درمان شب ادراری به روش سنتی در خانه

درمان شب ادراری موضوع این مطلب پیام سلامت است. در این مطلب ما شما را با موثرترین درمان های خانگی برای شب ادراری آشنا می کنیم.

شب ادراری یا خیس کردن رخت خواب مشکلی شایع میان نوزادان و کودکان است. این مشکل تا ۶ سالگی طبیعی بوده و اگرچه بسیرای از کودکان قبل از این سن مشکلشان حل می شود. اما تا این سن نیازمند مراجعه به پزشک نیستید. شب ادراری دفع ناخواسته و ندانسته ادرار در طول شب است و اگرچه روندی خسته کننده و عصبی کننده برای کودک و والدین است. اما همانطور که گفتیم تا ۶ سالگی می تواند طبیعی باشد.

تنبلی کودکان، به تعویق افتادن بلوغ مثانه و کوچک ماندن آن، تولید بیش از حد ادرار، عفونت ادراری، استرس، یبوست مزمن و عدم تعادل هورمونی از جمله عواملی است که باعث ابتلای فرد به شب ادراری می شود.

برخی کودکان نیز به دلیل شدت عمق خواب، سیگنال های حسی پر شدن مثانه را دریافت نمی کنند و در نتیجه دچار شب ادراری می شوند. و البته رد اغلب مواقع شب ادراری یک مشکل ارثی است.

شب ادراری با بزرگ شدن کودک او را دچار مشکلات روحی و رفتاری نیز می نماید. احساس شرم و خجالت و دور شدن از فعالیت های اجتماعی، نگرانی بابت خوابیدن در خانه دیگران و… از جمله مواردی است که با بزرگ شدن کودک و قطع نشدن شب ادراری برای او رخ می دهد.

شما به عنوان والدین کودک می توانید با مصرف بعضی داروهای خانگی شب ادراری کودک خود را به سادگی متوقف کنید.

دارچین

مصرف دارچین یکی از ساده ترین راه های درمان شب ادراری در کودکان است. دراچین دارای طبعی گرم بوده و بدن کودک شما را گرم نگه می دارد.

فرزند خود را به جویدن یک تکه جوب دارچین در طول روز تشویق کنید.

همینطور می توانید با استفاده از پودر دارچین و شکر و کره و نان تست، یک صبحانه خوشمزه برای او درست کنید.

انگور فرنگی (انگور هندی)

انگور فرنگی از هند می آید و در طب آیوردا، یک روش محبوب برای درمان شب اداری کودکان است.

انگور فرنگی را له کرده، یک قاشق غذاخوری عسل و کمی زردچوبه به آن اضافه کنید. روزانه یک قاشق غذاخوری از این ترکیب را هنگام صبح به فرزند خود بدهید.

همچنین می توان یک قاشق چای خوری انگور فرنگی خمیر شده با کمی پودر فلفل سیاه، را به صورت روزانه به او بدهید.

ماساژ

مقداری روغن زیتون را گرم کرده و هنگامی که فرزندان خواب است؛ قسمت زیر شکم او را با آن ماساژ دهید. این درمان را به صورت روزانه تا دریافت نتایج رضایت بخش دنبال کنید.

آب زغال اخته

آب زغال اخته نیز درمان خوبی برای کودکان دچار شب ادراری است. اگرچه خوردن مایعات قبل از خواب مخل درمان شب ادراری است. اما مصرف یک فنجان آب زغال اخته یک ساعت قبل از خواب و برای حداقل چند هفته، می تواند درمان موثری باشد.

نکته: اگر شب ادراری به دلیل عفونت ادراری است. سه بار در روز و هر بار یک و نیم فنجان آب آلبالو به کودک خود بدهید.

گردو و کشمش

گردو و کشمش نیز روشی موثر برای کاهش تعداد دفعات رخ دادن شب ادراری در کودکان است. به فرزند خود ۲ گردوی کامل و ۵ کشمش قبل از خواب بدهید. این ردمان را نیز به مدت چند هفته تا پدیدار شدن نتایج مثبت ادامه دهید.

تمرین مثانه

تمرین مثانه به کشش مثانه و افزایش ظرفیت آن و همچنین تقویت ماهیچه های مثانه و ماهیچه ادراری کمک می کند.

کودک شما باید روزانه سه بار و هر بار ده مرتبه تمرینات مربوط به تقویت ماهیچه های لنگ را انجام دهد. یادگیری این تمرینات اگرچه برای کودکان کمی پیچیده است اما می تواند بسار مفید باشد. برای آشنایی با آن ها به تمرینات کگل مراجعه کنید.

همچنین کودک خود را تشویق کنید تا به محض احساس ادرار داشتن به دستشویی برود. این کار اگرچه به کاشه شب ادراری کمک نمی کند ولی به ازفایش کنترل بر مثانه در طول روز کمک می کند.

همینطور توجه داشته باشید نگه داشتن طولانی مدت ادرار برای افزایش تحمل نگهداری ادرار و افزایش ضرفیت مثانه روش خوبی نیست. چراکه مثانه محل مناسبی برای رشد باکتری ها می شود.

عسل

یکی دیگر از مواد غذایی محبوب برای کاشه و درمان شب ادراری عسل است.

عسل طعمی شرین دارد و کودکان معمولا از آن استقبال می کنند. مصرف یک قاشق چای خوری عسل قبل از خواب و یا یک قاشق غذاخوری عسل خام مخلوط در شیر برای صبحانه، می تواند در کاهش شب ادراری موثر باشد.

سرکه سیب طبیعی

سرکه سیب طبیعی با ایجاد تعادل در PH بدن و کاشه سطح اسید بدنف در درمان شب ادراری موثر است. همینطور سرکه سیب به سم زدایی بدن و درمان یبوست نیز کمک می کند.

دو قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید. برای خوش طعم شدن می توانید به مقدار کافی عسل خام نیز به آن اضافه کنید. این شربت خوشمزه را در هر وعده غذایی به کودک خود بدهید.

پودر خردل

یک روش عالی برای درمان شب ادراری پودر خردل است. پودر خردل بخصوص درباره شب ادراری های ناشی از عفونت دستگاه ادراری بسیار موثر است.

یک قاشق چای خوری پودر خردل را در یک لیوان شیر گرم بریزید. و این نوشیدنی را یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب به کودک خود بدهید.

شکر زرد

شکر زرد حرارتی عجیب در بدن ایجاد می کند. این حرارت اثر سریع و خوبی روی شب ادراری دارد.

هر روز صبح یک قطعه کوچک شکر زرد را به هرماه یک فنجان شیر گرم به کودک خود بدهید. سپس یک ساعت بعد به مقدار مساوی مقدار کمی بو داده دانه کرفس و کنجد را که با سنگ نمک بو داده اید؛ به کودک بدید. این درمان را برای دو ماه ادامه دهید.

نکات اضافی درباره درمان شب ادراری

  • اضطراب و استرس باعث افزایش احتمال ایجاد شب ادراری می شود. کودک خود را به دلیل مشکلی که در آن مقصر نیست سرزنش و تنبیه نکنید. در مقابل به او آرامش و اعتماد به نفس بدهید.
  • کودک خود را قبل از رفتن به رختخواب تشویق به رفتن به توالت و تخلیه مثانه کنید.
  • چراغ خوابی را در مسیر توالت روشن نگه دارید و مطمئن شوید کودک شما دسترسی مناسبی به دستشویی دارد.
  • او را در روزهایی که شب ادراری نداشته تشویق کرده و به او پاداش دهید.
  • او را به نشویدن مایعات بیشتر در طول روز و قطع مصرف مایعات در هنگام شب و قبل از خواب کنید.
  • تا جای ممکن او را از مصرف نوشیدنی های کافئین دار دور نگه دارید.
  • یبوست باعث ناکارآمد شدن عضلات کنترل ادرار می شود. یبوست های احتمالی را در کودک خود فورا درمان کنید.
  • از ورق های ضد آب برای محافظت از تشک استفاده کنید.
  • یک زنگ ساعت در میانه شب تنظیم کنید؛ و کودکتان را برای رفتن به توالت همراهی نمایید.

شب ادراری مشکلی نیست که در طی یکی دو روز و یا حتی یکی دو ماه حل شود. پس صبور باشید و با برنامه ریزی مناسب کودک خود را حمایت و درمان نمایید. خبر خوش این که شب ادراری بلاخره متوقف خواهد شد.