بهترین و موثرین درمان های خانگی نیش کک

اگر تا به حال قربانی نیش کک بوده اید حتما می دانید برجستگی های کوچک و قرمز ایجاد شده از نیش کک بر روی پوست می تواند خارش زیادی داشته باشد. جای نیش کک گاهی به قدری خارش داد که هر چه پوست را بخوارانید بهتر نخواهد شد گاهی نیر تصور می شود با خارش، بدتر هم می شود. اگر چه کک بر روی بدن انسان زندگی نمی کنند، اما می تواند از بدن سگ، گربه و یا حیوانات خانگی دیگر وارد خانه شده و شما را نیش بزند. کک برای حیوانات خانگی نیز مضر است و بدن آن ها را نیز به خارش می اندازد. پس هر زمان که دیدید حیوانی خانگیتان بیش از حد خود را می خواراند به وجود کک در بدنش شک کنید. کک اصولا مناطقی مثل مچ دست و مچ پا را مورد حمله خود قرار می دهد زیرا این مناطق بیشتر در تماس با حیوانات است. با این حال ممکن است گزش این حیوان را در بخش های نرم بدنتان مثل کمر، زیر بغل، پشت آرنج و زانو نیز تجربه کنید. گزش کک به شکل لکه های کوچک قرمز که می توانند در خوشه های ۳ الی ۴ تایی جمع شوند، خود را نشان می دهد. واکنش ایمنی بدن شما به نیش کک باعث می شود پوست متورم، قرمز و خارش دار شود.

داروهای خانگی بسیاری وجود دارند که می تواند به شما کمک کنند که از گزش کک خلاص شده و به سرعت درمان شوید. درمان های طبیعی مانند آلوئه ورا، روغن نارگیل و جوش شیرین از جمله درمان هایی هستند که می توان هم برای درمان گزش کک در انسان و هم در حیوان خانگی از آن ها استفاده کرد. روغن هایی نیز وجود دارند که می توانند برای درمان نیش کک در انسان مورد استفاده قرار گیرند این روغن ها به کاهش خارش و توقف عفونت موجود در جای نیش کک کمک می کنند.

اجازه دهید در ادامه این مطلب با شما از مهمترین داروهای خانگی برای درمان نیش کک صحبت کرده تا بتوانید به کمک آن ها از التهاب این نیش در امان باشید.

درمان های خانگی طبیعی برای نیش کک

یکی از اولین اقداماتی که باید انجام دهید اطمینان از عدم وجود کک در بدن حیوانات خانگی شماست. پس از اطمینان از این موضوع می توانید از روش های زیر برای درمان نقاط قرمز و خارش دار پوستتان استفاده کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب خام و فرآوری نشده می تواند به شما کمک کند که هر چه سریع تر از خارش ناشی از نیش کک خلاص شوید. محتوای اسید استیک در سرکه سیب سطح PH پوست را متعادل نگه داشته و به کاهش خارش و التهاب منجر می شود.

هنگام بحث در مورد چگونگی کاهش خارش پوست اولین گزینه ها، راه حل هایی موضعی هستند که pH پوست را پایین نگه می دارند. اثر روش های کاربردی اسیدی مانند سرکه سیب می تواند به محافظت از عملکرد پوست و حفظ سطح طبیعی pH آن منجر شوند. به قسمت مساوی از سرکه سیب خام و آب را با هم مخلوط کنید تا رقیق شود سپس با استفاده از یک تکه پنبه، محلول را بر روی نقاطی از بدن که نیش کک مشاهده می شود، بمالید.

سرکه سیب خواص بیشمار دیگری نیز دارد. به عنوان مثال می توانید برای کاهش جوش صورت آن را به همین روش رقیق کرده و بر روی پوست بمالید و یا برای کاهش شوره سر، محلول رقیق آن را به پوست سر ماساژ دهید.

آب لیمو

آب لیمو نیز می تواند به درمان نیش کک منجر شود. اثر اسیدی آب لیمو بر روی پوست خارش دار شبیه به سرکه سیب است. این ماده نیز سطح pH را در حد نرمال نگه داشته و خارش نقاط قرمز پوست را کاهش می دهد. اسید سیتریک کمک می کند تا به سرعت گزش کک درمان شده و خارش ناشی از آن کاهش یابد. جهت استفاده از آب لیمو به عنوان یک راه طبیعی برای درمان نیش کک ، آب لیمو را به طور مستقیم به لکه های قرمز خارش دار بمالید.

جوش شیرین

جوش شیرین خواص ضد التهابی دارد. شما می توانید از همین خاصیت نیز برای درمان نیش کک استفاده کنید. جوش شیرین یک درمان طبیعی و ارزان برای بسیاری از علل خارش پوست، آکنه و جوش می باشد. دکتر دیوید دیرر توصیه می کند که برای از بین بردن قرمزی و خارش نیش کک از خمیر جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند به جلوگیری از عفونت های ثانویه که بر اثر خراش و آسیب به پوست در اطراف ناحیه نیش ایجاد می شود، کمک کند. برای استفاده از این درمان مقداری جوش شیرین را با آب به شکل خمیر درآورید و آن را بر روی محل مورد نظر بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس منطقه را با آب ولرم بشویید. این درمان را تا زمانی که ظاهر لکه ها بهبود پیدا کنند ۲ الی ۳ بار در روز تکرار کنید.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر معمولا برای کاهش تعداد دفعات ابتلا به مشکلات پوست استفاده می شود. اما در عین حال می توان از آن برای درمان نیش کک نیز استفاده کرد. این ماده خواص ضد التهابی و ضد باکتری داد که به کاهش قرمزی، التهاب و جلوگیری از عفونت های پوستی کمک می کند.

بر اساس اعلام مجله Drugs and Dermatology، خواص مرطوب کننده بلغور جو دوسر برای تسکین خارش پوست و التهاب مفید است. این کار با حفظ تعادل سطح pH پوست و نگه داشتن رطوبت آن، انجام می شود. مطالعات نشان داده که بلغور جو دوسر یک درمان طبیعی موثر برای تسکین بیماری های مختلفی مانند نیش حشرات، که باعث خارش پوست می شوند، می باشد.

یک فنجان بلغور جو دوسر را خوب پودر کنید. سپس با میزان مناسبی ماست مخلوط کرده تا به شکل خمیر سفتی شود. همچنین می توانید کمی عسل را به دلیل خواص ضد باکتری آن، به خمیر اضافه کنید. این خمیر را بر روی نقاط قرمز مالیده و ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بعد با آب گرم بشویید. این روند را ۲ الی ۳ بار در روز تکرار کنید تا زمانی که خارش نیش کک کم شود.

اگر بخش های زیادی از بدنتان توسط کک گزیده شده است باید حمام بلغور جو دو سر بگیرید. برای این منظور کافی است یک فنجان بلغور را درون جورابی ریخته و بر سر راه آبی که وراد وان حمام می شود، قرار دهید. به طوری که وقتی آب می خواهد وارد وان شود از بین جوراب عبور کند. بعد از پر شدن آب وان، در آن به مدت ۲۰ دقیقه دراز بکشید. اگر خارش بدنتان زیاد است، پودر بلغور را مستقیما در آب وان حل کرده و سپس حمام کنید.

بهترین و موثرین درمان های خانگی نیش کک
بهترین و موثرین درمان های خانگی نیش کک

عسل

در میان بسیاری از خواص دارویی عسل، توانایی آن برای کاهش خارش و کمک به ترمیم پوست آسیب دیده، خارق العاده است. شما می توانید عسل خام را به طور مستقیم به جای نیش کک بمالید.

یک مطالعه جالب توانست اثرات تسکین دهنده عسل در پوست تحریک شده را ثابت کند. در این تحقیق عسل به پوست سر افرادی که با درماتیت مزمن به شوره سر همراه با خارش، مبتلا شده بودند، مالیده شد. نتیجه نشان داد، خارش به طور قابل توجهی در سر این افراد کاهش پیدا کرد. این مطالعه همچنین ثابت کرد که عسل دارای خواص ضد باکتری و خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند از عفونت های پوستی در حال رشد جلوگیری کند. برای استفاده از این درمان فقط کافی است زمانی که خارش دارید عسل را به بدن مالیده تا التهاب کاهش یابد.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا خالص می تواند به التیام سریعتر جای نیش کک کمک کند. آلوئه ورا یک درمان کاملا طبیعی است که به مرطوب نگه داشتن پوست منجر می شود. همین موضوع باعث شده که این ماده به ماده ای مفید برای درمان اکثر مشکلات پوستی تبدیل شود. آلوئه ورا همچنین خواص ضد التهابی دارد که پوست ملتهب را تسکین می دهد.

تحقیقات نشان داده است که ژل آلوئه ورا در درمان بیماری های پوستی از بسیاری از محصولات دارویی موثر تر است. به عنوان مثال، انجمن Dermopharmacy یک مطالعه انجام داده که در آن مشخص شد ژل آلوئه ورا از کرم هیدروکورتیزون ۱% موثر تر بود. کرم هیدروکورتیزون معمولا توسط پزشکان برای درمان التهاب پوست و کاهش علائم گزش حشرات تجویز می شود. ژل داخل گیاه آلوئه ورا را به طور مستقیم بر روی محل گزش مالیده و تا خشک شدن آن صبر کنید. این درمان را ۲ الی ۳ بار در روز انجام دهید.

عنبر سائل

عنبر سائل یکی دیگر از درمان های خانگی سریع و طبیعی برای درمان گزش کک است. عنبر سائل قابض طبیعی است که باعث کاهش خارش و تورم در منافذ می شود. عنبر سائل به اندازه کافی ملایم است و می توان از آن برای درمان گزش کک در انسان و حیوانات خانگی استفاده کرد. عنبر سائل اغلب به طور مستقیم بر روی پوست مالیده می شود. این گیاه به دلیل وجود تانن در آن، ضد خارش و ضد تورم است. عنبر سائل همچنین ضد باکتری است و می تواند به درمان و پیشگیری از عفونت های پوستی ثانویه کمک کند.

چای کیسه ای سرد

چای هم حاوی تانن است و خواص قابض آن می تواند به تسکین تحریک ناشی از نیش کک کمک کند.  اثر تسکین دهندگی تانن موجود در چای و کمپرس آن کمک خواهد کرد تا خارش به سرعت رفع شود.

کمپرس سرد

یکی از ساده ترین راه ها برای خلاص شدن از خارش تحریک کننده پوست، کمپرس یخ است. یخ به بی حس کردن عصبی که پس از نیش کک تحریک شده است، منجر می شود. برای کمک به توقف خارش و کاهش تورم ناشی از نیش کک چند قطعه یخ را در یک حوله نازک قرار دهید و سپس آن را در به مدت ۲ الی ۳ دقیقه بر روی محل خارش بگذارید. این کار را ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، چند بار در روز انجام دهید.

روغن های مفید برای درمان نیش کک

روغن های مفیدی زیادی نیز وجود دارند که خواص ضد التهابی و ضد میکروبی داشته و می توانند به طور طبیعی جای نیش کک را بهبود ببخشند. این روغن ها علاوه بر تسکین خارش، خطر آلوده شدن جای نیش را کاهش می دهد. از آنجا که این روغن ها، بسیار قدرتمند هستند، باید آنها را در یک روغن حامل رقیق کرد. فقط نیاز است ۲ الی ۳ قطره از این روغن ها را برای یک قاشق غذاخوری روغن حامل مثل روغن نارگیل مورد استفاده قرار داد. این روغن ها عبارتند از:

  • روغن درخت چای
  • اسانس روغنی اسطوخودوس
  • روغن کالندولن (روغن گل همیشه بهار)
  • روغن بابونه