معرفی مختصری از درمان های هموروئید

هموروئید مجموعه ای از بافت همبند، شریان ها و رگ ها است که می توانند در اطراف مقعد یا داخل رکتوم شما رشد کنند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم به طور مختصر در مورد درمان های هموروئید با شما صحبت کنیم.

درمان های هموروئید

علائم هموروئیدی از نوع خوش خیم، عبارتند از:

پزشکان به طور معمول می توانند نشانه های هموروئیدی را بدون انجام عمل جراحی درمان کنند. در موارد نادر، انجام جراحی ممکن است ضروری باشد. مهم نیست که علائم چقدر جدی هستند، مهم این است که به محض مشاهده علائم به متخصص کولون و رکتوم یا همان متخصص پروکتولوژیک برای درمان مراجعه کنید. در اغلب موارد ممکن است درمان تنها شامل اقدامات محافظتی مانند استفاده از نرم کننده های مدفوع و استفاده از استروئیدهای موضعی مانند بتامتازون و سایر اشکال استروئیدهای موضعی باشد.

در شدیدترین فرم، هموروئید ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشد. هموروئید می تواند خارجی یا داخلی و یا کوچک و بزرگ باشد. هموروئید خارجی در داخل یا خارج کانال مقعد قرار دارد. هموروئید داخلی در بالای کانال مقعد قرار دارد، و بیشتر در معرض خونریزی می باشد. این نوع هموروئید می تواند باعث آسیب مقعدی شده وموجب خارش شدید شود. هنگامی که بحث هموروئید در میان است، اندازه آن در درجه اول اهمیت نیست.

هموروئید کوچک می تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند و هموروئیدهای بزرگ ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکنند. مسله ای که مهم است شدت علائم می باشد. هموروئید گاهی اوقات می تواند پرولاپس یا بیرون زده شود و یا خارج از کانال مقعدی تشکیل گردد. هموروئید بیرون زده ممکن است دردناک باشد، اما گاهی اوقات بدون هیچ گونه درمانی از بین می رود. وقتی هموروئید بزرگ و لخته می شود، خونریزی ترومبوتیک شکل می گیرد.

هموروئید ترومبوتیک هنگامی که عروق خونی زیر پوست پاره می شود می تواند به شدت دردناک بوده و همراه با خونریزی باشد. هموروئید خارجی غیر ترومبوتیک هم می تواند خون ریزی، درد یا خارش مقعدی ایجاد کند.

اغلب درمان های هموروئید با نرم کردن مدفوع با فیبرها و مواد ترکیبی شروع می شود. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که غذاهای حاوی فیبر بالا مانند سبزیجات، میوه ها، دانه ها و حبوبات مصرف کنید. داروهای مصنوعی ملین نیز وجود دارند که در داروخانه یا بازار فروخته می شوند. این اقدامات ساده، با نرم کردن مدفوع موجب می شوند که ضایعه تحریک نشود.

استروئیدهای موضعی مانند بتامتازون، هنگامی که به طور مستقیم و تحت نظارت پزشک استعمال می شوند، با کاهش التهاب باعث آرام شدن ناحیه مقعدی خواهند شد. این پمادهای تجویزی توانایی تسکین سریع درد را فراهم می کنند. اما این داروها نباید بیش از یک دوره مصرف شوند. زیرا استفاده طولانی مدت از آن ها می تواند پوست مقعد را تضعیف یا تحریک کند.

وقتی اقدامات محافظه کارانه برای درمان بی اثر می شود پزشک ممکن است درمان های تهاجمی مانند عمل هموروئیدکتومی، حذف هموروئید، حلقه لاستیکی (روشی است که در آن پزشکان جریان خون هموروئیدی را با نوارهای لاستیکی متوقف می کند)، اسکلروتراپی یا درمان تزریقی که شامل تزریق به مناطق اطراف هموروئید با فنول رقیق که یک محلول شیمیایی است، می باشد. درمان با مادون قرمز، که در آن دکتر هموروئید را با استفاده از نور مادون قرمز گرم می کند و با این کار به کاهش یا قطع خونریزی آن کمک می‌کند و یا روش درمانی پرولاپس و هموروئید که در آن پزشک از یک دستگاه برای جدا کردن و جایگزینی بافت هموروئیدی استفاده می کند نیز ار دیگر درمان های هموروئید می باشند.

برای شروع درمان مهم است که پزشک تایید کند که نشانه ها به دلیل بیماری های جدی تر مانند سرطان مقعد ایجاد نشده است. مشکلات خوش خیم مانند شکاف مقعد می توانند علائم هموروئیدی را نشان دهند، اما درمان شکاف مقعد بسیار متفاوت تر از درمان های هموروئید است.