روش های درمان ساده سردرد

در حالی که برخی از سردرد ها می توانند به قدرتی شدت داشته باشند که مخل زندگی و فعالیت روزمره شوند، اما اکثر موارد سردرد، معمولا فقط یک حس آزاد دهنده ایجاد می کنند. به همین دلیل بسیاری از سردردها را می توانید به کمک روش های ساده مرتفع کرده یا آن ها را مدیریت کنید. روش های درمان ساده سردرد معمولا باعث می شوند که درد به سرعت از بین برود. ضمن این که این روش ها موجب می شوند که بدون ایجاد کمترین عوارض جانبی بهبود پیدا کنید. بنابراین با توجه به مزایای ذکر شده برای روش های درمان ساده سردرد قطعا شما هم دوست دارید تا از این روش های مطلع شوید.

پیشنهاد می کنیم که برای درمان ساده سردرد به یکی از روش های ذکر شده در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت روی آورده و از آن استفاده کنید. با این وجود اگر سردرد شدید دارید، روش های ساده ای ذکر شده موثر نباشد، درد شبیه به سردرد معمولی که همیشه دارید نباشد و یا اگر علائم عصبی همراه آن دارید، باید توسط متخصص ارزیابی شوید.

درمان ساده سردرد

خواب

خواب یکی از موثرترین و ساده ترین راه های برای درمان سردرد است. خواب راحت می تواند به طور کامل درد سردرد خفیف تا متوسط را از بین ببرد.

مصرف داروهای ضد درد

داروهای ضد درد و مکسن زیادی وجود دارند که برای درمان سردرد مفید هستند. مهمترین داروهای مسکن عبارتند از:

  • ایبوپروفن (مورتین)
  • استامینوفن (تیلنول)
  • آسپرین

اکثریت قریب به اتفاق موارد سردردی که منظم رخ می دهند با مصرف یک یا دو دوز از این داروهای ضد درد بهبود می یابند. این داروها ممکن است به صورت قرص، شربت یا کپسول تولید شوند. در حالی که مصرف این داروها بدون نسخه پزشک امکان پذیر است اما بیشتر پزشکان معتقدند که باید بر روی مصرف آن ها نظارت کامل وجود داشته باشد.

  • آسپرین یک دارو ضد التهابی و مسکن است که می تواند درد ناشی از سردرد را کاهش دهد. آسپرین همچنین یک نوع رقیق کننده خون است و ممکن است باعث خونریزی، زخم معده و برخی از عوارض جانبی دیگر شود. توصیه می شود که هرگز به کودکان زیر ۱۶ سال که تب دارند آسپرین ندهید. زیرا مصرف این دارو برای این افراد منجر به ایجاد بیماری کشنده ای به نام سندرم ری می شود.
  • ایبوپروفن یک قاتل درد معمولی با خواص ضد التهابی است و برای کنترل بسیاری از سردردها موثر است. دوزهای بالایی ایبوپروفن می توانند باعث ناراحتی معده یا خونریزی شود. اما برخی از افراد در هنگام استفاده از دوز توصیه شده این دارو نیز عوارض جانبی را تجربه می کنند.
  • استامینوفن که برای بسیاری از انواع درد خفیف، از جمله سردرد موثر است، اگر بیش از حد مصرف شود، باعث مسمومیت کبد می شود.

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه طبیعی است که می تواند در اشکال مختلف مصرف شود. این گیاه به عنوان ابزار کاهش سردرد و حالت تهوع کاربرد دارد. زنجبیل را می توانید به صورت خام، به شکل یک آب نبات و یا به صورت دم نوش و چای برای درمان ساده سردرد استفاده کنید. به طور کلی، مصرف زنجبیل در حد متعادل خطری برای بدن ندارد. با این حال زنجبیل یک رقیق کننده خون است و باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. به خصوص اگر در حال حاضر در حال مصرف داروهای رقیق کننده خون هستید.

کمپرس سرد

استفاده از بسته یخ و کمپرس سرد بر روی پیشانی و نواحی پشت گردن یکی دیگر از روش های درمان ساده سردرد است. به طور کلی دمای پایین باعث می شود که عروق خونی دچار انقباض شوند. به نظر بسیاری از متخصصان انقباض عروق خونی در نواحی سر و گردن مکانیسمی است که موجب تسکین سردرد می شود. دمای پایین همچنین دارای اثر ضد التهابی می باشد که به کاهش درد در نواحی پیشانی و جمجمه کمک می کند. اگر تصور می کنید سردردتان ناشی از التهاب سینوس ها است از این روش استفاده نکنید و به جای آن کمپرس گرما روی صورت و پیشانی بگذارید.

کرم بی حس کننده

طیف گسترده ای از کرم های بی حس کننده وجود دارند که می توانند به کاهش درد خفیف کمک کنند. به عنوان مثال کرم های حاوی کپسایسین به طور ناخودآگاه باعث احساس سوزش می شوندو در نتایج می تواند سردرد خفیف و ملایم را بهبود دهد. برای کاهش درد مقدار کمی از این کرم را روی پوست بمالید و به آرامی ماساژ دهید. از این کرم ها یا هر نوع درمان موضعی دیگر، نباید در اطراف چشم استفاده کنید. برخی از کرم های موضعی حتی اگر روی صورت یا سر و مکان ها دور از چشم قرار بگیرند، می توانند باعث سوزش چشم شوند.

کافئین

کافئین یک روش طبیعی برای درمان سردرد است. ساده ترین و کاربردی ترین روش استفاده از کافئین، نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای یا نوشابه است. کافئین تنها در زمانی که به حد معمول استفاده شود می تواند سردرد را کاهش دهد. در تحقیقات مختلف مشخص شده است که مصرف زیاد کافئین به دلیل ایجاد بی خوابی ممکن است موجب تشدید درد شود. یکی از مهمترین عواملی که موجب ایجاد سردرد می شود، خواب ناکافی و یا بیدار شدن از خواب در زمان نامناسب است. کافئین همچنین می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود. در صورتی که بیماری قلبی به خصوص آریتمی دارید هرگز بیش از اندازه از کافئین استفاده نکنید.

غلظت کافئین در قرص ها و نوشیدنی های انرژی زا بسیار زیاد است. به همین دلیل مصرف محصولات انرژی زا را به عنوان یک درمان طبیعی برای سردرد توصیه نمی کنند. کافئین با ایجاد تنگی در عروق خونی مغز موجب می شود که سردرد کاهش پیدا کند. اثر کافئین بر روی رگ های خونی به طور متوسط بین ۸ تا ۱۲ ساعت دوام دارد.

ضمن این که جالب است بدانید که در برخی از داروهای مسکن نیز از کافئین استفاده می شود.

ضد احتقان ها

ضد احتقان ها با درمان احتقان سینوس، که می تواند به سردرد کمک کند، موجب درمان این درد می شود. اگر در هنگام سردرد احساس گرفتگی در ناحیه سر و صورت دارید، از طریق ضد احتقان ها می توانید درد را با از بین بردن گرفتگی و کاهش فشار که موجب سردرد می شود، کاهش دهید.

اسانس ها

بوی چند اسانس رایج که به راحتی قابل دسترسی هستند، برای بهبود درد به خصوص سردرد مفید است. اسانس هایی که اغلب با تسکین سردرد مرتبط هستند عبارتند از:

  • اسطوخودوس
  • اکالیپتوس
  • نعنا

شواهد اثربخشی این اسانس ها در درمان سردرد کمیاب و ضعیف است. اما این اسانس ها در میان افراد مبتلا به سردرد محبوب می باشند و بسیاری از افراد تجربیات شخصی در مورد بهبود درد بعد از استفاده از این اسانس ها را داشته اند. می توانید از روغن های حاوی اسانس این گیاهان بر روی پیشانی بمالید.

یکی دیگر از راه های استفاده از این اسانس ها برای تسکین سردرد، استنشاق بوی آن ها است. برای این کار می توانید اسانس را مستقیم در نزدیکی سوراخ بینی گرفته و بو کنید. یا با ترکیب آن ها با آب داغ به صورت بخور از آن ها برای درمان ساده سردرد بهره ببرید. اکثر این اسانس ها ایمن هستند، اما ممکن است به پوست آسیب برسانند و هرگز نباید آن ها را در داخل یا نزدیک چشم استفاده کرد.

به طور کلی، اغلب موارد سردرد با درمان های ساده ذکر شده در این مطلب بهبود می یابند. اما همه افراد پاسخ مشابهی به درمان سردرد به این شیوه ها از خود نشان نمی دهند. بنابراین برای پیدا کردن درمان مناسب با نوع سردردتان، ممکن است لازم باشد چند روش مختلف درمان سردرد را امتحان کنید. اگر سردرد گه گاه به سراغتان می آید، می توانید به راحتی آن را با بهره گیری از این روش ها کنترل کنید. اما اگر سر درد مداوم دارید و یا به بیماری مزمنی مبتلا هستید، پیشنهاد می شود که برای جلوگیری از هر گونه تداخل داوریی، رویکرد مناسب خود را برای مدیریت سردرد با پزشک یا داروساز مستقر در داروخانه در میان بگذارید.