درمان سریع سرماخوردگی

سرماخوردگی ناشی از بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف است که می تواند به دستگاه تنفسی فوقانی حمله کند. این ویروس ها در هوا پخش می شوند و به این ترتیب از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم که شما را بیشتر با روش های درمان سریع سرماخوردگی آشنا کنیم.

افراد مبتلا به ضعف در سیستم ایمنی یا دارای کمبود مواد مغذی ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار بگیرند. سایر علل رایج ابتلا به سرماخوردگی عبارتند از:

  • کمبود خواب
  • استرس احساسی
  • قرار گرفتن در معرض قارچ
  • بیماری های دستگاه گوارش
  • مسافرت

بسیاری از ویروس های ایجاد کننده سرماخوردگی نشانه هایی مانند گرفتگی بینی و آبریزش از چشم را ایجاد می کنند. گاهی اوقات سرماخوردگی بر روی قفسه سینه تاثیر می گذارد و با ایجاد احتقان موجب سرفه می شود.

اگر در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستید، متاسفم باید بدانید که طول دوره درمان شما به طور معمول حدودا سه تا هفت روز می باشد. گاهی نیز اثر این بیماری تا دو هفته بر روی بدن باقی می ماند. خبر خوب این است که داروهای ضد سرماخوردگی طبیعی زیادی وجود دارد که به بهبود سریع تر علائم کمک می کنند. گاها نیز استفاده از این داروها موجب جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی می شود.

علائم سرماخوردگی

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی موثر برروی بینی و گلو (دستگاه تنفسی فوقانی) است. انواع مختلفی از ویروس ها وجود دارند که باعث سرماخوردگی می شوند. علائم سرماخوردگی معمولا یک تا سه روز پس از این که با یک ویروس سرماخوردگی مواجه شدید خود را نشان می دهند.

علائم رایج سرماخوردگی عبارتند از:

  • آبریزش و گرفتگی بینی
  • گلو درد
  • سرفه
  • احتقان
  • درد خفیف بدن یا سردرد خفیف
  • عطسه
  • تب با درجه کم
  • احساس ضعف و بی حالی عمومی

سرماخوردگی در برابر آنفولانزا

سرماخوردگی و آنفولانزا ناشی از عفونت های ویروسی هرگز نباید با آنتی بیوتیک درمان شوند. آنفولانزا یک بیماری تنفسی مسری است که توسط ویروس آنفلوآنزا ایجاد می شود و علایم ناخوشایندی را نسبت به سرماخوردگی ایجاد می کند.

اما مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا نیز به سیستم تنفسی شما مانند بینی، گلو و ریه حمله می کند. هنگام ابتلا به آنفولانزا، ابتدا ممکن است تصور کنید که سرماخوردگی همراه با گلو درد، احتقان و عطسه دارید. اما تفاوت عمده بین سرماخوردگی و آنفولانزا این است که آنفولانزا معمولا سریع آغاز می شود. در حالی که سرماخوردگی به آرامی اتفاق می افتد.

علائم آنفولانزا عبارتند از:

  • تب بیش از ۱۰۰٫۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد)
  • گلو درد
  • درد ماهیچه ها
  • خستگی و تعریق
  • سردرد
  • سرفه های مداوم و خشک
  • خستگی و ضعف
  • گرفتگی بینی

با وجود اینکه این علائم می توانند بسیار ناخوشایند باشند، اما طبق گفته متخصصان کلینیک مایو، سرماخوردگی معمولا بی ضرر است. اکثر افراد در عرض ۷ تا ۱۰ روز بهبود می یابند. در حالی که آنفلوآنزا جدی تر است و می تواند عوارضی را ایجاد کند. این ایجاد این بیماری در گروه های پرخطر حتی می تواند مرگبار باشد.

روش های طبیعی برای درمان سریع سرماخوردگی

مواد غذایی و نوشیدنی های مفید برای درمان سریع سرماخوردگی

عصاره استخوان (آب قلم)

عصاره استخوان شامل اسیدهای آمینه و مواد معدنی است که به طور طبیعی از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند. در واقع، تحقیقات نشان داده اند که مصرف سوپ مرغ یک درمان کلاسیک برای سرماخوردگی است. این سوپ در واقع فعالیت دارویی مفید و خواص ضد التهابی زیادی دارد. به علاوه، آب قلم به عنوان یک مایع داغ، برای فرسایش ساختار خلط در بدن مفید است. سوپ مرغ را از ترکیب عصاره استخوان و سبزیجات ضد التهابی تهیه کنید.

آب

این ماده احتمالا ساده ترین و پایه ترین درمان سرماخوردگی محسوب می شود. هیدراتاسیون مناسب برای جلوگیری از کم آبی بدن و کاهش احتقان و گرفتگی مفید است. مصرف منظم آب آشامیدنی می تواند باعث درمان سریع سرماخوردگی شود. سعی کنید هر دو ساعت یک بار حداقل هشت اونس آب بخورید. این روش یکی از ساده ترین و مهمترین گزینه های درمان سریع سرماخوردگی است.

آب داغ ترکیب شده با آبلیمو، عسل و دارچین می تواند به جلوگیری از ایجاد خلط زیاد در بدن کمک کرده و بدن را آبرسانی کند. عسل یکی از مواد تشکیل دهنده معمولی است که در داروهای ضد سرفه یافت می شود. بنابراین اگر زیاد سرفه می کنید، قبل از خواب، کمی آب ترکیب شده با عسل بنوشید. این روش یکی از داروهای خانگی کلاسیک هندی برای بهبود سرماخوردگی است.

زنجبیل

یک نظر علمی منتشر شده در مجله International Journal of Preventive Medicine نشان می دهد که مصرف عصاره زنجبیل حاوی ترکیبات ضد التهابی مانند gingerol، shogaol، paradol و zingerone است. مصرف چای زنجبیل همراه با عسل خام به کاهش التهاب ناشی از گلو درد و سرفه کمک می کند.

سیر

سیر واقعا می تواند به افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. زیرا این ماده خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. اغلب این خواص به ترکیب آلیسین در سیر نسبت داده می شود. بنابراین سعی کنید از سیر پخته شده و خام در وعده های غذایی خود استفاده کنید تا  ویروس سرماخوردگی را در بدن از بین ببرید.

اجتناب از مصرف مواد غذایی مضر برای این بیماری

قند

تحقیقات نشان داده اند که قند توانایی گلبول های سفید خون را کاهش می دهد. این گلبول ها به مبارزه با عفونت کمک می کنند. بنابراین افزایش سطح گلوکز در خون به دلیل مصرف قند در واقع سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. رژیم های غذایی حاوی قند التهاب را در بدن ترویج می کنند. بنابراین برای درمان سریع سرماخوردگی در طول چند روز ابتلا به این بیماری، از مصرف قند اجتناب کنید.

آب میوه های صنعتی

اگر چه آب پرتقال و آب سایر مرکبات حاوی مقداری زیادی ویتامین C است، اما مصرف ویتامین C تامین شده از طریق آب میوه ها صنعتی اصلا روش خوبی برای درمان سریع سرماخوردگی نیست. آب میوه های صنعتی با شکر غنی شده اما فیبر مفیدی ندارند. اگر می خواهید آب میوه بنوشید، آن را با کمی آب رقیق کنید.

لبنیات

شیر پاستوریزه و سایر محصولات لبنی سبب می شوند که سرماخوردگی حتی بدتر شود. طبق گفته متخصصان کلینیک مایو، نوشیدن شیر باعث می شود که خلط غلیظ تر از حالت معمول شود. اجتناب از مصرف لبنیات یکی از آن روش های ساده برای درمان سریع سرماخوردگی است. این کار واقعا می تواند راهی طولانی برای بهبود علائم باشد.

مواد غذایی فرآوری شده و فست فودها

این مواد غذایی دارای مواد مغذی برای حمایت از سیستم ایمنی بدن نیستند و برای بدن سمی محسوب می شوند. فست فودها و غذاهای پردازش شده یکی از آخرین گزینه هایی هستند که در زمان ابتلا به سرماخوردگی باید آن ها را انتخاب کنید. برای مبارزه با ویروس سرماخوردگی سعی کنید بیشتر از مواد غذایی حاوی مواد مغذی استفاده کنید.

دانه های تصفیه شده

نان، پاستا، غلات و محصولات تهیه شده از آرد سفید به سرعت در بدن به قند تبدیل شده و سیستم ایمنی را ضعیف می کنند. رژیم های غذایی حاوی نشاسته های تصفیه شده، سطح التهاب را در بدن بالا می برد. بنابراین هنگامی که سرماخوردگی دارید یا زمانی که می خواهید التهاب را در بدن کاهش دهید، کمتر از محصولات تهیه شده از آرد سفید استفاده کنید.

درمان سریع سرماخوردگی
درمان سریع سرماخوردگی

گیاهان و مکمل های مفید برای درمان سریع سرماخوردگی

مکمل ویتامین سی (۱۰۰۰ میلی گرم در ۳ الی ۴ نوبت در روز)

ویتامین C به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند. برخی تحقیقات حتی نشان داده اند که مصرف این ویتامین ممکن است مدت زمان علائم سرماخوردگی را کوتاه تر کند. البته لزومی ندارد که ویتامین سی مورد نیاز خود را از طریق مکمل تامین کنید. بلکه مصرف انواع میوه ها و سبزیجات، از جمله فلفل، اسفناج، کلم بروکلی، گریپ فروت و کیوی نیز می تواند به درمان سریع سرماخوردگی کمک کند.

مکمل اکیناسه (۱۰۰۰ میلی گرم در روز)

بهتر است که بلافاصله پس از شروع علائم سرماخوردگی از اکیناسه استفاده کنید. یک تجزیه و تحلیل که در مجله Lancet Infectious Diseases منتشر شده، نتیجه ۱۴ آزمایش بالینی را بررسی کرد و نتیجه گرفت که اکیناسه احتمال ابتلا به سرماخوردگی را ۵۸ درصد کاهش می دهد و همچنین مدت زمان سرماخوردگی را تقریبا یک و نیم روز کاهش می دهد.

مکمل اقطی (۱۰ میلی لیتر در روز)

اقطی یکی دیگر از داروهای طبیعی سرماخوردگی است که مورد حمایت تحقیقات علمی می باشد. این ماده حاوی ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی است. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در Nutrients منتشر شده نشان می دهد که چگونه مکمل اقطی می تواند مدت زمان و علائم سرماخوردگی را در مسافران کاهش دهد. در این مطالعه مسافران از ۱۰ روز قبل از سفر تا چهار تا پنج روز پس از ورود به کشور مبدا، این گیاه را در طول روز مصرف کرده و کاهش قابل توجهی در علائم سرماخوردگی را مشاهده کردند.

روغن پونه کوهی (۵۰۰ میلی گرم در روز)

آیا تا کنون سعی کرده اید که برای درمان سرماخوردگی از روغن پونه کوهی استفاده کنید؟ روغن پونه کوهی با ترکیب اصلی خود که به نام کارواکرول شناخته می شود، اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی قوی در بدن دارد. مهم است که توجه داشته باشیم که روغن پونه کوهی بسیار قدرتمند است. بنابراین نباید بیش از ۱۰ روز آن را استفاده کنیم.

مکمل روی (۵۰-۱۰۰ میلی گرم در روز)

روی عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و دارای اثر ضد ویروسی است. این ماده معدنی زمانی بهترین تاثیر را دارد که به محض مشاهده اولین نشانه های بیماری استفاده شود. تحقیقات منتشر شده در Cochrane Database of Systematic Reviews نشان داد که وقتی روی در طی ۲۴ ساعت پس از شروع علائم مرتبط با سرماخوردگی مصرف می شود، مدت زمان علائم بیماری به طور قابل ملاحظه ای کوتاه تر از گروه کنترل که روی مصرف نمی کنند، می شود. علاوه بر این، مدت زمان علائم بیماری در بیمارانی که روی مصرف می کنند نسبت به افرادی که روی نمی خورند، کمتر است.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

خواص آقطی برای درمان طبیعی سرماخوردگی، آنفلوانزا و آلرژی

رابطه حس تنهایی با علائم سرماخوردگی

۱۰ روش طبیعی برای درمان سرماخوردگی و سرفه در کودکان

[/quote]

اسانس های گیاهی مفید برای درمان سریع سرماخوردگی

اسانس اکالیپتوس

این گیاه دارای سابقه طولانی برای کاهش التهاب در دستگاه تنفسی است که همراه با سرماخوردگی، برونشیت، بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)، آسم و سینوزیت رخ می دهد. تنفس بخار متساعد شده از این گیاه یا استفاده از آن به صورت موضعی می تواند واقعا سینوس ها و ریه ها را باز کند و سرفه را بهبود بخشد.

اسانس نعناع

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که اسانس نعناع دارای خواص ضد ویروسی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است و می تواند گزینه خوبی برای مبارزه با سرماخوردگی باشد. شما می توانید پنج قطره عصاره نعناع را در دستگاه بخور بریزید یا دو تا سه قطره از روغن نعناع را به طور موضعی روی شقیقه ها، قفسه سینه، کمر و گردن بمالید.

اسانس کندر

به نظر می رسد که اسانس کندر دارای فعالیت قوی تقویت کننده سیستم ایمنی است، بنابراین یکی دیگر از گزینه های عالی برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، استفاده از این اسانس است. چند قطره از این اسانس را روی یک تکه پارچه بریزید و آن را بو کنید. می توانید این اسانس را با آب ترکیب کرده و در اسپری بریزید و در هوا بپاشید.

اسانس پونه

همانطور که قبلا ذکر شد، اسانس پونه می تواند به صورت مکمل و خوراکی نیز مصرف شود. شما می توانید قدرت بدن را برای مبارزه با ویروس با انتشار این اسانس در فضای خانه و یا استفاده از آن به صورت موضعی افزایش دهید. برای مبارزه با سرماخوردگی، کافی است که کمی از این اسانس را با روغن حامل روغن رقیق کنید و آن را قبل از خواب به طور موضعی به کف پا بمالید.

اسانس گل میخک

اسانس گل میخک یکی دیگر از اسانس های گیاهی دارای خواص ضد ویروسی است. برای تقویت سیستم ایمنی بدن، روغن گل میخک را در هوا پخش کنید یا آن را به صورت موضعی و پس از مخلوط کردن با روغن حامل استفاده کنید.

منابع:

  1. Chicken Soup Inhibits Neutrophil Chemotaxis In Vitro
  2. Honey for acute cough in children
  3. Garlic: a review of potential therapeutic effects
  4. Stress, Food, and Inflammation: Psychoneuroimmunology and Nutrition at the Cutting Edge
  5. Efficacy of cineole in patients suffering from acute bronchitis: a placebo-controlled double-blind trial
  6. Vitamin D and the Immune System
  7. ?Cold symptoms: Does drinking milk increase phlegm
  8. Zinc for the common cold