علل پرش پلک و یا نبض چشم

اگر تا به حال به پرش پلک مبتلا شده اید، می دانید که تجربه آن چقدر ناخوشایند است. پریدن چشم عملی غیر ارادی است و حاصل اسپاسم تکراری عضله پلک می باشد. پریدن پلک (اسپاسم) می تواند بین چند ثانیه تا یک تا دو دقیقه طول بکشد. در اکثر مواقع، پرش چشم بی ضرر و نسبتا شایع است. اکثرا، تنها پلک پایین چشم درگیر است، اما پلک بالا نیز می تواند دچار پرش یا کشش ناگهانی گردد. اگر چه ممکن است پرش بدون هیچ علت خاصی رخ دهد، اما در شرایط خاصی به پرش پلک دامن زده و آن را بدتر می کند. هنگامی که به علت پرش چشم پی بردید، می توان ازدرمان های خانگی طبیعی استفاده کرد تا از پرش چشم خلاص شویم.

علل پرش پلک

استرس

واکنش هر فرد به استرس با دیگری متفاوت است. پرش چشم می تواند نشانه ای از وجود استرس باشد، به ویژه هنگامی که این استرس در رابطه با مشکلات بینایی باشد. در حالی که ما در هر زمان تحت تنش و استرس هستیم، بدن ما به روش های مختلف نسبت به آن واکنش نشان می دهد. پرش پلک می تواند یکی از نشانه های استرس باشد . برای از بین بردن استرس، شما می توانید از طیف وسیعی از درمان های طبیعی استفاده کنید. به عنوان مثال، مدیتیشن یک راه عالی برای کمک به آرامش شما می باشد.

کمبود خواب

کمبود خواب می تواند بدن شما را به شیوه های متفاوت تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما به خوبی در شب استراحت نکنید، ممکن است در نتیجه کمبود خواب دچار پرش چشم شوید. مطمئن شوید که با خاموش کردن تمام  وسایل الکترونیکی حدود دو ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید از خواب کافی برخوردار می شوید. آخرین وعده غذایی خود را باید دو تا سه ساعت قبل از خواب مصرف کنید. شما همچنین می توانید یک ساعت زودتر به رختخواب بروید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت خواهید داشت.

کافئین، تنباکو و الکل

محصولاتی که دارای یک اثر تحریک کننده و یا ناراحت کننده می باشند، مانند کافئین، تنباکو و الکل، می توانند باعث پرش چشم گردند. مصرف کنندگان کافئین ممکن است بعد از مصرف فنجان دوم یا سوم در طی روز، به جای نوشیدنی های کافئین دار از چای های گیاهی و یا آب میوه استفاده کنند که به همان میزان دارای انرژی می باشد. آب میوه یک جایگزین عالی برای نوشیدنی های الکلی می باشد. دفعه بعدی که پرش چشم برای شما پیش آمد از نوشیدن نوشیدنی های الکلی دست کشیده و به جای آن از آب و چای های گیاهی استفاده کنید.

خشکی چشم

خشکی چشم ها به ویژه در افراد مسن بیماری رایجی است. خشکی چشم همچنین در افرادی که هر روز به مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می کنند، افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، مصرف کنندگان کافئین و الکل و کسانی که از داروهای خاص استفاده می کنند، اتفاق می افتد. بی خوابی و استرس نیز ممکن است باعث خشکی چشم شوند. برای تسکین فوری خشکی چشم و تسکین پریدن چشم، از کمپرس گرم یا کیسه ای گرم بر روی چشمان خود استفاده کنید. شما می توانید با خیساندن یک لیف حمام در آب گرم کمپرس خود را تهیه کنید و در حالی که دراز کشیده اید آن را بر روی چشم بسته خود قرار دهید.

علل پرش پلک و یا نبض چشم
علل پرش پلک و یا نبض چشم

خستگی (فشار) چشم

اگر شما کارمند هستید و مجبورید ساعات زیادی را بدون حرکت پشت میز بنشینید و مدت زمان طولانی به کامپیوتر و یا مانیتور و دیگر وسایل الکترونیکی نگاه کنید، ممکن است در چشمان خود احساس فشار کنید که نتیجه آن می تواند پرش پلک باشد. سعی کنید در هنگام کار کردن در هر ساعت ۵ دقیقه به خود استراحت بدهید و یا چند دقیقه به مانیتور کامپیوتر نگاه نکنید. اگر برایتان مقدور است از محل کار خود خارج شوید تا برای چند لحظه هوای تازه تنفس کرده و از نور طبیعی خورشید بهره ببرید. فشار چشم ممکن است نشانه ای از ضعیف شدن دید چشم باشد. در این مورد، شما ممکن است وضعیت بینایی خود را با مراجعه به پزشک بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که علت پرش چشم شما ضعیف شدن دیدتان نمی باشد.

کمبودهای تغذیه ای

برخی کمبودهای تغذیه ای می تواند موجب پرش پلک شود.

  • پتاسیم یک الکترولیت است که با حمایت از عملکرد مناسب بافت ها، سلول ها و اندام ها در درمان اسپاسم عضلانی و دیگر اختلالات موثر است.
  • منیزیم به تنظیم سیستم عصبی و گردش خون کمک می کند. منیزیم از طریق کنترل ضربان قلب و ثبات فشار خون و همچنین حفظ ضربان عصب، مانع از اسپاسم های عضلانی غیر قابل کنترل می گردد.
  • کلسیم نیز یک ماده غذایی است که نقش مهمی در حفظ سیستم عصبی ایفا می کند و یک عامل مهم در درمان اسپاسم می باشد. لازم به ذکر است که کلسیم به تنهایی اغلب کافی نیست. از آن جایی که برای جذب کلسیم، منیزیم مورد نیاز است، بدون منیزیم، کلسیم به طور کامل استفاده نمی شود. همچنین ویتامین K2 و ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن بسیار مهم هستند، بنابراین همان طور که می بینید، یک همکاری بین مواد مغذی مختلف وجود دارد و ترکیبی از تمامی آن ها برای سلامت کامل مورد نیاز می باشد.

آلرژی

برخی از افراد به سبب وجود محرکهای محیطی که می تواند باعث خارش، تورم و ترشح اشک شود، دچار آلرژی می گردند. در این موارد چشم معمولا مالیده می شود و این می تواند سبب پرش پلک شود. در این موردسعی کنید که عنصری را که که باعث سوزش (تحریک) چشم می شود را شناسایی کنید و آن را از بین ببرید و اگر شما می توانید روغن های ضروری برای تسکین آلرژی استفاده کنید.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک در هنگام پرش پلک

اگر شما فکر می کنید پرش چشم شما نشانه ای از ضعف بینایی می باشد، لازم است به یک چشم پزشک مراجعه کنید تا تست های لازم را انجام دهد. همچنین زمانی که پرش چشم مزمن می شود و یا برای چند ماه طول می کشد لازم است به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که نشانه های دیگر همراه پرش چشم وجود دارد، لازم است توسط دکتر مورد بررسی قرار گیرید چرا که این موضوع می تواند نشانه ای از یک اختلال مغزی و یا عصبی باشد.

اگر همراه پرش چشم علائم زیر را نیز دارید به پزشک مراجعه کنید:

  •     تورم یا قرمزی چشم
  •     یک ترشح غیر معمول از چشم
  •     افتادگی پلک
  •    در هر بار پرش پلک به طور کامل بسته می شود
  •     پرش چشم بر روی سایر نقاط صورت تاثیر می گذارد

همچنین ممکن است در صورتی که دچار زخم یا خراشیدگی قرنیه باشید که تشخیص داده نشده است، مبتلا به پرش مزمن چشم گردید. در این زمان یک خراش یا جراحت در قرنیه چشم که لایه ای شفاف و محافظ است و در بخش جلویی عنبیه قرار دارد، به وجود می آید. از آن جایی که جراحت و یا زخم در قرنیه سبب آسیب دائمی به چشم می گردد لازم است به محض اینکه حس کردید چشم شما آسیب دیده است، به پزشک مراجعه کنید.