درد عضلانی یکی از دردهای شایع است که اکثر ما برای تسکین آن به مسکن ها رو می آوریم. اما به غیر از مسکن ها، روش های دیگری نیز برای درمان درد عضلانی وجود دارد.

مشکل داروهای تجویزی و خارج از نسخه ضد درد، مانند NSAID ها، این است که آنها مشکل اصلی را درمان نمی کنند. این داروها فقط ارتباط بین سیستم عصبی و مغز را خاموش می کنند تا احساس درد نکنید. با این حال، خاموش کردن این مسیر فقط به عضلاتی که درد و اسپاسم دارند محدود نمی شود. بلکه تمام بدن تحت تاثیر قرار می گیرد و این موضوع اصلا خوب نیست. مثلا وقتی برای درد کمر مسکن مصرف می کنید، بازوها، پا و گردن نیز به همان اندازه تحت تاثیر قرار می گیرند. پس از گرفتن مصرف این مسکن ها، ممکن است به سرعت و به آسانی بتوانید بخوابید، اما وقتی از خواب بیدار می شوید، چه حسی دارید؟ بیشتر این افراد می گویند که احساس می کنیم با کامیون تصادف کرده ایم. درد کمرمان باز گشته و کل بدن احساس کرختی می کند.

با وجود نام این داروها، آرامبخش های عضلانی در واقع بر روی سیستم عضلانی تاثیر نمی گذارند. بلکه آنها بر روی سیستم عصبی عمل می کنند. آرامبخش های عضلانی معمولا برای درمان اسپاسم عضلانی و درد ناشی از کمر درد، سردرد یا علائم فیبرومیالژیا استفاده می شوند.

روش های طبیعی برای درمان درد عضلانی

کمر درد یکی از رایج ترین دردهایی است که برای تسکین آن ما به مسکن ها رجوع می کنیم. با این حال، در اغلب موارد، درد کمر درد حاد است که نتیجه یک آسیب است و در عرض چهار تا شش هفته با درمان و یا بدون درمان حل و فصل می شود. ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم به شما کمک کنیم تا کمتر از این مسکن ها برای درمان درد عضلانی استفاده کنید. به همین منظور روش هایی را به شما پیشنهاد می کنیم که بدون عوارض جانبی می توانند با تمرکز بر روی سیستم عضلانی، درد را کاهش دهند.

روغن آرنیکا

عصاره آرنیکا به شکل روغن، کرم، پماد، لمینت یا ضماد در دسترس است و شما می توانید برای درمان درد عضلانی از آن ها به شکل موضعی استفاده کنید. جراحات مختلفی که منجر به التهاب می شوند و درد ناشی از ورزش کردن با استفاده از این عصاره قابل درمان است. اثرات مثبت کاربرد موضعی آرنیکا در کاهش درد، شاخص های التهابی و آسیب های عضلانی اثبات شده است.

تیمول موجود در این ماده به عنوان یک گشاد کننده موثر مویرگ های خونی زیر جلدی عمل کرده و به تسهیل انتقال خون و سایر مایعات مضر کمک کرده و به عنوان یک ماده ضد التهابی در فرآیندهای شیمیایی عادی نیز دخیل است. روغن آرنیکا همچنین موجب بهبود جریان گلبول های سفید در خون می شود. این گلبول ها خون را پر می کنند و به آن این قابلیت را می دهد تا بتواند مایع به دام افتاده را از عضلات، مفاصل و بافت ها پراکنده کند.

کایروپراکتیک

کایروپراکتیک یک روش بدون دارو و بدون عمل جراحی برای درمان طبیعی درد است. طبق تحقیقات کالج کایروپراکتیک در دانشگاه Life در گرجستان، در حقیقت، تکنیک های کایروپراکتیک می توانند در کاهش درد نسبت به آرامبخش های عضلانی موثرتر باشند. در این روش متخصص آموزش دیده بر روی ستون فقرات کار کرده و به این ترتیب موجب کاهش درد می شود.

روغن شاهدانه

شواهدی وجود دارد که نشان می دهند شاهدانه ممکن است در مدولاسیون درد، با استفاده از مهار انتقال نورون در مسیر های درد، مفید باشد. روغن شاهدانه یک انتخاب هوشمندانه برای آرام کردن ماهیچه ها است. این روغن توانایی کاهش درد و التهاب مزمن را دارد، به همین دلیل است که گاهی اوقات به عنوان روشی طبیعی برای درمان فیبرومیالژیا استفاده می شود. فقط کافی است که از روغن تهیه شده از یک شرکت معتبر استفاده کنید تا مطمئن شوید که خالص است.

دیگر روغن های طبیعی

یکی دیگر از عصاره گیاهی مفید برای درمان درد عضلانی روغن نعناع است. اسانس طبیعی نعناع یک ضد درد طبیعی و آرامبخش عضلانی است. به خصوص در مورد درد خفیف کمر و سردرد تنشی بسیار مفید است.

مطالعات نشان داده اند که استفاده موضعی از روغن نعناع دارای مزایای زیادی برای رفع درد ناشی از فیبرومیالژیا و سندرم درد مزمن می باشد. کافی است که کمی از این روغن را با کمی روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل) یا یک لوسیون معمولی رقیق کنید و به ناحیه ای که درد دارید بمالید.

اسانس لیمنگراس نیز به بهبود گردش خون کمک می کند. بنابراین می تواند باعث کاهش اسپاسم عضلانی و کمر درد شود. اسانس کندر و سرو نیز در کاهش التهاب و بهبود گردش خون نقش دارند و به کاهش درد و اسپاسم کمک می کنند.

روش های درمان درد عضلانی
روش های درمان درد عضلانی

ماساژ

هنگامی که بدن سیگنالی را به مغز می فرستد، در پی این است که به این بخش بدن بفهماند مشکلی ایجاد شده است. درد راه بدن برای فهماندن این موضوع به شما است که باید استفاده از آن قسمت از بدن را متوقف کنید تا آن بخش بتواند روند بهبودی را شروع کند. داروهای درمان درد عضلانی تنها درد را پنهان می کنند و به شما اجازه می دهند تا بتوانید بدون احساس درد از آن قسمت بدن استفاده کنید. به این ترتیب بدن زمان کافی برای ریکاوری را ندارد.

وقتی بدن را ماساژ می دهید، می توانید در روند این ریکاوری نقش مهمی داشته باشید، تنش را از بین ببرید و درد را کاهش دهید. اگر اسپاسم عضلانی یا درد مزمن دارید،  حداقل یک بار در ماه یا بیشتر، بدن را ماساژ دهید. افزایش سطح استرس، تنش عضلانی و درد را افزایش می دهد. بنابراین اگر زیاد تحت استرس هستید نیاز به ماساژ منظم دارید.

یک مطالعه ی بالینی تصادفی در سال ۲۰۱۱ که شامل بیماران سرطانی تایوانی بود، به بررسی اثرات ماساژ درمانی بر روی درد و آرامش عضلانی پرداخت. محققان دریافتند که ماساژ درمانی به طور قطع باعث بهبود عملکرد استخوان و عضلانی در این بیماران می شود و اثرات آرامش بخشی بر روی عضلات دارد.

اجتناب از مصرف برخی از مواد غذایی

  • قند: قند التهاب و درد را افزایش می دهد.
  • الکل: این ماده باعث ایجاد التهاب در بدن می شود.
  • کافئین: کافئین بدن را خشک می کند و ممکن است التهاب را افزایش دهد. محدود کردن مصرف قهوه و چای و رساندن میزان مصرف به یک فنجان در روز می تواند تا حدودی به درمان درد عضلانی کمک کند.
  • چربی های ترانس: این چربی ها باعث افزایش التهاب و درد می شوند.
  • کالری اضافی: داشتن اضافه وزن باعث افزایش درد کمر می شود.

استفاده از نمک اپسوم و منیزیم

یکی از علائم کمبود منیزیم، درد عضلانی، فیبرومیالژیا و گرفتگی عضلات پا است. با خیس کردن تمام بدن و یا حتی فقط پاهای خود در محلول آب و نمک اپسوم، می توانید سطح منیزیم داخلی بدن خود را افزایش دهید. حضور این ماده در بدن برای این که عضلات کار خود را به درستی انجام دهند، ضروری است.

به طور کلی استفاده از نمک اپسوم و دریافت منیزیم کافی می تواند به کاهش التهاب کلی بدن کمک کند، زیرا کمبود منیزیم منجر به افزایش پروتئین واکنش پذیر C می شود. این پروتئین یک نشانگر التهابی در بدن است.

اجتناب از استراحت بیش از حد

اگر دچار اسپاسم خفیف شده اید که درد شدید ندارد، برای کاهش درد و التهاب در بدن بهترین راه تکان دادن عضوی است که در آن احساس درد می کنید. بنابراین استراحت بیش از حد نیز خود می تواند عاملی برای ایجاد درد باشد. سعی کنید اندام آسیب دیده را با حرکات ملایم در طول روز تکان دهید و کارهای روزمره خود را با آن انجام دهید.

البته از انجام حرکاتی که درد شما را تشدید می کنند و یا حرکاتی که خودشان عاملی برای آغاز این درد بوده اند، اجتناب کنید. کمی استراحت کردن در طول روز ایده بدی نیست، اما انجام فعالیت های سبک در واقع باعث بهبود زمان ریکاوری بدن خواهد شد. بنابراین از استراحت های طولانی مدت در طول روز به شدت اجتناب کنید. زیرا این کار جریان خون را کند می کند. البته، اگر درد شما واقعا غیر قابل تحمل است یا علائم دیگری نیز دارد، این توصیه را نادیده بگیرید. در این صورت، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

درمان گرفتگی عضلات با مواد معدنی و ویتامین ها

درمان گرفتگی عضلات پا به کمک روش های طبیعی و ساده

۱۰ نمونه از مهمترین گیاهان آرام کننده عضلات

[/quote]

عوارض جانبی داروهای شل کننده عضلات

هرگز نباید شل کننده های عضلانی را بیش از سه هفته استفاده کنید. مهمترین عوارضی که این داروها برای بدن دارند عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • خشکی دهان
  • احتباس ادراری (ناتوانی در تخلیه کامل مثانه)
  • خستگی
  • ضعف
  • اعتیاد

برخی از شل کننده های عضلانی نیز می توانند ریفلاکس اسید ایجاد کنند. در موارد شدید نیز این داروها می توانند باعث ناراحتی قلبی و فلج شدن شوند. به علت عوارض جانبی که این داروها دارند، توصیه می شود که بعد از استفاده از آن ها رانندگی و کارهایی که نیاز به دقت زیاد دارد را انجام ندهید.

افرادی که سابقه مصرف مواد مخدر یا الکل را دارند نباید از این داروها استفاده کنند. ضمن این که استفاده از این داروها با الکل ممنوع است.

افراد سالخورده، زنان باردار یا افرادی که از افسردگی رنج می برند و یا سابقه مصرف مواد مخدر یا الکل را دارند، نباید از شل کننده های عضلانی خارج از نسخه استفاده کنند. علاوه بر این عوارض، این داروها بسیار اعتیاد آور هستند و زمان ترکشان ممکن است علائم ترک ایجاد شود. توصیه می کنیم که برای کاهش دردهای مزمن هرگز این داروها برای درمان درد عضلانی استفاده نکنید.

منابع:

  1. Best treatments for headache, neck, and lower-back pain
  2. Dietary magnesium and C-reactive protein levels
  3. Fibromyalgia and Myofascial Pain Syndrome-A Dilemma
  4. Effects of massage on pain, mood status, relaxation, and sleep in Taiwanese patients with metastatic bone pain: a randomized clinical trial
  5. A randomized clinical trial comparing chiropractic adjustments to muscle relaxants for subacute low back pain
  6. Cannabinoids in the management of difficult to treat pain
  7. Effectiveness of Home-Based Cupping Massage Compared to Progressive Muscle Relaxation in Patients with Chronic Neck Pain—A Randomized Controlled Trial