روش های درمان سرفه در نوزاد هفت ماهه

بزرگسالانی که از سرفه رنج می برند می توانند از بسیاری از داروهای بدون نیاز به نسخه برای کاهش نشانه های خود استفاده کنند. اما هنگامی که یک نوزاد دچار سرفه می شود، قوانین مختلفی برای مصرف دارو توسط آن ها وجود دارد. از آن جایی که مصرف داروهای ضد سرفه برای کودکان کمتر توصیه می شود، یافتن راه حلی سریع و موثر برای درمان علائم مشکل است. خوشبختانه، برخی از داروهای خانگی مانند مایعات و دستگاه بخور وجود دارد که ممکن است باعث کاهش علائم شوند. در حالی که سرفه در کودک ۷ ماهه به طور معمول جدی نیست و در عرض چند هفته برطرف می شود، اما برخی از نشانه ها نیاز به ارزیابی توسط پزشک متخصص اطفال دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به روش های خانگی و ساده درمان سرفه در نوزاد هفت ماهه اشاره خواهیم کرد.

درمان سرفه در نوزاد هفت ماهه

استفاده از مایعات و استراحت

دادن مقدار زیادی مایعات به نوزاد ۷ ماهه منجر به جلوگیری از کمبود آب، رقیق شدن ترشحات مخاطی و جلوگیری از خشک شدن دهان و گلو می شود. مایعات کافی هم چنین کمک می کند تا کودک شما راحت تر سرفه خلط دار کند. شیرمادر، آب ساده، آب میوه و سوپ گرم همه گزینه های خوبی هستند. کودک شما ممکن است خسته شده و نیاز به استراحت بیشتری داشته باشد، و این زمان مناسبی برای انجام فعالیت های آرام و طولانی مدت است.

رطوبت ساز

هوای مرطوب ناشی از بخار یا رطوبت ساز، باعث کاهش سوزش و خشکی گلو، ریه ها و غشاهای مخاطی می شود و باعث می شود که کودک شما راحت تر بخوابد. در مقایسه با بخارسازها یا رطوبت سازهای گرم، استفاده از بخارسازهایی که بخار سرد بیرون می دهند، برای نوزاد ۷ ماهه ایمن تر است. برای برخی از سرفه ها، قرار گرفتن در معرض هوای گرم و مرطوب مانند بردن نوزاد به حمام پر از بخار به مدت ۲۰ دقیقه، مفید تر است.

درمان برای پیشگیری

با توجه به خطر عوارض جانبی جدی، طبق دستورالعمل های منتشر شده در شماره آوریل سال ۲۰۰۸ مجله تراکس، مصرف داروهای ضد سرفه برای نوزادان توصیه نمی شود. در حالی که یک قاشق غذاخوری عسل می تواند در بزرگسالان گلو درد و سرفه را کاهش دهد اما به دلیل خطر ابتلا به عوارض جانبی، هرگز نباید به کودک زیر سن ۱ ساله عسل داده شود. طبق گزارش  منتشر شده در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ مجله “پزشک خانواده آمریکایی” دیگر درمان های طبیعی مانند مکمل روی و ویتامین سی باعث کاهش نشانه های سرماخوردگی می شوند. اما این مکمل ها نباید در ۷ ماهگی استفاده شوند. مگر این که پزشک متخصص اطفال دوز مصرفی را تایید کند.

هشدارها

یکی از جنبه های چالش برانگیز سرفه در شیرخوار، طول مدت آن است. اکثر سرفه ها در طی ۱۴ روز خود به خود درمان می شوند. اما تعداد اندکی از آن ها به مدت ۳ تا ۴ هفته نیز طول می کشند. طبق دستورالعمل های منتشر شده در مجله تراکس، در حالی که اکثرا سرفه ها در نوزادان ناشی از ویروس است (به این ترتیب با آنتی بیوتیک درمان نمی شود) برخی از آن ها به علت آلرژی یا تحریک کننده هایی مانند دود سیگار ایجاد می شوند. در صورت امکان، بهتر است برای درمان سرفه در نوزاد هفت ماهه عامل تحریک کننده یا آلرژن را حذف کنید.

اگر نوزاد شما دارای تب، دشواری در تنفس یا سرفه جزئی است که حداقل ۲ هفته ادامه داشته است، زمان ویزیت متخصص اطفال برای بررسی علل دیگر فرا رسیده است. اگر سرفه بلافاصله بعد از استنشاق دود یا شیء خارجی شروع می شود، سریعا باید کودک را به بیمارستان برسانید.