروسی، باکتریایی یا قارچی در داخل یا اطراف چشم، علائم خفیف تا شدیدی ایجاد می کند. عفونت های شدید باید حتما توسط پزشک بررسی شوند. اما عفونت چشم خفیف را می توان به طور موثر با استفاده از داروهای خانگی برای کاهش التهاب درمان کرد. برخی از علائم عفونت چشم که می توان آن را در منزل درمان کرد عبارتند از:

  • احساس وجود چیزی در چشم
  • قرمزی در اطراف چشم یا پلک
  • ایجاد مقدار کمی ترشح
  • اشک آلود شدن چشم

اما اگر علائم زیر را داشتید توصیه می کنیم از درمان خانگی عفونت چشم استفاده نکنید و به پزشک مراجعه کنید:

  • درد چشم
  • افزایش حساسیت به نور
  • تب
  • اختلال بینایی
  • ترشح چرک

علل شایع عفونت چشم

علل متعددی برای ملتهب شدن، قرمزی، تورم، و ترشح چشم وجود دارد. به عنوان مثال، تحریک ناشی از آسیب جزئی (مانند یک خراش) و یا وارد شدن یک ماده شیمیایی به چشم می تواند به وسیله میکروب باعث عفونت چشمی شود. متخصصان آکادمی چشم پزشکی آمریکا می گویند که افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت چشم هستند.

همچنین، دست زدن به چشم با دست آلوده نیز می تواند میکروب ها و ویروس ها را وارد چشم کند. عفونت در پلک، کیسه های کره چشم، و پارگی نیز از عوارض این نوع عفونت ها می باشند.

درمان خانگی عفونت چشم

موثرترین راه برای عفونت داخل و اطراف چشم درمانی است که موجب از بین رفتن میکروب و تسکین التهاب شود. بنابراین توصیه می کنیم حتی اگر می خواهید برای درمان دست به چشمتان بزنید، آن ها را بشویید. این کار باعث می شود از گسترش عفونت جلوگیری شود.

کمپرس گرما

کمپرس گرما می تواند عفونت های چشمی مانند گل مژه یا التهاب ملتحمه را درمان کند. گرما باعث می شود که جریان خون به چشم آلوده بیشتر شده و به روند بهبود، تسریع بخشیده شود. پزشکان کلینیک مایو توصیه می کنند که با استفاده از کمپرس گرما عفونت چشم صورتی را درمان کنید. این کار همچنین برای تسکین علائم ورم ملتحمه آلرژیک نیز مفید است.

نحوه استفاده:

برای کمک به خلاص شدن از شر عفونت چشمی با استفاده از کمپرس گرما، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک پارچه بدون پرز تمیز را در آب گرم خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید.
  • چشم ها را ببندید و پارچه را روی چشم بگذارید.
  • چند بار در روز این کار را انجام دهید.
  • تا زمانی که علائم عفونت چشم به طور کامل از بین بروند، این درمان را ادامه دهید.

اگر در هر دو چشم ورم ملتحمه دارید باید برای هر چشم پارچه متفاوت استفاده کنید. این کار از گسترش عفونت جلوگیری می کند. اگر چشمتان ملتهب و خارش دار است می توانید از کمپرس سرد به این شیوه استفاده کنید.

چای کیسه ای

چای کیسه ای یکی از روش های عالی درمان خانگی عفونت چشم است. چای حاوی خواص تسکین دهندگی است و برای کمک به کاهش التهاب و تحریک ناشی از عفونت های چشمی مفید است. چای کیسه ای همچنین می تواند به تخلیه چرک چشم و جلوگیری از بدتر شدن عفونت کمک کند.

به عنوان مثال، مجله Archives of Dermatology یک مطالعه را بر روی اثرات درمانی چای سبز منتشر کرده است. محققان در این مطالعه دریافتند که چای سبز حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است و می تواند به درمان اختلالات مختلف پوستی کمک کند.

نحوه استفاده:

درمان خانگی عفونت چشم با کمک چای کیسه ای معمولی و چای سبز بسیار ساده است. تنها باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • چای کیسه ای را در آب داغ به مدت ۵ دقیقه خیس کنید.
  • آب بیش از حد آن را با فشار خارج کرده و مطمئن شوید که کیسه چای زیاد داغ نیست.
  • برای چند دقیقه کیسه چای را روی محل عفونت بگذارید.
  • هر روز این درمان را تکرار کنید تا از سوزش، ترشح، و هر نشانه دیگری که ناشی از عفونت چشم است خلاص شوید.

بابونه

بابونه یکی دیگر از درمان های طبیعی برای درمان عفونت چشم، به خصوص ورم ملتحمه است. خواص ضد میکروبی و ضد التهابی بابونه به کاهش عفونت و تسکین التهاب کمک می کند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ بر روی اثر ضد التهابی بابونه انجام شده است نشان می دهد این گیاه یک درمان موثر برای عفونت چشم و التهاب است. بابونه عفونت کیسه های اشک آور چشم را درمان کرده و به شما کمک می کند تا از شر علائم ورم ملتحمه، و سایر اختلالات چشم خلاص شوید.

محققان دانشگاه مریلند گزارش می دهد که کمپرس بابونه می تواند به مبارزه با عفونت چشم صورتی کمک کند.

نحوه استفاده:

برای استفاده از این درمان خانگی عفونت چشم می توانید مانند روش چای کیسه ای عمل کنید. اگر چای کیسه ای بابونه ندارید مراحل زیر را انجام دهید:

  • مقداری بابونه خشک را درون دستمال تمیزی ریخته و دستمال را محکم گره بزنید تا شبیه کیسه شود.
  • سپس کیسه را ۵ دقیقه در آب جوش قرار داده و آب اضافی آن را بگیرید.
  • پس از خنک شدن کیسه، آن را روی عفونت قرار دهید.

هشدار: برخی افراد آلرژی به بابونه دارند. بنابراین، اگر ورم ملتحمه آلرژیک دارید، باید از یک درمان طبیعی جایگزین برای عفونت چشم استفاده کنید.

گل خوش

شما می توانید به طور طبیعی از التهاب ملتحمه با استفاده از یک درمان طبیعی به نام گل خوش خلاص شوید. گل خوش یک گیاه طبیعی است که به طور سنتی برای درمان عفونت چشم استفاده می شود. این گیاه برای محافظت از بینایی و جلوگیری از مشکلات بینایی موثر است.

محققان مجله Alternative and Complementary Medicine گزارش داده اند که استفاده از یک قطره گل خوش سه بار در روز می تواند نتایج “بسیار خوب” در هنگام درمان ورم ملتحمه ایجاد کند. مطالعه دیگری نشان داده است که این گیاه به دلیل خواص ضد میکروبی برای عفونت چشم موثر است. گل خوش، می تواند گونه های مختلف باکتری که باعث عفونت چشم شده اند را از بین ببرد.

نحوه استفاده:

ساده ترین راه برای استفاده از این گیاه، خرید قطره چشمی حاوی آن است.

عسل

بسیاری از مردم نمی دانند که می توانند از عسل طبیعی خام برای درمان اختلالات مختلف چشم استفاده کنند. عسل حاوی خواص قدرتمند ضد باکتری است که دارای طیف گسترده ای از خواص درمانی می باشد. بهترین نوع عسل برای درمان عفونت چشم عسل مانوکا است. با این حال، اگر عسل مانوکا در اختیاز ندارید می توانید از عسل ارگانیک به عنوان یک مرهم موثر طبیعی استفاده کنید.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ که در آلمان انجام شد نشان داد، عسل یک درمان طبیعی برای بیماری های چشم است. این ماده برای کمک به پیشگیری از اختلالات مربوط به خشکی چشم و کشتن باکتری عفونت زا در چشم مفید است.

نحوه استفاده:

برای کمک به سرعت کاهش سوزش و التهاب ناشی از عفونت چشم، از عسل به شیوه زیر استفاده کنید:

  • مقدار مساوی از عسل با آب مقطر را مخلوط کنید.
  • با استفاده از یک تکه پنبه، این مخلوط را به چشم بمالید.
  • ۲ الی ۳ بار در روز تا زمانی که عفونت چشم کاملا تخلیه شود این کار را ادامه دهید.

شستشوی چشم

یکی از روش های درمان خانگی عفونت چشم شستشوی چشم با محلول سالین (محلول نمکی) است. نمک کمک می کند تا سطح pH در چشم متعادل شده در نتیجه خارش و سوزش کاهش یابد. این روش خاصیت ضد باکتری نیز دارد بنابراین از گسترش عفونت نیز جلوگیری می کند. مجله سالانه Emergency Medicine گزارش داد که محلول سالین گرم بهترین نوع درمان خانگی عفونت چشم است. محلول سالین گرم کمک می کند تا  چشم تسکین یابد.

نحوه استفاده:

برای شستشو چشم با محلول آب نمک و خلاص شدن از شر عفونت چشمی و تسکین سوزش، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ۱ قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب حل کنید.
  • محلول نمک را به جوش آورید و صبر کنید تا کمی خنک شود.
  • سپس با این محلول چشم خود را شستشو دهید.
  • ۲ الی ۳ بار در روز تا زمانی که علائم عفونت از بین بروند این روش را ادامه دهید.

نقره کلوئیدی

نقره کلوئیدی نیز یکی دیگر از روش های درمان خانگی عفونت چشم است. نقره کلوئیدی شامل ذرات کوچک نقره است که اثر ضد باکتری بر روی پوست دارد. قطره های چشمی حاوی نقره کلوئیدی می تواند به حذف عفونت از چشم کمک کند. مرکز The National Center for Complementary and Integrative Health گزارش داد که نقره کلوئیدی برای جلوگیری از ورم ملتحمه استفاده می شود.

نحوه استفاده:

پس از تهیه این ماده از داروخانه از دستور العمل زیر برای استفاده از آن جهت درمان خانگی عفونت چشم استفاده کنید:

  • ۱ الی ۲ قطره چشمی حاوی نقره کلوئیدی را در چشم دچار عفونت بریزید و پلک بزنید.
  • ۲ بار در روز این کار را تکرار کنید.
  • تا زمانی که عفونت چشم از بین نرفته این کار را تکرار کنید.