شیاف آندروسترون بهترین درمان خشکی واژن

استروئید های جنسی برای یکپارچگی دستگاه ادراری و تناسلی حیاتی هستند. این بافت غنی از گیرنده های استروژن و آندروژن هستند. علاوه بر این، استروژن و تستوسترون موجب افزایش جریان خون در دستگاه تناسلی شده و اساس تحریکات جنسی را فراهم می آورند. کاهش شدید ترشح این هورمون های در سن یائسگی سندرومی با نام سندرم دستگاه ادراری، تناسلی یائسگی (GSM) پدید می آورد. یکی از عوارض این سندروم، آتروفی وولوواژینال (VVA) است. علائم و نشانه های VVA شامل خشکی واژن، سوزش، خارش، عفونت و مقاربت دردناک است این علائم می تواند منجر به کاهش میل جنسی و کاهش رضایت جنسی، جسمی و روحی شود. محققان گزارش دادند که شیاف حاوی DHEA ممکن است در درمان خشکی واژن و درد در هنگام رابطه جنسی بدون بالا بردن سطح کلی استروژن کمک کننده باشد.

مکانیزم این روش برای درمان خشکی واژن

DHEA هورمون ضد پیری تولید شده توسط بدن است. از طرفی DHEA همچنین یک پیش ماده برای تولید هورمون استروژن و تستوسترون است، بنابراین برخی از زنان که از سطوح پایین هورمون های خاصی رنج می برند برای کاهش عوارض ناشی از این کاهش هورمون، می توانند از شیاف آندروسترون استفاده کنند.

به طور کلی، بدون درمان هورمونی، پس از یائسگی، بافت های واژن کوچک شده و رطوبت کمتری تولید می کند که این می تواند موجب ناراحتی در هنگام رابطه جنسی و بروز مشکلات واژن و ادرار شود.

در این تحقیق برای روشن شدن تاثیر شیاف آندروسترون بر روی درمان خشکی واژن ۴۸۲ زن شرکت کننده در نظر گرفته شد. ۳۲۵ نفر از این جامعه آماری، شیاف DHEA را به صورت روزانه مورد استفاده قرار دادند. پس از گذشت ۱۲ هفته این افراد بهبود قابل توجه در خشکی واژن در مقایسه با ۱۵۷ زن دیگر که از دارو برای درمان خشکی واژن استفاده می کردند، داشتند.

شیاف آندروسترون بهترین درمان خشکی واژن
درمان خشکی واژن

این شیاف می تواند بدون ایجاد هورمون اضافه به درمان خشکی واژن بپردازد. این بدان معناست که DHEA از بالا رفتن سطح هورمون هایی که ممکن است بافت سینه یا پوشش داخلی رحم را تخریب کرده و خطر ابتلا به سرطان را در زنان حساس به هورمون بالا ببرد، جلوگیری می کند. نتایج این تحقیق در مجله یائسگی Menopause منتشر شده است.

دکتر الیزابت کاوالر، متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان Lenox Hill در شهر نیویورک می گوید: شیاف DHEA از قرار گرفتن یک زن، در معرض استروژن که بسیاری از زنان از آن نگران بوده و می تواند موجب بیماری هایی نظیر هیپرپلازی آندومتر ( ضخیم شدن دیواره رحم  که منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود ) جلوگیری کند.