درمان های خانگی ترک گوشه دهان

انگولار چیلیتیس(angular cheilitis) التهاب یک یا هر دو گوشه دهان است. در این التهاب لب ها، و یا حتی پوست صورت اطراف لب ها، شکاف پیدا می کنند، قرمز می شوند و دچار خارش و تورم می شوند. در بدترین موارد، ترشحات چرکی نیز وجود دارد. بسیاری از مردم نسخه خفیف این بیماری را حتی بدون دانستن نام آن تجربه می کنند. اکثر این افراد فقط نشسته و صبر می کنند تا بیماری برطرف شود. در حالی که می توانند برای کاهش ترک گوشه دهان به طور طبیعی از چند روش زیر استفاده کنند.

علل ترک گوشه دهان

قبل از شرح برخی از داروهای موثر، مهم است تا علل ترک گوشه دهان را درک کنید تا بدانید که باید در کدام مناطق و به شیوه ای از این درمان ها استفاده کنیم.

  • عادات یا بیماری هایی که گوشه دهان را مرطوب نگه می دارد مانند لیسیدن مزمن لب
  • سرازیر شدن آب دهان (که اغلب در طول شب اتفاق می افتد) بزاق شامل آنزیم های گوارشی می باشد، که ممکن است اگر آن ها در تماس باقی بمانند درجه ای از عمل گوارش را بر روی بافت انجام دهد.
  • جراحت لب ها
  • شستن بیش از حد دهان
  • دندان مصنوعی بد نصب شده، و براکت ارتودنسی بزرگ همگی می توانند سبب این بیماری شوند. با این وجود مخمر، قارچ ها، باکتری ها می توانند در آن زندگی کنند و باعث آلودگی، زخم ناشی از دندان مصنوعی و یا براکت ارتودنسی شوند. این باکتری ها در مناطق مرطوب نیز جمع می شوند. کاندیدا، قارچ انگلی شبه مخمر، می تواند تقریبا در تمام زخم ها پیدا شود.
  • تماس با ماده ای که به آن حساسیت دارید.
  • درماتیت (عفونت پوستی)
  • خشکی پوست، کم خونی، و دیگر کمبودهای تغذیه ای
  • اگر ترک گوشه دهان توسط ویروس هرپس ایجاد شود، شبیه تبخال به نظر می رسد و مانند آن عمل می کند. و باید مانند آن نیز درمان شود.

درمان های طبیعی برای ترک گوشه دهان

مصرف آهن و ویتامین ب کمپلکس

چند کمبود تغذیه ای مختلف ویتامین ها یا مواد معدنی با بیماری انگولار چیلیتیس در ارتباط است. به نظر می رسد که در حدود ۲۵ درصد از افراد مبتلا به انگولار چیلیتیس، کمبود آهن یا کمبود ویتامین ب وجود داشته باشد.

اگر شما علائمی مانند:

  • اسهال
  • عفونت زبان
  • عفونت های پوستی
  • تغییر شکل ناخن
  • ریزش مو
  • خستگی

دارید بنابراین بیماری احتمالا توسط کمبودهای تغذیه ای ایجاد شده است. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی آهن و ویتامین ب کمپلکس مصرف می کنید، که التهاب را از بین ببرد. در ابتدا شما می توانید از مکمل های غذایی استفاده کنید، اما شما باید در نهایت کشف کنید که کدام منابع تغذیه ای در رژیم غذایی شما موجود نیست. برای فقر آهن شما می توانید خوردن برخی از گوشت های قرمز و جگر (که ساده ترین راه برای جذب است) را امتحان کنید، اما اگر اولویت شما منابع گیاهی است می توانید از مواد زیر استفاده کنید.

  • دانه کدو تنبل
  • دانه کنجد
  • لوبیا
  • محصولات تخمیری سویا
  • عدس
  • نخود
  • اسفناج خام یا نیم پز

اگر شما فکر می کنید کمبود ویتامین ب علت ریشه ای بیماری شما می باشد، بنابراین خوردن مرغ ارگانیک بیشتر، ماهی غیر پرورشی، لوبیا، میوه ، پرتقال و تخم مرغ را امتحان کنید.

درمان های خانگی ترک گوشه دهان
درمان های خانگی ترک گوشه دهان

حذف مواد آلرژی زا

شما باید ماده ای که به آن حساسیت دارید و یا دستگاهی که پوست شما را زخمی می کند را حذف کنید. بدون انجام این کار، زخم ها هرگز واقعا درمان نخواهند شد. بسیاری از افراد به مواد شیمیایی موجود در مرطوب کننده لب، رژ لب، کرم ضد آفتاب و دهان شویه آلرژی دارند و اغلب از این محصولات ساده به عنوان یک علت موجود برای ترک گوشه دهان چشم پوشی می کنند. اگر پوست شما با براکت ارتودنسی و یا دندان مصنوعی آسیب دیده، لازم است این وسایل مجددا به خوبی در سر جای خود قرار بگیرند.

بخار روغن علف لیمو

قارچ کاندیدا را می توان در ۹۳٪ از ضایعات انگولار چیلیتیس شناسایی کرد. دانشمندان کشف کرده اند که روغن علف لیمو به خصوص در برابر قارچ و کاندیدا موثر است. بنابراین می تواند، به خوبی به عنوان یک درمان برای انگولار چیلیتیس به کار گرفته شود. مؤثرترین شکل استفاده از آن بخار می باشد، نه خود روغن. به خاطر داشته باشید که باکتری ها، قارچ، و مخمر در محیط هایی که بر روی نمودار PH، اسید ملایم تا خنثی دارند، بهتر رشد می کنند. بر این اساس، هر نوع اسید قلیایی و یا قوی می تواند آن ها را بکشد. باید بدانید که همان طور که به دنبال کشتن این موجودات هستید باید به دنبال ماده ای باشید که می تواند موجب تسکین و مرطوب شدن پوست شود. پس بهتر است از مواد قوی که در نهایت باعث تشدید این مشکل می شود اجتناب کنید. به همین دلیل از به کار بردن روغن علف لیمو به طور مستقیم بر روی دهان خود اجتناب کنید. برای بخور این ماده از روش زیر استفاده کنید.

  • چند قطره از روغن علف لیمو را در یک فنجان آب مخلوط کنید.
  • روغن را روی اجاق گاز در یک قابلمه حرارت دهید.
  • آن را زیر نقطه جوش نگه دارید تا خودتان را نسوزانید.
  • برای چند دقیقه بر روی آن خم شوید به طوری که بخار با لب شما در تماس باشد.

اکالیپتوس و روغن نعناع نیز برعلیه کاندیدا ها و قارچ ها دیگر عمل می کنند، اما اثرات آن ها به اندازه اثرات روغن علف لیمو قوی نمی باشد.

روغن درخت چای

مطالعات بسیاری نشان داده روغن درخت چای در برابر درمان قارچ موثر است. این ماده در برابر حدود ۱۰۰ گونه از کاندیدا عملکرد مناسبی دارد. برای جلوگیری از تحریک نشدن بیشتر پوست، مهم است که روغن را با یک روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل ) رقیق کنید. تحریک پوست علت ایجاد ترک گوشه دهان است، بنابراین غلظت قوی روغن درخت چای به سرعت بیماری را بدتر می کند. دلیل دیگری که چرا درخت چای برای درمان ترک گوشه دهان مفید است این است که خواص ضد التهابی دارد. خواص ضد التهابی و حمله به عفونت قارچی با هم این ماده را یک درمان موثر به خصوص برای انگولار چیلیتیس کرده است. روغن درخت چای را سه بار در روز آن را استفاده کنید و بعد از حدود یک ساعت برای جلوگیری از تشدید زخم، آن را بشویید.

ژل آلوئه ورا

شما احتمالا در مورد مزایای آلوئه ورا برای پوست شنیده اید. آلوئه ورا به طور خاص، در برابر درمان قارچ کاندیدا و طیف وسیعی از باکتری ها موثر است. به همین دلیل است که استفاده از آن در خمیر دندان و دهان شویه بسیار شایع است. مانند درخت چای، آلوئه ورا یک عامل ضد التهابی طبیعی می باشد. از آنجا که آلوئه ورا دارای خواص ضد ویروسی است، اگر ترک گوشه دهان با ویروس هرپس ایجاد شده باشد، یک گزینه خوب درمانی برای آن می باشد. اگر ترک گوشه لب مانند تب خال معمولی به نظر می رسند، احتمالا ویروس هرپس علت ایجاد این ترک ها است. برای جلوگیری از تحریک پوست، ابتدا ژل آلوئه ورا را با آب یا روغن حامل رقیق کرده و به تدریج محلول را قوی تر کنید تا اطمینان حاصل شود که پوست شما را نمی سوزاند. این ژل به طور کلی رقیق تر از درخت چای است، بنابراین ممکن است برای برخی از افراد رقیق کردن لازم نباشد. برای درمان ترک گوشه دهان با استفاده از آلوئه ورا این ماده را به روش بالا سه بار در روز استفاده کرده و پس از یک ساعت آن را بشویید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل جزء لیستی است که امروزه آن ها را برای درمان اکثر بیماری ها پوستی معرفی می کنند. ترک گوشه دهان نیز از این قاعده مستثنی نیست. بارزترین مزیت روغن نارگیل توانایی آن در مرطوب نگاه داشتن، پوست خشک ترک خورده است، اما مزایای آن بسیار بیشتر از این یک مورد است. روغن نارگیل به عنوان یک پادزهر موثر بر روی یک جفت از گونه های کاندیدا آزمایش شده است. علاوه بر این، در یک مطالعه که در آن محققان روغن نارگیل را بر روی درمان بیماران مبتلا به درماتیت عمومی استفاده کردند، نشان داده شد که ۹۵٪ از بیماران پس از استفاده از این درمان بهبود یافتند. در مقایسه، محققان دریافتند که روغن زیتون تنها توانست ۴۰٪ از موارد را بهبود ببخشد. در حالی که اکثر افراد به طور غریزی از روغن زیتون به عنوان یک روغن حامل برای رقیق کردن روغن های قوی استفاده می کنند، این تحقیق نشان می دهد که روغن نارگیل یک روغن حامل بهتری است. اگر ترک گوشه دهان ناشی از درماتیت عمومی باشد، باید روغن نارگیل را روی زخم بمالید و اجازه دهید که در طول شبانه روز بر روی زخم باقی بماند. اگر شما درماتیت عمومی دارید، احتمالا باید تکه های آلوده و خشک پوست را در سراسر بدن خود داشته باشید.

عسل

بسیاری از پزشکان به طور فزاینده ای از عسل به عنوان پانسمان زخم استفاده می کنند. همان طور که برخی مطالعات نشان می دهد، تاثیرات ضد باکتری و اثرات ضد قارچی این ماده در پانسمان زخم ها، شبیه به پانسمان سنتی است. در حال حاضر آزمایشگاه های پزشکی مواد تشکیل دهنده فعال، و یا پلی فنول، را از عسل استخراج می کنند تا عسلی قوی تر برای درمان زخم ها تهیه کنند. اکثر عسل ها برای درمان زخم و پانسمان خوب است، اما عسل مانوکا در برابر انواع گونه های قارچ و کاندیدا تست شده و تاثیرات شگفت انگیزی را از خود نشان داده است. برای درمان ترک گوشه دهان با استفاده از عسل، آن را چندین بار در روز بر روی زخم بمالید تا زمانی که زخم ها کاملا از بین بروند.

یک رویکرد دو جانبه برای درمان ترک گوشه دهان

پزشکان توصیه می کنند، زمانی که به دنبال درمان ترک گوشه دهان هستید بهترین حالت ترکیب یک ماده ضد باکتری و ضد قارچ با یک مرطوب کننده خوب است. برای خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ از هر اسانسی که مورد نظر شماست و یا آن را در بالا معرفی کردیم، می توانید استفاده کنید، اما برای قسمت مرطوب کننده محلولتان، باید حتما از روغن نارگیل، به دلیل خواص مفید آن استفاده کنید.