معرفی بهترین درمان های جایگزین برای کلسترول بالا

اگر می خواهید کلسترول خون خود را پایین بیاورید، تغییر رژیم غذایی و عادت های ورزشی، روش های خوبی برای شروع هستند. با این حال، رژیم سالم و ورزش منظم همیشه برای کاهش کلسترول خون و رساندن آن به محدوده سالم کافی نیست. جهت اطلاع از درمان های جایگزین برای کلسترول بالا بهتر است تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت را مطالعه کنید.

بعضی از افراد به جای مصرف دارو، کلسترول بالا را با مصرف مکمل ها و گیاهان پایین می آورند. نظرات در مورد اثربخشی درمان های جایگزین برای کلسترول بالا متفاوت است. در حالی که برخی شواهد نشان می دهد این درمان ها موثر هستند، تحقیقات علمی حداقلی بر روی انجام شده است.

درمان های جایگزین برای کلسترول بالا

استرول های و استانول ها (فتواسترول ها)

استرول گیاهی گروهی از مواد شیمیایی به نام فتوشیمیکال ها هستند. این مواد شیمیایی به طور طبیعی در داخل گیاهان و برخی غذاها وجود دارند. آنها مواد مغذی ضروری نیستند. اما تصور می شود که بر روی سلامت بدن تاثیر می گذارند. فتوشیمیکال ها را می توان در انواع غذاهای زیر یافت:

  • آجیل
  • دانه
  • حبوبات
  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات

برخی از غذاهای فرآوری شده مانند مارگارین و آب پرتقال با استرول های گیاهی غنی شده اند.

اعتقاد بر این است که این مواد کلسترول را در خون کاهش می دهند و مانع جذب کلسترول LDL یا همان کلسترول بد می شوند. مطالعه ای در مجله American Journal of Cardiology نشان داد که مصرف ۲ تا ۲٫۵ گرم استرول در روز می تواند سطح LDL را در برخی از افراد ۱۰ تا ۱۴ درصد کاهش دهد. شما می توانید این مقدار استرول گیاهی را با نوشیدن دو وعده ۸ اونسی آب پرتقال حاوی استریل گیاهی در روز دریافت کنید.

اسید چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳، معمولا در روغن ماهی یافت می شوند و ممکن است ایجاد پلاک در شریان ها را کاهش دهد. پلاکت زمانی در شریان ها شکل می گیرد که کلسترول با چربی، کلسیم و سایر مواد در خون ترکیب می شوند. اگر پلاک در شریان های ایجاد شده و سفت شود، شریان ها تنگ خواهند شد. این عارضه می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به سکته قلبی یا مغزی قرار دهد.

هنگامی که روغن ماهی در دوزهای بالا مصرف شود، می تواند باعث کاهش تری گلیسیرید شود. هنوز مشخص نیست که چگونه سطح بالای تری گلیسیرید باعث ضخیم شدن دیواره های شریانی می شود یا شریان ها را سخت تر می کند. اما اعتقاد بر این است که وجود سطح بالایی از این ماده در خون بدن را در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی قرار می دهد. پانکراتیت نیز می تواند توسط تری گلیسیرید بالا ایجاد شود.

اما از طرفی مصرف مقدار زیاد روغن ماهی می تواند خطر خونریزی را برای برخی افراد را افزایش دهد. اگر داروی رقیق کننده خون استفاده می کنید، نباید دوزهای زیادی از این ماده مصرف کنید. قبل از مصرف مکمل های روغن ماهی با پزشک صحبت کنید.

برنج مخمر قرمز

برنج قرمز مخمر توسط تخمیر برنج با مخمر قرمز (Monascus purpureus) ساخته می شود. این ماده قرن هاست که در چین به عنوان دارو و ماده اولیه پخت و پز استفاده می شود.

برنج قرمز عمدتا برای کاهش کلسترول استفاده می شود. جزء مفید برنج مخمر قرمز، موناکولین است. این ماده شیمیایی در ایجاد کلسترول تداخل ایجاد می کند. یکی از این موناکولین ها، موناکولین K، همان ساختار اصلی داروی کلسترول یعنی لواستاتین است. پزشکان از لواستاتین یا سایر داروهای استاتین برای کاهش سطح کلسترول LDL استفاده می کنند.

از آنجایی که برنج قرمز مخمر به طور طبیعی شامل اجزای یکسانی از بعضی از داروهای تجویزی است، در مورد اینکه آیا باید آن را به عنوان یک داروی دسته بندی کرده و از فروش غیر مجازش جلوگیری کرد، بحث زیادی وجود دارد.

نیاسین

نیاسین یک نوع ویتامین B است که به عنوان نیکوتینیک اسید شناخته می شود. بدن شما از نیاسین برای تبدیل غذا به انرژی استفاده می کند.  همچنین نیاسین برای حفظ سیستم عصبی، سلامت دستگاه گوارش، پوست، مو و چشم مفید است. اکثر افراد به اندازه کافی نیاسین مصرف می کنند.

نیاسین نیز برای کمک به افزایش سطح کلسترول خوب یا لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) مفید است. نیاسین ممکن است HDL را بیش از ۳۰ درصد افزایش دهد. HDL، کلسترول خوب در نظر گرفته می شود. زیرا به کاهش کلسترول بد در شریان ها کمک می کند. کاهش کلسترول به طور مداوم باعث می شود که از مسدود شدن رگ ها جلوگیری شود. باز نگه داشتن شریان ها تا حد زیادی خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد.

چند منبع طبیعی نیاسین عبارتند از:

  • ماهی تن
  • مرغ
  • غلات
  • حبوبات
  • دانه ها

برای مصرف نیاسین به عنوان یکی از درمان های جایگزین برای کلسترول بالا باید آن را در دوزهای زیاد که توسط پزشک تجویز می شود، استفاده کنید. می توانید نیاسین را به عنوان مکمل نیز مصرف کنید. از آنجا که مکمل ها مانند داروهای تجویزی نیستند، ترکیبات و اثرات آن ها می توانند به طور گسترده ای متفاوت باشند. این را در نظر داشته باشید که مصرف نیاسین در دوزهای بالا باعث افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی مضر زیر می شود:

  • خونریزی
  • دیابت
  • عفونت
  • آسیب کبدی
  • سکته مغزی