درمان فتق دیسک

درد کمر، درد بسیار شایعی است. به گفته متخصصان انجمن کایروپراکتیک آمریکا، تنها در ایالات متحده ۳۱ میلیون نفر از کمر درد رنج می برند. نکته جالب توجه این است که فتق دیسک یکی از علل اصلی درد کمر است و می تواند بسیار ناراحت کننده باشد زیرا باعث می شود که فعالیت های روزانه مانند راه رفتن دشوار شود. خوشبختانه، برای درمان فتق دیسک لازم نیست که کاری انجام دهیم.

اگر فتق دیسک دارید یا کمرتان آسیب دیده است، رعایت نکاتی که در زیر ارائه کرده ایم به شما کمک می کند تا با درد عصب سیاتیک و فتق دیسک مقابله کنید. فتق دیسک نتیجه بلند کردن اشیاء سنگین است. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد این عارضه باید از بلند کردن اجسام سنگین به شدت اجتناب کنید.

علائم فتق دیسک

بیشتر فتق های دیسک در قسمت ستون فقرات کمری رخ می دهند، اما گاهی نیز می توانند روی گردن (ستون فقرات گردن) تاثیر بگذارند. برخی از علائم و نشانه های رایج فتق دیسک عبارتند از:

درد بازوها یا پاها. با فتق دیسک معمولا احساس درد شدید در باسن، ران و ساق ها خواهید کرد. اگر فتق دیسک در گردن رخ داده باشد، درد در شانه ها و بازوها شدت بیشتری دارد. هنگام سرفه و عطسه کردن و یا در موقعیت های خاص این درد به قفسه سینه یا پاها سرایت می کند.

بی حسی یا سوزن سوزن شدن. افراد مبتلا به فتق دیسک معمولا در بخشی از بدن که عصبش آسیب دیده است، احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن می کنند.

ضعف. عضلاتی که از اعصاب آسیب دیده تغذیه می کنند ممکن است کم کم ضعیف شوند. این موضوع باعث می شود که توانایی تان برای بلند کردن یا نگه داشتن اشیاء کاهش پیدا کند.

علل ایجاد کننده فتق

به طور کلی، فتق دیسک نتیجه سایش تدریجی دیسک ها است که در اثر پیری به وجود می آید. همانطور که سن افزایش پیدا می کند، دیسک های مهره ای مقداری از محتوای آب خود را از دست می دهند. این روند باعث می شود انعطاف پذیری آن ها کاهش پیدا کرده و مستعد ابتلا به پاره شدن می شوند.

برای اکثر بیماران نمی توان علت دقیق فتق دیسک را مشخص کرد. گاهی اوقات استفاده بیش از حد از عضلات کمر به جای عضلات پاها و ران ها برای بلند کردن اجسام بزرگ و سنگین می توانید فتق دیسک ایجاد کند. برای برخی از افراد زمین خوردن می تواند فتق ایجاد کند.

عوامل خطر

برخی از عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به فتق دیسک عبارتند از:

  • وزن. وزن بیش از حد باعث ایجاد فشار اضافی روی دیسک های کمر می شود.
  • حرفه. افرادی که مشاغل یدی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به فتق دیسک هستند. انجام کارهای تکراری که شامل بلند کردن، کشیدن یا هل دادن اشیاء، است می تواند خطر ابتلا به فتق را افزایش دهد.
  • ژنتیک. بعضی از افراد به صورت ژنتیکی بیشتر مستعد ابتلا به فتق دیسک هستند.
درمان فتق دیسک
درمان فتق دیسک

روش های علمی و عملی برای درمان فتق دیسک

مصرف مواد غذایی حاوی کلاژن یا آب قلم

اول از همه برای درمان فتق دیسک باید بدن خود را با مواد مغذی خاصی که نیاز دارید غنی کنید. این به این معنی است که باید دنبال رژیم غذایی حاوی کلاژن باشید. بدن شما نیاز به کلاژن دارد تا بتواند بافت و دیسک آسیب دیده را ترمیم کند. یکی از روش های ساده مصرف کلاژن، استفاده از پودرهای کلاژنی ساخته شده از عصاره استخوان است.

نوشیدن آب قلم یا عصاره استخوان به صورت منظم، رژیم غذایی شماره یکی است که می توانید برای درمان فتق دیسک آن را دنبال کنید. اگر خرید این پودرهای کلاژنی برایتان میسر نیست، کافی است که قلم گاو را ۲۴ ساعت درون قابلمه بپزید و سپس عصاره آن را استفاده کنید.

از این عصاره می توانید برای تهیه خورشت های گوشتی و انواع سوپ های خانگی استفاده کنید به عنوان مثال، کافی است که کمی عصاره استخوان مرغ، کرفس، پیاز و هویج را با هر ترکیب کرده و سوپ درست کنید. این وعده غذایی به شما مواد مغذی زیادی را ارائه می دهد و برای کمک به بهبود کمر درد، سفتی گردن و درد استخوان ها مفید است.

همچنین مصرف آنتی اکسیدان های بیشتر با مصرف مواد غذایی مانند زغال اخته، کلید درمان فتق دیسک است. به طور کلی رژیم ایده آلی که باعث می شود بتوانید فتق دیسک را تحمل کنید به شکل زیر می باشد:

  • برای صبحانه مصرف پودر پروتئین کلاژن ساخته شده از عصاره استخوان همراه با زغال اخته، شیر نارگیل  برخی از گیاهان ضد التهابی مانند ریشه زنجبیل.
  • برای ناهار یا شام مصرف سوپ یا خورش تهیه شده با عصاره استخوان

مصرف مکمل های مفید

بهترین مکمل هایی که برای بهبود فتق دیسک مفید هستند، مکمل های حاوی پروتئین کلاژن و یا پروتئین ساخته شده از عصاره استخوان می باشند. مکمل هایی که حاوی اسید آمینه گلوتامین، گلیسین، پرولین و همچنین آرژنین هستند برای درمان فتق دیسک عالی می باشند. این ها اسیدهای آمینه ای هستند که بدن شما برای تولید کلاژن به آن ها نیاز دارد. این اسید های آمینه به بهبود بافت های آسیب دیده نیز کمک می کنند.

مکمل های زیر نیز برای درمان فتق دیسک سودمند هستند:

  • مکمل روغن ماهی: ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم در روز
  • مکمل MSM: این مکمل حاوی گوگرد است که به ترمیم مفصل کمک می کند
  • گلوکوزامین و کندریتین
  • گیاهان ضد التهابی، مانند زردچوبه (کورکومین) که به بهبودی بافت های آسیب دیده کمک می کنند

پرولوتراپی

در روش درمانی پرولوتراپی پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) که به تعمیر بافت های آسیب دیده کمک می کند، به بدن تزریق می شود. گاهی اوقات فتق دیسک ناشی از آسیب دیدگی رباط های اطراف کمر است. این عارضه مانند رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی مچ پا است. آسیب دیدگی رباط های باعث می شود که آن ها شل شوند و دیگر مثل گذشته از ماهیچه ها حمایت نکنند. به این ترتیب وقوع اسپاسم عضلانی قابل پیش بینی است. بنابراین درد کمر ایجاد شده در این حالت همیشه ناشی از فتق دیسک نیست. بلکه ریشه درد در فشرده شدن عصب توسط عضلات و بافت ها است.

پرولوتراپی کمک می کند که بافت عضله ترمیم شود. به همین دلیل است که باید قطعا این روش را در برنامه درمانی خود برای کاهش درد فتق دیسک قرار دهید. به طور معمول، باید حدود سه تا هشت جلسه درمان انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

کایروپراکتیک

آخرین و مهمترین نکته برای درمان فتق دیسک روش درمانی کایروپراکتیک است. این روش می تواند برای فتق دیسک تان شگفت انگیز باشد.

منابع:

  1. Herniated disc
  2. Enhancing intervertebral disc repair and regeneration through biology: platelet-rich plasma as an alternative strategy
  3. Degeneration and regeneration of the intervertebral disc: lessons from development
  4. Back Pain Facts and Statistics