میلیون ها نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، تعداد افراد مبتلا به دیابت از ۱۰۸ میلیون نفر در سال ۱۹۸۰ به ۴۲۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است. پزشکان WHO معتقدند که دیابت در سال ۲۰۳۰ هفتمین علت مرگ و میر خواهد شد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد روش های درمان نوروپاتی دیابتی صحبت می کنیم.

دیابت به عنوان یک بیماری کشنده در نظر گرفته می شود. این بیماری اگر کنترل نشود، می تواند بر روی بخش های مختلف بدن تاثیر گذاشته و عوارضی را در پی داشته باشد. یکی از عوارض شایع دیابت، نوروپاتی دیابتی است.

نوروپاتی دیابتی نتیجه آسیب عصبی ناشی از اثرات سمی قند خون بالا و گردش خون ضعیف است. در حقیقت، افزایش مداوم قند خون می تواند به اعصابی آسیب برساند که سیگنال ها را به دست ها و پاها می فرستند.

با وجود نوروپاتی دیابتی، ممکن است بی حسی یا سوزش در انگشتان دست و پا را تجربه کنید. علامت دیگر این عرضه عبارتند از:

  • درد تیز
  • سوزش

در حالی که درد این عارضه در ابتدا ممکن است خفیف باشد، اما به مرور زمان می تواند بدتر شود و به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ توسط American Family Physician انجام شد گزارش می دهد که درد نوروپاتی محیطی بر روی عملکرد، حالت و الگوهای خواب حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به دیابت اثر می گذارد.

اگر از درد عصبی ناشی از دیابت رنج می برید، اولین چیزی که باید انجام دهید این است که میزان قند خون خود را کنترل کنید. در این شرایط بهبودی خود به خودی را شاهد خواهید بود.

روش های درمان نوروپاتی دیابتی

حمام آب گرم

یکی از ساده ترین درمان های خانگی طبیعی برای از بین بردن درد عصبی ناشی از دیابت، حمام کردن با آب گرم است.

گرما باعث آرامش می شود و به روند بهبودی کمک می کند. زیرا آب گرم گردش خون را به محل آسیب دیدگی بهبود می بخشد. علاوه بر این، حمام آب گرم باعث می شود که از استرس خلاص شوید و احساس آرامش کنید.

دو بار در روز به مدت ۲۰ دقیقه با آب گرم استحمام کنید. با این حال، قبل از ورود به وان حمام، همیشه به یاد داشته باشید که دمای آب را با دستان خود به جای پاها بررسی کنید.

برای اضافه شدن مزایای این روش، می توانید یک فنجان نمک اپسوم را به آب اضافه کرده و یک یا دو بار در هفته با آن استحمام کنید.

کرم کپسایسین

کپسایسین دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است که می تواند به درمان نوروپاتی دیابتی کمک کند. هنگامی که به صورت موضعی از این ماده استفاده می شود، باعث احساس گرما شده و به کاهش درد کمک می کند.

در یک مطالعه بالینی که در سال ۲۰۰۲ توسط محققان Acta Diabetologica منتشر شد، مشخص گردید که استفاده موضعی از کپسایسین بر روی پاهای بیماران مبتلا به نوروپاتی دیابتی موجب بهبود علائم، از جمله آستانه تحمل درد می شود.

کرم کپسایسین موضعی در غلظت های بین ۰٫۲۵ تا ۰٫۷۵ را برای درمان نوروپاتی دیابتی استفاده کنید. کافی است که ۲ الی ۳ بار در روز از این کرم استفاده کنید. از این کرم روی پوستی که زخم دارد استفاده نکنید.

ورزش منظم

برای درمان نوروپاتی دیابتی ورزش منظم ضروری است. ورزش باعث بهبود جریان خون در اعصاب آسیب دیده می شود و اعصاب آسیب دیده را به حالت عادی باز می گرداند. ورزش همچنین به کاهش قند خون کمک می کند، سطح تحمل درد عصب را افزایش می دهد و دیابت را کنترل می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در Pain Medicine منتشر شده نشان داد که انجام ورزش های هوازی توسط افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی دردناک شدت درد را کاهش می دهد.

برای درمان نوروپاتی دیابتی به کمک ورزش کردن نیاز نیست که به باشگاه بروید. کافی است که هر روز ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید.

نوشیدن چای زنجبیل

زنجبیل قرن هاست که به عنوان یک درمان گیاهی در طب چینی و هندی برای کمک به کاهش درد و درمان نوروپاتی دیابتی استفاده می شود.

ماده ضد التهابی قوی در آن که به نام جینجرول شناخته می شود یک درمان موثر برای بهبود درد عصب دیابتی است. این ماده حتی می تواند تحرک را در میان کسانی که درد مزمن دارند افزایش دهد.

زنجبیل همچنین به مدیریت قند خون کمک می کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات دارویی ایران در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که مصرف مکمل های حاوی پودر زنجبیل ممکن است به کاهش قند خون ناشتا کمک کنند. در این مطالعه شرکت کنندگان هر روز ۲ گرم زنجبیل را به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند. این رفتار به کاهش سطح هموگلوبین A1c، آپولیپوپروتئین B، آپولیپوپروتئین A-1 و مالون دی آلدئید کمک کرد.

سعی کنید ۲ تا ۳ فنجان چای زنجبیل در روز بخورید. برای تهیه این چای طبق دشتور زیر عمل کنید:

یک لیوان آب جوش و ۱ قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده را ترکیب کنید کنید.

اجازه دهید چای ۵-۱۰ دقیقه دم بکشد.
می توانید از مکمل های زنجبیل نیز پس از مشاوره با پزشک استفاده.

مصرف آلفا لیپوئیک اسید

اسید آلفا لیپوئیک (ALA)، یک نوع اسید چرب ست که جایگزین مناسبی برای درمان عوارض مرتبط با دیابت می باشد.

اول از همه، ALA به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند. این رادیکال ها سبب آسیب سلولی می شوند. ثانیا، این ماده حتی در بازسازی عملکرد سلول های عصبی آسیب دیده و جلوگیری از آسیب بیشتر نقش دارد.

ALA همچنین کمک می کند که بدن حساسیت بیشتری نسبت به انسولین داشته باشد.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ در Review of Diabetic Studies منتشر شده گزارش داد که اسید آلفا لیپوئیک می تواند به بهبود سرعت هدایت عصبی کمک کند و برای محافظت از اعصاب محیطی مفید است.

مطالعات دیگر منتشر شده در مجله Netherlands Journal of Medicine در سال ۲۰۱۰ نشان داد که تزریق اسید آلفا لیپوئیک به صورت داخل وریدی با دوز ۶۰۰ میلی گرم یک بار در روز طی یک دوره سه هفته، باعث کاهش قابل توجه علائم مرتبط با درد نوروپاتیک می شود.

شما می توانید اسید آلفا لیپوئیک را در غذاهای زیر پیدا کنید:

  • کلم بروکسل
  • بروکلی
  • نخود فرنگی
  • سبوس برنج
  • سیب زمینی

حتی می توانید از مکمل های  اسید آلفا لیپوئیک پس از مشاوره با پزشک استفاده کنید.

ماساژ

درمان نوروپاتی دیابتی
درمان نوروپاتی دیابتی

درد عصبی ناشی از دیابت می تواند با ماساژ درمانی ساده، درمان شود. انجام ماساژ در امتداد طول و دو طرف ناحیه آسیب دیده به بهبود گردش خون و بهبود اعصاب آسیب دیده کمک می کند. ماساژ دادن حتی در بهبود دامنه حرکت بیماران مفید است.

مطالعاتی که در سال ۲۰۰۱ در Diabetes Spectrum منتشر شده نشان می دهد که ماساژ ممکن است بر میزان قند خون و علائم نوروپاتی دیابتی اثر مثبتی داشته باشد.

یکی دیگر از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۷ در Nursing Scholarship منتشر شده گزارش می دهد که ماساژ آروماتراپی یک روش ساده و موثر است که می تواند برای کنترل درد نوروپاتیک و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نوروپاتی دردناک استفاده شود.

  • کمی روغن زیتون، روغن خردل یا نارگیل نراگیل گرم را روی منطقه آسیب دیده بمالید.
  • منطقه را با فشار ملایم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ دهید.
  • پس از ماساژ، منطقه را با یک حوله گرم پوشانید.
  • چند بار در روز این کار را انجام دهید.

اجتناب از نوشیدن الکل

نوشیدن بیش از حد الکل بر روی نوروپاتی دیابتی تاثیر منفی دارد. در واقع مصرف دوز بالای الکل برای اعصاب سمی است و می تواند باعث آسیب شدید عصبی شود و ممکن است نوروپاتی را بدتر کند.

نوشیدن بیش از حد الکل حتی مواد مغذی بدن را کم می کند. از این رو باید کاملا از مصرف آن اجتناب شود.

یک مطالعه که در سال ۱۹۹۸ در World Health Alcohol Research & World منتشر شده گزارش می دهد که مصرف الکل در حد متعادل معمولا قند خون را در افراد مبتلا به دیابت افزایش نمی دهد. اما مصرف منظم  الکل حتی در مقادیر کم، به طور واضح در کنترل قند خون تاثیر گذاشته و خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی را افزایش می دهد.

مصرف بیش از حد الکل حتی خطر ابتلا به نوروپاتی الکلی را نیز افزایش می دهد. یک مطالعه که در مجله British Journal of Clinical Pharmacology منتشر شده نشان داد که نوروپاتی الکلی  با درد سوزشی خودبه خودی، هیپرآلژزی و آلدوینیا مشخص می شود.

ترک سیگار

اگر از درد عصبی ناشی از دیابت رنج می برید، زمان ترک سیگار فرا رسیده است. سیگار کشیدن باعث باریک شدن رگهای خونی شده و کاهش گردش خون را به همراه دارد. این عادت به نوبه خود باعث می شود که اعصاب محیطی خون و مواد مغذی کمتری را دریافت کنند. همین موضوع می تواند موجب درد بیشتر شود.

یک مطالعه منتشر شده در مجله General Internal Medicine در سال ۲۰۱۵ گزارش داد که سیگار کشیدن موجب افزایش خطر DPN در افراد مبتلا به دیابت می شود. با این حال، برای تایید این موضوع که آیا مصرف سیگار خطر DPN را در بزرگسالان مبتلا به دیابت افزایش می دهد؟ به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

یکی دیگر از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۷ در Turkish Society of Algology منتشر شد، نشان داد که سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر برای ایجاد درد نوروپاتیک است. این مطالعه می گوید که احتمال درد نوروپاتیک با افزایش مدت زمان مصرف سیگار و افزایش سطح اعتیاد افزایش می یابد. بنابراین برای درمان نوروپاتی دیابتی سیگار را ترک کنید.

کایروپراکتیک

کایروپراکتیک یکی از درمان های طبیعی برای درد ناشی از دیابت است. در این روش درمان از تکنیک های مختلفی از قبیل لمس، فشار، ماساژ، برنامه های ورزشی و مشاوره برای کمک به کاهش درد، تورم و التهاب استفاده می شود.

این تکنیک ها در ارتقای محدوده حرکات، از بین بردن سفتی عضلات و کمک به بهبود گردش خون و عصب نقش دارند. علاوه بر این، انجام این روش برای کل بدن بسیار آرامش بخش است.

طبق یک گزارش که در سال ۲۰۱۵ توسط مجله Diabetes News منتشر شده، روش کایروپراکتیک یک درمان موثر برای نوروپاتی محیطی است زیرا هدف اصلی آن کاهش درد بیمار است.

طب سوزنی

مانند کایروپراکتیتک، طب سوزنی نیز یکی دیگر از گزینه های موثر برای درمان نوروپاتی دیابتی است.

در این نوع از درمان های سنتی چینی، نقاط خاصی از بدن با سوزن تحریک می شود تا به آرامش عضلات سفت شده، گردش خون و بهبود اعصاب آسیب دیده کمک کند. همه این ویژگی ها باعث کاهش درد می شوند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در مجله Acupuncture and Meridian Studies منتشر شده گزارش می دهد که طب سوزنی ممکن است برای درمان نوروپاتی محیطی ناشی از دیابت مفید باشد.

مطالعه دیگر منتشر شده در مجله Translational Medicine & Research در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که طب سوزنی دارای توان بالقوه برای درمان برخی از علائم دیابت نوع دو، از جمله هیپرگلیسمی، نوروپاتی دیابتی و سایر عوارض مرتبط با درد است.

چند نکته مهم در مورد درمان نوروپاتی دیابتی

  • برای کنترل کلسترول و قند خون، وزن خود را کاهش دهید.
  • سعی کنید فشار خونتان را کنترل کنید زیرا افرادی که مبتلا به دیابت هستند بیشتر احتمال دارد که فشار خون بالا نیز داشته باشند.
  • برای کنترل قند خون، ۱ الی ۲ قاشق چایخوری دارچین را به وعده های غذایی روزانه خود اضاه کنید.
  • اگر حساسیت به گلوتن دارید، نباید گلوتن مصرف کنید، زیرا این ماده می تواند باعث بدتر شدن درد شود.
  • غذاهای غنی از ویتامین B را مصرف کنید.
  • درد عصب می تواند منجر به عفونت، زخم، و حتی قطع عضو شود. از این رو مهم است که مراقبت های لازم را از پاهای خود انجام دهید.
  • به افرادی که دارای نوروپاتی هستند توصیه می شود که از کفش های استانداد و راحت استفاده کنند.
    بین انگشتان را پنبه بگذارید.
  • پس از وعده های غذایی دانه رازیانه بجوشید تا هضم غذا که به علت نوروپاتی دیابتی تحت تاثیر قرار گرفته است، بهبود یابد.
  • از گل پامچال که غنی از اسیدهای چرب امگا ۶ است استفاده کنید. امگا ۳ یکی از اجزای تشکیل دهنده ساختار اصلی دیواره سلولی است.
  • به شدت به دنبال برنامه غذایی باشید که تاثیر مستقیم بر روی سطح قند خون شما ندارد.
  • هر روز صبح ۴ تا ۵ عدد بادام و گردو بخورید تا علائم درد نوروپاتی بهبود یابند.
  • استرس می تواند اثر منفی قابل توجهی بر روی درد و التهاب در بدن داشته باشد. بنابراین استرس خود را مدیریت کنید.