علت ایجاد خلط گلو چیست و چگونه می تواند آن را در خانه درمان کرد؟

وجود مخاط بیش از حد در گلو یک بیماری خسته کننده است. در این صورت شما باید مدام خلط داخل گلویتان را خالی کنید. خلط گلو باعث می شود احساس کنید که چیزی در گلویتان گیر کرده است. اگر چه عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می تواند یکی از علل ایجاد خلط گلو باشد اما شرایط دیگری مانند آلرژی، آسم و سوزش سر دل نیز از سایر دلایل ایجاد مخاط بیش از حد در گلو است.

معمولا برای تخلیه خلط گلو سرفه ای ساختگی می کنیم تا مخاط از پوشش گلو جدا شده و آن را تف می کنیم. اما گاهی اوقات سرفه برای این کار پاسخگو نیست. اگر مدام خلط گلو دارید باید دلیل زمینه ای آن را پیدا کرده و درمان کنید.

اگر مخاط بیش از حد با محرک و یا آلرژی ایجاد می شود، پس باید از آن محرک دوری کنید. اما اگر یک اختلال گوارشی یا عفونت باعث تجمع موکوس می شود، می توانید از داروهای خانگی مانند جوش شیرین، عسل، زنجبیل و یا استنشاق بخار آب برای درمان آن استفاده کنید.

برای یادگیری بیشتر در مورد علت ایجاد خلط در گلو و روش های خانگی خارج کردن خلط گلو ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

علت ایجاد خلط گلو

بدن برای جلوگیری از ورود باکتری ها و ویروس و ایجاد عفونت، به موکوس نیاز دارد. پس وجود خلط در گلو کامل طبیعی است. به گفته دکتر ملیندا ریتین، بینی ما به تنهایی در حدود ۲ پیمانه ی نیم لیتری مخاط در روز تولید می کند. این معمولا از پشت گلو می گذرد و شما متوجه آن نمی شوید. مشکل زمانی رخ می دهد که مخاط ضخیم تر و مقدار آن قابل توجه تر می شود.

ترشحات بینی

افزایش تجمع خلط در گلو، اغلب به ترشح پشت بینی ارتباط دارد. محققان آکادمی آمریکایی گوش و حلق توضیح می دهند که مخاط رقیق زیاد ناشی از تحریک، سرماخوردگی، آلرژی، یا تغییرات هورمونی می تواند مخاط بیشتر به گلو وارد کند. عفونت های سینوسی و خشکی در گلو نیز می تواند موجب تجمع موکوس غلیظ در گلو شود. خلط اضافی در گلو می تواند قرمزی، تورم و احساس گیر کردن چیزی در گلو را ایجاد کند.

سوزش سر دل (رفلکس اسید)

دلیل عمده ایجاد خلط زیاد در گلو سوزش سر دل است. زمانی که اسید معده بالا می آید و به مری می رسد، موجب تحریک مخاط دستگاه تنفسی فوقانی می شود و خلط ایجاد می کند. در این حالت بیمار ممکن است طعم تلخ و سوزش قفسه سینه را نیز تجربه کند.

به گفته دکتر جنیفر رابینسون، شما می توانید ریفلاکس را بدون سایر علائم سوزش سر دل تجربه کنید. این وضعیت ریفلاکس حنجره حلق، یا ریفلاکس خاموش نامیده می شود. فرم مخاط ایجاد شده توسط اسید معده، موجب تحریک انتهای گلو، بینی و راه های هوایی شده و باعث التهاب می شود. این ها عواملی هستند که موجب ایجاد خلط گلو، سرفه مداوم و احساس توده در گلو می شوند.

آلرژی

آلرژی می تواند التهاب در پشت گلو ایجاد کند که باعث تولید خلط بیشتری می شود. آلرژی پاسخ ایمنی بدن به مواد آلرژی زا است که معمولا توسط گرده و غبار در هوا (آلرژی فصلی)، شوره بدن حیوانات و یا قارچ ایجاد می شود.

بنیاد آسم و آلرژی امریکا گزارش می دهد که یکی از علائم یک واکنش آلرژیک ایجاد خلط گلو است. این معمولا با عطسه، خارش چشم و آبریزش بینی همراه خواهد بود.

این مهم است که سعی کنید منبع آلرژی را حذف کرده و خانه را به طور منظم تمیز کنید. همچنین، سعی کنید از دست زدن به بینی و یا چشم برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک در سیستم تنفسی فوقانی خودداری کنید. همچنین می توانید از آنتی هیستامین های طبیعی برای مبارزه با واکنش آلرژیک استفاده کنید.

آسم

خلط همیشگی در گلو اغلب توسط افرادی که آسم دارند، تجربه می شود. آسم باعث التهاب در لوله های برونش و تحریک تولید بیشتر از حد مخاط می شود.

اگرچه آسم معمولا با خس خس و سرفه مکرر همراه است، اما انجمن غذا و دارو (FDA) می گوید که نتایج آسم خفیف و شدید می تواند تولید بیش از حد مخاط نیز باشد.

مطالعه منتشر شده در مجله The New England Journal نشان می دهد که صاف کردن مداوم گلو توسط کودکان می تواند نشانه ابتلا به آسم در کودکان باشد.

عفونت

عفونت های مختلف در راه های هوایی فوقانی و گلو می تواند به مخاط گلو منجر شده و معمولا سخت از بین می روند. هنگامی که باکتری یا ویروس باعث عفونت شود، بدن برای از بین میکروب ها، تولید خلط بیشتری می کند. این باعث سرفه مزمن، احساس نیاز به صاف کردن گلو و عطسه می شود.

عفونت سینوزیت نیز باعث التهاب، تورم و پر شدن سینوس ها از مخاط می شود. از جمله عوارض این بیماری، ترشح مخاط غلیظ و سفت توسط سینوس به پشت حلق و ترشحات تیره رنگ است.

محققان آکادمی آمریکایی گوش و حلق می گویند که گلو درد ناشی از یک عفونت باکتریایی می تواند خلط زیادی در گلو ایجاد کند. عفونت حنجره نیز باعث التهاب حنجره، سوزش و تورم می شود. این بیماری نیز علتی برای احساس نیاز به صاف کردن گلو و خلط در آن است.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث تحریک ریه و در نتیجه خلط در گلو و راه های هوایی می شود. این باعث می شود افراد سیگاری به طور مداوم سرفه کنند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه پیتزبورگ می گویند که علاوه بر این موکوس اضافی، سیگار کشیدن باعث ضخیم تر شدن مخاط نیز می شود. سیگار کشیدن با تاثیر مخربش بر روی ریه ها باعث می شود خلط ایجاد شده در گلو غلیظ تر شده و به صورت لخته در آید. سیگار کشیدن همچنین شما را در معرض ابتلا به تعدادی از دیگر مشکلات سلامتی مانند سرطان، عفونت ها، ذات الریه و آمفیزم قرار می دهد.

غذاهای خاص

برخی از مواد غذایی می توانند باعث ایجاد مخاط ضخیم در گلو شوند. به گفته محققان در ایالات متحده، محصولات لبنی به طور کلی باعث ایجاد خلط اضافی در بدن می شوند. همچنین، برخی از افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند ممکن است با مصرف محصولات لبنی خلط بیشتری در گلویشان ایجاد شود.

بارداری

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند تولید مخاط را افزایش دهد و ترشحات بینی را رقیق کرده و باعث چکه کردن این ترشحات به پشت گلو شود.

تنفس سموم

مواد شیمیایی خاص می توانند بینی و گلو را تحریک کرده و تجمع موکوس در گلو را افزایش دهد. این مواد همچنین می توانند مشکلات مختلف تنفسی، از جمله احساس سوزش در دهان، سرفه، سردرد و خلط زرد یا سبز ایجاد کنند.

دکتر ویلیام بلهند می گوید که تنفس در مواد شیمیایی سمی می تواند آسیب جدی به بدن و اندام های داخلی وارد کند و حتی می تواند مرگبار باشد. او توصیه می کند، اگر هوای سمی را استنشاق کردید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

درمان های خانگی خلط گلو

داروهای خانگی بسیار موثری برای کمک به درمان خلط گلو وجود دارد. این درمان های طبیعی می توانند علائم را تسکین داده و در برخی موارد، علت زمینه ای را درمان کند.

غرغره آب نمک

غرغره کردن با آب نمک یک درمان خانگی ساده است که می تواند به از بین بردن عفونت مخاط در گلو و راه های هوایی فوقانی کمک کند. محققان کشف کرده اند که حتی غرغره کردن با آب خالی برای جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی موثر است.

خواص ضد باکتری نمک می تواند عفونت را به طور موثر از بین ببرد. برای استفاده از این روش نصف الی ۱ قاشق چای خوری نمک را در ۸ اونس آب گرم حل کرده و چند بار در روز آن را غرغره کنید. غرغه آب نمک همچنین در صورت وجود التهاب بر روی لوزه ها، آن را نیز از بین خواهد برد.

استنشاق بخار

یک درمان خانگی بسیار عالی برای نرم و لطیف کردن گلو و باز کردن مسیر بینی، استنشاق بخار است. مزایای استفاده از بخار برای خلاص شدن از مخاط بیش از حد در گلو را می توان با اضافه کردن روغن های مفید که به کاهش التهاب، کشتن میکروب و رفع احتقان کمک می کنند، افزایش داد.

به عنوان مثال، روغن درخت چای ترکیبات ضد میکروبی دارد که می تواند عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را درمان کند. همچنین روغن نعنا نیز توانایی کاهش فشار و درمان علائم عفونت های سینوسی و آسم را دارد.

برای استفاده از این درمان چند قطره از روغن درخت چای و یا روغن نعنا را به یک کاسه بزرگ آب جوش اضافه کنید. با یک پتو روی کاسه را پوشانده و سر خود را روی کاسه بگیرید. ۱۰ دقیقه در آن محیط تنفس عمیق کنید. استفاده از این درمان را ۲ الی ۳ بار در روز توصیه می کنیم.

زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از درمان خانگی برای درمان خلط گلو و سرکوب سرفه های مزمن است. زنجبیل حاوی خواص ضد ویروسی است که می تواند از عفونت در دستگاه تنفسی جلوگیری کرده و خلط های غلیظ گلو را درمان کند.

یک مطالعه در مجله Ethnopharmacology منتشر شده که نشان داد که چای زنجبیل گرم در درمان عفونت های تنفسی ویروسی موثر است. اثر ضد ویروسی زنجبیل به دلیل آنزیمی در آن است که به از بین بردن ویروس ها و مهار گسترش آن ها کمک می کند.

یک سانتی متر ریشه زنجبیل را در یک فنجان آب جوش ریز ریز کنید. در فنجان را بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد. نوشیدن ۲ الی ۳ بار از این دمنوش در طول روز به کاهش تجمع خلط و سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم ها و عفونت قسمت بالای قفسه سینه کمک می کند.

خوردن فلفل

خوردن فلفل و یا مواد غذایی تند به طور طبیعی التهاب در بینی که باعث تولید مخاط بیش از حد می شود را کاهش می دهد. فلفل حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که عامل تندی آن می باشد. علاوه بر این، این ماده خواص آنتی اکسیدانی و ضد احتقانی نیز دارد. کپسایسین موجب رقیق شدن خلط شده و دفع آن را راحت تر می کند.

مطالعات انجام شده خواص دارویی کپسایسین را به عنوان یک ضد احتقان ثابت کرده است. این خواص به کاهش نشانه های ترشحات بینی و التهاب کمک می کند. اگر دائما خلط گلو دارید فلفل بیشتری به غذا اضافه کنید.

عسل

عسل خام و فرآوری نشده به درمان خلط گلو و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی کمک می کند. علاوه بر این، عسل یک عامل ضد باکتری طبیعی، است و دارای اثر تسکین دهنده در گلو بوده و می تواند سرفه را کاهش دهد.

یک مطالعه توسط محققان کانادایی نشان داد که حتی مقدار کمی از عسل خام می تواند به کاهش ترشح موکوس و حملات سرفه کمک کند. همچنین این مطالعه نشان داد عسل بهتر از بسیاری از داروهای ضد سرفه در کاهش تکرار سرفه است.

یک قاشق مربا خوری عسل خام را ۲ الی ۳ بار در روز بخورید و یا چای زنجبیلی که در بالا آموزش داده ایم را تهیه کرده و مقداری عسل به آن اضافه کنید.

نوشیدن مقدار زیادی آب

آب زیاد می تواند مخاط را رقیق کند. پیشنهاد می کنیم علاوه بر مصرف چای بابونه یا چای زنجبیل که می توانند التهاب را آرام کمک کند، مصرف مایعات روزانه خود، علی الخصوص آب را افزایش دهید.

اجتناب از محرک ها

یکی از راه ها برای جلوگیری از تجمع خلط گلو  اجتناب از محرک یا آلرژن هایی است که می توانند موجب التهاب راه های هوایی در شما شوند. برای این کار کافی است سیگار را ترک کرده و از بوییدن گازهای سمی اجتناب کنید.