تأثیر افسردگی بر بدن

شواهد نشان می دهد که افراد مبتلا به افسردگی معمولا ترجیح می دهند از درمان های غیردارویی افسردگی استفاده کنند. این افراد معتقدند که نتایج حاصل از درمان های غیردارویی افسردگی ملموس تر است و باعث می شود که با کاهش علائم بیماری، روند بازگشت فرد به زندگی عادی تسریع شود. اگر شما هم به دنبال راه ها و درمان های غیردارویی افسردگی هستید، ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را از دست ندهید.

سالانه ۱۶ میلیون نفر در ایالات متحده به جمعیت بیماران مبتلا به افسردگی افزوده می شود. بخش زیادی از این بیماران برای درمان بیماری خود باید از داروهای ضد افسردگی استفاده کنند. این در حالی است که ثابت شده است که داروهای ضد افسردگی تنها برای افرادی که به افسردگی شدید و متوسط مبتلا هستند مفید است. این داروها معمولا کمتر بر روی افرادی که افسردگی خفیف دارند تاثیر می گذارد. اگر شما هم جز آن افرادی هستید که داروی افسردگی برایتان بی فایده بوده و به دنبال راه ها و درمان های غیردارویی افسردگی هستید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

درمان های غیردارویی افسردگی

ورزش کردن

ورزش کردن، احتمالا با تغییر خلق و خوی به وسیله تنظیم مواد شیمیایی مغز به نام نوراپی نفرین و سروتونین، می تواند افسردگی را تسکین دهد. ورزش همچنین ممکن است میزان ترشح ماده ای به نام اندروفین که مسئول ایجاد سرخوشی است را افزایش دهد. دکتر P. Murali Doraiswamy، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک، در دورهام، به افراد مبتلا به افسردگی توصیه می کند که ۳ تا ۵ بار در هفته و هر بار به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه ورزش کنند. ورزش های هوازی مانند پیاده روی سریع بر روی تردمیل، بهترین فعالیت بدنی برای این کار است. او معتقد است که اگر امکان این نوع ورزش کردن را ندارید هر نوع فعالیت بدنی دیگر برایتان بهتر از بی تحرکی است.

نور درمانی

در طول روزهای تاریک و کوتاه زمستان، برخی از افراد بیشتر مستعد ابتلا به یک نوع افسردگی به نام اختلال عاطفی فصلی هستند. یکی از راه های و درمان های غیردارویی افسردگی نور درمانی است. در این روش فرد در مقابل یا داخل محفظه ای قرار می گیرد که نوری شبیه به نور طبیعی دارد. در این متد ابتدا فرد در روز ۱۵ دقیقه درون این محفظه قرار می گیرد و کم کم این زمان به ۲ ساعت در روز افزایش خواهد یافت. البته زمان درمان به این شیوه بستگی به شدت علائم و شدت نور مورد استفاده دارد. اگر این درمان نتواند افسردگی را از بین ببرد، حداقل می تواند شدت علائم آن را کم کند.

درمان های غیردارویی افسردگی
درمان های غیردارویی افسردگی

یادداشت برداری

یکی از درمان های غیردارویی افسردگی نوشتن افکار مثبت است. تحقیقات نشان داده است افرادی که تفکرات مثبت خود را بر روی کاغذ می نویسند قادرند علائم افسردگی را به مرور کاهش دهند. دکتر Doraiswamy به بیماران مبتلا به افسردگی پیشنهاد می کند که یک دفترچه مخصوص به خود داشته باشند. در این دفترچه فرد باید نکات مثبت زندگی و اتفاقات خوشایند زندگی خود را یادداشت کند. ضمن این که به هیچ عنوان نباید تفکرات منفی را وارد یادداشت ها خود کند. این کار باعث می شود اتفاقات ناخوشایند از ذهن دورتر شده و اتفاقات مثبت بیشتر وارد تفکراتمان شود.

طب سوزنی

مانند تمامی طب های جایگزین، طب سوزنی نیز قادر است تاثیری هر چند کوچک بر روی بیشتر بیماری ها داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که یکی از بیماری هایی که می توان به کمک طب سوزنی علائم آن را کاهش داد افسردگی است. اما متاسفانه تعداد انگشت شماری تحقیق در این زمینه انجام شده است. به عنوان مثال تحقیق کوچکی که در دانشگاه آریزونا بر روی ۳۳ زن مبتلا به افسردگی انجام شد نشان داد که ۶۴ درصد از شرکت کنندگان بعد از طب سوزنی بهبود یافتند. این در حالی است که تنها ۲۷ درصد از این بیماران بدون انجام درمانی خاص به زندگی عادی خود باز گشتند.

در مطالعه دوم که در مجله اختلالات عاطفی (Affective Disorders) منتشر شده است، ۷۰ بیمار مبتلا به اختلال افسردگی شدید مورد بررسی قرار گرفتند. این بیماران در حالی در این تحقیق شرکت کردند که از داروی ضد افسردگی استفاده می کردند. در این تحقیق مشخص شد که استفاده همزمان از دارو و طب سوزنی نتایج بهتری برای درمان بیماری دارد.

گروه های حمایتی

تشکیل گروهی از افراد مبتلا به افسردگی و صحبت کردن این گروه در حضور یک پزشک متخصص، می تواند نقش مهمی در درمان ایفا کند.

درمان شناختی رفتاری

دکتر Doraiswamy متخصص رفتار درمانی شناختی (CBT) معتقد است که استفاده از این درمان یک آموزش پیشرفته برای افراد مبتلا به افسردگی است. اساس این روش بر روی افکاری که باعث تشکیل احساسات ما می شوند متمرکز شده است. به این شیوه تفییر افکار و یادگیری در مورد تغییر الگوهای مخرب فکری می تواند مغز را متحول کرده و واکنش آن را در برابر شرایط تغییر دهد. درمان شناختی رفتاری اغلب به مدت ۱۰ تا ۲۰ جلسه انجام می شود. این روش به عنوان یک داروی موثر در درمان افسردگی خفیف تا متوسط استفاده می شود.

استفاده از روغن ماهی

این مکمل حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است، که عمدتا در ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن و شاه ماهی یافت می شود. مطالعات بر روی روغن ماهی بی نتیجه بوده اند. اما تصور این است که کمبود این اسید چرب در زمان های خاص (مانند پس از زایمان) می تواند نوسانات خلقی و افسردگی ایجاد کند. در مناطقی که غذاهای حاوی امگا ۳ بیشتر مصرف می شود، نرخ ابتلا به افسردگی در میان افراد کمتر است.

مدیتیشن

تحقیقات امیدوار کننده نشان می دهد که مراقبه و مدیتیشن ممکن است نقش مهمی در جلوگیری از عود افسردگی بازی کند. پژوهش هایی که در زمینه درمان شناختی مبتنی بر آگاهی ذهن، که ترکیبی از مراقبه سنتی با رویکردهای شناختی رفتاری متمرکز شده است انجام شده این ادعا را ثابت می کنند.

در دو مطالعه، افراد مبتلا را تا زمانی که علائم کم شود با داروهای ضد افسردگی تحت درمان قرار دادند. سپس یک گروه از این افراد همچنان دارو مصرف کرده و گروه دیگر مدیتیشن درمانی را استفاده کردند. بعد از گذشت مدتی میزان عود در افرادی که از مراقبه استفاده کردند به اندازه افرادی بود که داروهای ضد افسردگی مصرف می کردند(حدود ۳۰ درصد)، و کمتر از کسانی بود که دارونما (حدود ۷۰٪) برای بهبود علائم استفاده می کردند.

مطالعه دوم نشان داد که ۴۷٪ از گروه استفاده کننده از مراقبه و ۶۰٪ از افراد مصرف کننده داروهای ضد افسردگی بیماریشان عود کرده است.

زعفران

درمان های غیردارویی افسردگی
درمان های غیردارویی افسردگی

زعفران این گیاه گران قیمت بومی خاورمیانه یک داروی افسردگی است. یک مطالعه در مجله Ethnopharmacology اعلام کرده است که زعفران سطح سروتونین و دیگر مواد شیمیایی در مغز را افزایش می دهد. این مطالعه کوچک، که بر روی ۳۸ نفر و در مدت ۶ هفته انجام شد ثابت کرد که زعفران مانند فلوکستین در کاهش علائم افسردگی موثر است. علاوه بر این افراد استفاده کننده از زعفران عوارض جانبی کمتری مثل تعریق و اختلال عملکرد جنسی را نسبت به افرادی که فلوکستین استفاده کردند گزارش داده اند.

یوگا

یکی از درمان های غیردارویی افسردگی ورزش یوگا است. یوگا استرس و نشانه های افسردگی را کاهش می دهد. مطالعات انجام شده بر روی افراد مبتلا به اختلالات عاطفی و افسردگی شدید نشان داده است که یوگا استرس، خصومت، اضطراب و افسردگی را کاهش داده، و انرژی، کیفیت خواب، و رفاه را بهبود می بخشد. اگر چه تحقیقات زیادی بر روی این درمان های غیردارویی افسردگی انجام نشده اما محققین بر روی این موضوع که یوگا ممکن است راه ساده و ابزار کم خطری برای بهبود افسردگی باشد اتفاق نظر دارند.

مکمل SAMe

S-آدنوزیل متیونین، یا SAMe، یک مکمل دارویی است که در سنتز انتقال دهنده های عصبی در مغز نقش دارد. چندین کارآزمایی بالینی نشان داده اند که این مکمل به عنوان دارو در درمان افسردگی موثر است، و بهتر از دارونما عمل می کند. همچنین  اثرات جانبی کمتری نسبت به بسیاری از داروهای ضد افسردگی دارد.

درمان های غیردارویی افسردگی
درمان های غیردارویی افسردگی

گیاه گل راعی

یکی از مکمل های مورد مطالعه در افسردگی مکمل گل راعی است. این گیاه یک گیاه زرد رنگ است که به صورت چای، قرص و عصاره در دسترس می باشد. مرکز The National Center for Complementary and Alternative Medicine حدود ۳۷ مطالعه تحلیلی بر روی این گیاه انجام داده و برآیند تحقیقات نشان می دهد که این گیاه را می توان به عنوان داروی ضد افسردگی برای درمان افسردگی خفیف (بدون عوارض جانبی برخی از داروها) استفاده کرد.

نکته مهم: گل راعی می تواند اثر برخی از داروها از جمله قرص های جلوگیری از بارداری، داروهای HIV، رقیق کننده خون و داروهای ضد سرطان را کاهش دهد.