بهترین درمان ها برای خشکی پوست دور چشم

خشکی پوست دور چشم و روی پلک، معمولا در طول ماه های زمستان رخ می دهد. اما می تواند نشانه ای از دیگر بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس نیز باشد. این شرایط می تواند پوست اطراف چشم را خشک، پوسته پوسته و گاهی اوقات خارش دار کند. پوست زیر چشم ها و روی پلک نازک تر از بخش های دیگر بدن است، از این رو کمتر قادر است رطوبت را در خود حفظ کند به همین دلیل در برابر خشکی آسیب پذیر است. راه حل های طبیعی می تواند به شما کمک کند که از پوست ظریف اطراف چشم مراقبت کرده و از خشکی پوست دور چشم جلوگیری کنید. این راه ها را در ادامه به شما معرفی می کنیم.

علل شایع خشکی پوست دور چشم

آب و هوا

آب و هوا اغلب باعث خشکی پوست و پوسته پوسته اطراف چشم می شود. کاهش رطوبت و شرایط آب و هوایی سخت مانند باد می تواند خشکی پوست های حساس و ظریف اطراف چشم را به همراه داشته باشد.

حرارت

حرارت شوفاژ، بخاری و شومینه رطوبت را کاهش می دهند و موجب خشکی پوست دور چشم می شوند.

خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید خشکی پوست، از جمله پوست اطراف چشم را به همراه دارد. اما آسیب قابل توجهی و عمیق تری نیز در این فرآیند رخ می دهد که منجر به چین و چروک های عمیق، شل شدگی و افتادگی پوست می شود.

آب داغ

حمام آب داغ و دوش نیز ممکن است به خشکی پوست دور چشم منجر شود.

مالش

مالش بیش از حد پوست حساس و ظریف اطراف چشم می تواند آن را تحریک کرده و بیشتر آسیب پذیر شود.

استرس

دکتر دبرا جالیمن معتقد است که استرس ممکن است اگزما را شعله ور کند. اگزما یکی از دلایل شدن خشکی پوست دور چشم است.

بیماری ها

شرایط پزشکی مانند کم کاری تیروئید ممکن است ریشه پوست اطراف چشم را خشک کند.

سن

همانطور که با افزایش سن، پوست زیر چشم نازک تر می شود، آسیب پذیری آن نیز افزایش می یابد.

بیماری های پوستی

بیماری های پوستی مانند اگزما، درماتیت سبورئیک، درماتیت تماسی و پسوریازیس می توانید به پوسته پوسته شدن پوست، در اطراف چشم ها منجر شود.

بلفاریت

بلفاریت یا آماس چشم باعث قرمز و تورم پوست پلک می شود. این بیماری به دلیل عدم تعادل هورمونی که منجر به مختل شدن عملکرد غدد چربی می شود، رخ می دهد. این بیماری علاوه بر این قرمزی و تورم، خشکی پوست دور چشم را نیز به همراه دارد.

نشانه های خشکی پوست دور چشم

نشانه های خشکی پوست دور چشم و پلک عبارتند از پوسته پوسته شدن، خارش و قرمزی. این نشانه های در صورت مالش بدتر نیز می شوند. این عوامل ممکن است در ظاهر پوست شما نیز تاثیر بگذارد و باعث ایجاد ترک در پوست شود. در حالت دوم که پوست ترک می خورد شما در معرض خطر عوارض جدی تری مانند عفونت باکتریایی یا قارچی ثانویه قرار دارید.

درمان های خانگی برای خشکی پوست دور چشم

بهترین درمان برای از بین بردن خشکی پوست، مخصوصا در اطراف چشم و تسکین موقت علائم آن، موارد زیر می باشد. اگر علت خشکی پوست شما یک بیماری جدی مانند بلفاریت است، باید با دکتر خود مشورت کنید.

مرطوب کننده ها

یکی از راه های درمان خشکی پوست دور چشم استفاده از یک مرطوب کننده بعد از شستن صورت با یک پاک کننده ملایم است. مرطوب کننده یک امداد رسان سریع در برابر علائم و نشانه های خشکی پوست است. نکته مهم این است که به خاطر داشته باشید باید مرطوب کننده را سریعا بعد از شستشوی به صورت بمالید تا بتواند رطوبت وارد شده به پوست را قفل و حفظ کند. قبل از استفاده از هر مرطوب کننده، انجام تست برای اولین بار ضروری است. این کار برای اطمینان از عدم حساسیت و رشد هر گونه واکنش منفی است.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به عنوان یک مرطوب کننده ملایم است که می تواند به ترمیم آسیب های ناشی از خشکی پوست اطراف چشم کمک کند. خواص ضد میکروبی آن می تواند در سرعت بهبود زخم موثر باشد. علاوه بر این، ممکن است در درمان علل خشکی پوست دور چشم مانند پسوریازیس و درماتیت سبورئیک کمک کننده باشد. شما می توانید آلوئه ورا به طور مستقیم به پوست خشک و پوسته پوسته شده خود بمالید. لازم نیست که آن را آبکشی کنید زیرا پس از مدتی جذب پوست می شود. برای سرعت بخشیدن به فرایند درمان خشکی این عمل را به صورت روزانه انجام دهید.

بهترین درمان ها برای خشکی پوست دور چشم
بهترین درمان ها برای خشکی پوست دور چشم

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از مرطوب کننده طبیعی موثر برای پوست های خشک اطراف چشم است. این ماده همچنین می تواند پوست را نرم کند. روغن نارگیل قادر به نفوذ در پوست است به همین دلیل آن را عمیقا مرطوب می کند. در حالی که یک لایه محافظ بر روی پوست نیز می باشد. روغن نارگیل را چند بار در روز بر روی پوست آسیب دیده بمالید. همچنین قبل از خواب نیز این کار را تکرار کنید. شما همچنین می توانید آن را به عنوان یک مرطوب کننده پوست بر روی پلک نیز استفاده کنید. این روغن برای تسکین خارش و پوسته پوسته شدن نیز مفید است. شما باید به آرامی روغن را به پوست خود ماساژ دهید. اگر مقدار کمی از ان را استفاده کنید، تقریبا به طور کامل به داخل پوست جذب می شود و پوست نیز چرب نمی شود. یکی دیگر از گزینه ها برای خشکی پوست دور چشم ترکیب روغن نارگیل با آلوئه ورا است. این ترکیب یک لوسیون برای درمان طبیعی خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن است. این مخلوط می تواند در درمان علل خشکی پوست مانند اگزما کمک کند.

کره کاکائو

کره کاکائو یکی دیگر از درمان های مرطوب کننده و تسکین دهنده است. این ماده برای از بین بردن خشکی پوست دور چشم و جلوگیری از عوارضی مانند ترک خوردگی مفید است. یک مطالعه در مجله International Journal of Cosmetic Science منتشر شده که نشان می دهد که کره کاکائو در بهبود ظاهر پوست نقش مهمی دارد. برای استفاده از کره کاکائو در پوست ظریف اطراف چشم، سعی کنید آن با سایر محصولات مفید مانند، روغن کرچک یا روغن جوجوبا مخلوط کنید. روزانه این مخلوط را برای مرطوب کردن پوست و التیام خشکی و پوسته پوسته شدن به اطراف چشم بمالید.

شما همچنین می توانید یک لوسیون کره کاکائو برای پوست های خشک تهیه کنید. برای این کار ۱ قاشق چای خوری روغن نارگیل و ۲ قاشق چای خوری کره کاکائو و ۱ قاشق چای خوری روغن بادام شیرین را با یکدیگر مخلوط کنید. در این حالت مخلوط مایع است. اجازه دهید که مخلوط سفت شود. سپس از آن، مانند کرم، بر روی خشکی های اطراف چشم استفاده کنید.

روغن های طبیعی برای آبرسانی

شما همچنین می توانید از روغن های طبیعی مانند روغن جوجوبا، روغن بادام شیرین و روغن آووکادو برای درمان خشکی پوست استفاده کنید. آنها یک لایه محافظ روی پوست ایجاد می کنند و مانع از خروج رطوبت پوست می شوند. شما فقط باید چند قطره از هر یک از روغن های بالا را برای حفظ خاصیت ارتجاعی (الاستیک) بر روی پوست بمالید. شما همچنین می توانید این روغن ها را با یک قطره از اسانس های دیگر مانند اسطوخودوس یا بابونه مخلوط کنید. عطر و بوی آرامش بخش این اسانس ها به کاهش استرس کمک خواهد کرد و ممکن است بیماری های پوستی دیگر مانند اگزما را مدیریت کند. هنگام استفاده از این روغن ها، دقت کرده و از ورود آن ها با چشم جلوگیری کنید.

کاهش استرس

از آنجا که می دانید، استرس می تواند به شیوع اگزما و خشکی پوست کمک کند. راه هایی برای از بین بردن استرس وجود دارد. این راه ها عبارتند از:

  • استفاده از اسانس های آرامبخش در خانه
  • تکنیک های تمدد اعصاب
  • خواب شبانه کافی و خوب

این موارد به شما در کنترل عوامل موثر بر خشکی پوست دور چشم  کمک می کند.

درمان خشکی پوست دور چشم از داخل

روش های دیگری نیز وجود دارد که می تواند خشکی پوست دور چشم را از داخل درمان کند. این درمان ها در طولانی مدت جواب می دهد.

روغن گل پامچال

یک مطالعه در مجله International Journal of Cosmetic Science منتشر شده که نشان داد که مصرف روغن پامچال در بهبود رطوبت پوست و زبری در شرکت کنندگان این تحقیق موثر بوده است. این افراد از مکمل حاوی روغن گل پامچال به مدت ۱۲ هفته استفاده کردند. این روغن برخی از علت های زمینه ای خشکی پوست مانند اگزما را نیز تسکین می دهد.

روغن ماهی

روغن ماهی نیز می تواند ظاهر پوست خشک شده را نرم کرده و آن را بهبود بخشد. مطالعه ای که در مجله Journal of Dermatological Science منتشر شده نشان می دهد که روغن ماهی به طور قابل توجهی هیدراتاسیون پوست را افزایش و خارش پوست را در ۶۰ روز در جوندگان کاهش می دهد. پس روغن ماهی در کاهش از دست دادن رطوبت و خارش و بهبود هیدراتاسیون پوست موثر است. همانطور که برای مصرف هر مکمل غذایی دیگر با دکتر خود مشورت می کنید، حتما قبل از استفاده از این مکمل نیز با پزشک خود تماس بگیرید. علی الخصوص زمانی که از داروهای دیگر استفاده می کنید زیرا ممکن است مکمل روغن ماهی با آن داروها تداخل دارویی داشته باشد.

چگونه از خشکی پوست دور چشم جلوگیری کنیم؟

چند راه نیز وجود دارد که می تواند از شعله ور شدن خشکی دور چشم جلوگیری کند. این راهنمایی بر روی محرک های پوست که ممکن است باعث خشکی آن شود تمرکز می کند.

اجتناب از مصرف محصولات خشن

از محصولات بو دار و عطری و از صابون های خشک و سفت برای شستشوی صورت استفاده نکنید. این محصولات موجب سورش پوست و در نهایت خشکی آن می شود. همچنین باید استفاده از این محصولات در اطراف چشم را به حداقل برسانید.

احتیاط کنید

شما باید اقدامات اساسی را برای جلوگیری از علل دیگری که موجب التهاب می شوند، انجام دهید. هرگز لوازم آرایشی، به ویژه لوازم آرایش چشم و ریمل مژه و ابرو خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

دست نزنید!

حتی اگر پوست اطراف چشم ها و پلک خشک و خارش دار بود، از خارش و یا مالش پوست خودداری کنید. این خارش می تواند به دلیل استفاده از مواد دیگری مانند عطرها و رنگدانه های حاوی نیکل که می تواند پوست را تحریک کند، ایجاد شده باشد.

دیگر راهنمایی ها برای جلوگیری از خشکی پوست دور چشم

همیشه مقدار زیادی مایعات بنوشید، به خصوص در طول ماه های زمستانی و خشک.
همیشه یک مرطوب کننده در کیف لوازم آرایش و در قفسه های خانه داشته باشید.
حتی اگر وسوسه شدید که بیشتر در حمام بمانید، سعی کنید به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.
برای حفظ رطوبت پوست، بلافاصله پس از شستشو از نرم کننده استفاده کنید.