درمان کم کاری تیروئید با رژیم غذایی و روش های خانگی

یکی از روش های درمان کم کاری تیروئید ایجاد تغییر در رژیم غذایی، مصرف مکمل های مفید برای تیروئید و یا استفاده از داروهای خانگی است. اگر از کم کاری تیروئید رنج می برید، احتمالا باید برای درمان سطح هورمون های تیروئید خود به پزشک مراجعه کنید. با این حال، درمان های طبیعی دیگری نیز برای کم کاری خفیف تیروئید وجود دارد که می توانید آن ها را پس از مشورت با پزشک انجام دهید.

به عنوان مثال، رعایت رژیم غذایی مخصوص مبتلایان به کم کاری تیروئید به معنای اجتناب از مصرف غذاهای خاص مانند سویا و گلوتن است که ممکن است در عملکرد تیروئید تداخل ایجاد کنند. همچنین مصرف مواد غذایی مفید برای سلامت تیروئید مانند مواد غذایی غنی از سلنیوم، روی و ویتامین ها ممکن است به طور طبیعی باعث بهبود وضعیت تیرویید شما شود. راه های دیگری نیز برای درمان کم کاری تیروئید وجود دارد.

در این مقاله در مورد بهترین داروهای طبیعی برای درمان کم کاری تیروئید که توسط تحقیقات علمی تایید شده اند صحبت می کنیم.

کم کاری تیروئید چیست؟

هیپوتیروئیدی یا کم کاری تیروئید بیماری است که در آن غده تیروئید به درستی کار نمی کند و به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. پزشکان کم کاری تیروئید را با استفاده از آزمایش خون و بررسی سطح هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) تشخیص می دهند. اگر سطح TSH بیش از حد بالا باشد، یعنی تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند.

درمان سنتی که برای کم کاری تیروئید استفاده می شود شامل درمان جایگزینی هورمون برای افزایش سطح هورمون های تیروئید T3 و T4 (تیروکسین) است.

علاوه بر این استفاده از درمان های طبیعی کم کاری تیروئید نیز ممکن است به شما کمک کند تا علائم خفیف تریروئید را کمتر احساس کنید. با این حال، پزشکان کلینیک مایو می گویند که رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند روش موثری برای درمان کم کاری تیروئید باشد.

متخصصان کلینیک کلیولند می گویند که تیروئیدیت هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که منجر به کم کاری تیروئید می شود.

علائم کم کاری تیروئید

بررسی میزان TSH و هورمون های تیروئید بهترین راه برای تایید تشخیص کم کاری تیروئید است. با این حال، بیماران معمولا علائم مختلفی نیز دارند که نشان می دهند تیروئید آن ها به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. مجله European Journal of Endocrinology گزارش می دهد که برخی از شایع ترین نشانه های کم کاری تیروئید عبارتند از:

  • احساس خستگی
  • تنگی نفس
  • خشکی پوست

علائم دیگری که ممکن است به علت کم کاری این غده رخ دهند عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • ریزش مو
  • بزرگ شدن تیروئید (گواتر)
  • ناتوانی در تمرکز کردن
  • درد مفاصل

درمان های متعارف کم کاری تیروئید

درمان کمبود هورمون تیروئید معمولا نیاز به تجویز هورمون های جایگزین دارد. پزشکان معمولا برای این منظور داروی لووتیروکسین را تجویز می کنند. اگر آزمایش خونتان سطح TSH را بالا و سطح T4 را پایین نشان می دهد باید از این دارو استفاده کنید. گاهی برخی از نشانه های هیپوتیروئیدیسم، با وجود نرمال بودن T4 و افزایش سطح TSH، ایجاد می شوند. هدف درمان های سنتی کم کاری تیروئید افزایش سطح هورمون T4 و رساندن آن به محدوده طبیعی است.

روش های طبیعی برای درمان کم کاری تیروئید

اگر از داروهای درمان کم کاری تیروئید استفاده می کنید، ممکن است استفاده از روش های طبیعی نیز برایتان مفید باشد. گرچه هیچ گونه داروی طبیعی برای جبران کم کاری تیروئید وجود ندارد. اما روش هایی که در ادامه توضیح می دهیم، در صورتی که تحت نظر پزشک استفاده شوند می توانند برای درمان کم کاری تیروئید مفید باشند.

ید

ید جایگزین طبیعی برای لووتیروکسین نیست. اما محققان می گویند که T3و T4 هورمون های حاوی ید هستند. بنابراین کمبود ید می تواند باعث تضعیف تیروئید و علائم کم کاری تیروئید شود. مهم است که به خاطر داشته باشید که کمبود ید در کشورهای توسعه یافته بسیار نادر است.

منابع غذاهای حاوی ید که می توانند از کم کاری تیروئید جلوگیری کنند عبارتند از:

  • غذاهای دریایی
  • جلبک دریایی
  • محصولات لبنی
  • نمک حاوی ید

مهم است که به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد ید می تواند منجر به اختلال در عملکرد تیروئید شود. قبل از مصرف مکمل ید برای درمان کم کاری تیروئید با پزشک خود صحبت کنید.

سلنیوم

سلنیوم یکی از مکمل های طبیعی برای درمان کم کاری تیروئید است زیرا این ماده کمک می کند تا هورمون های تیروئید متابولیزه شوند.

مجله International Journal of Endocrinology در سال ۲۰۱۷ گزارش داد که سلنیوم می تواند به بهبود علائم تیروئیدیت خود ایمنی کمک کند. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل سلنیوم  باعث بهبود عملکرد تیروئید و بهبود کیفیت زندگی بیمار می شود.

مواد غذایی غنی از سلنیوم عبارتند از:

  • فندق برزیلی
  • ماهی های چرب
  • غذاهای دریایی
  • بوقلمون
  • گوشت گاو
  • تخم مرغ
  • برنج قهوه ای

قبل از مصرف سلنیوم برای درمان کم کاری تیروئید باید با دکتر مشورت کنید تا متوجه شوید که چه مواد غذایی ممکن است روی داروهای مصرفیتان تأثیر بگذارد.

روی

مصرف روی ممکن است برای کم کاری تیروئید مفیدی باشد زیرا کمبود روی در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید دیده می شود.

محققان گزارش کردند که روی باعث افزایش عملکرد تیروئید و باعث تولید هورمون می شود. کمبود روی ممکن است باعث کم شدن هورمون های تیروئید شود. از سوی دیگر، باید هورمون های تیروئید را به اندازه کافی نیز جذب کنید.

یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل روی توسط بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید به بهبود وضعیت پوست، کاهش ریزش مو و درمان افسردگی کمک می کند. از آنجایی که در این مطالعه کمبود روی، علت اصلی بیماری تیروئید بود، مصرف مکمل در این مورد موثرتر از درمان جایگزینی هورمون تیروئید بود.

مطالعات دیگر نشان داده اند که روی همراه با مس، منگنز و سلنیوم برای بهبود عملکرد تیروئید ضروری هستند. مواد غذایی غنی از روی عبارتند از:

  • غذاهای دریایی
  • گوشت گاو
  • آجیل
  • تخم مرغ
  • بلغور جو
  • محصولات لبنی
درمان کم کاری تیروئید با رژیم غذایی و روش های خانگی
درمان کم کاری تیروئید با رژیم غذایی و روش های خانگی

آهن

وجود آهن کافی در رژیم غذایی برای جلوگیری از بیماری های تیروئید ضروری است.

مطالعه ای که در ژاپن انجام شد نشان داد که زنان بارداری معمولا کمبود آهن دارند. این کمبود می تواند منجر به افزایش سطح TSH و کاهش سطح T4 آزاد شود و نشانه های کم کاری تیروئید را به وجود آورد. دانشمندان اظهار داشتند که کمبود آهن در ابتدای بارداری با کم کاری تریروئید ارتباط دارد.

طبق گفته محققان National Institutes of Health، مواد غذایی غنی از آهن عبارتند از:

  • مرغ
  • گوشت گاو
  • غذاهای دریایی

اگر گیاهخوار هستید، مهم است که ویتامین C کافی برای جذب آهن را از منابع گیاهی مانند سبزیجات برگ دار و آجیل دریافت کنید.

ویتامین D

دریافت ویتامین D کافی برای جلوگیری از اختلالات تیروئید نظیر تیروئیدیت هاشیموتو ضروری است.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۷ نشان داده اند که کمبود ویتامین D اغلب به بیماری های خود ایمنی ارتباط دارند. دریافت ویتامین D3 کافی برای تحریک تیروئید و تولید هورمون های تیروئید ضروری است. دانشمندان خاطر نشان کردند که باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا ببینیم که چگونه مکمل ویتامین D میتوانند در درمان کم کاری تیروئید مفید باشند.

زردچوبه

زردچوبه یکی از گیاهان مفید برای اختلالات تیروئید است زیرا خواص آنتی اکسیدانی آن تاثیر مثبتی روی سلامت تیروئید دارد. یک مطالعه حیوانی نشان داد که مصرف ویتامین C، E و زردچوبه به بهبود عملکرد تیروئید در افراد مبتلا به کم کاری این غده کمک می کند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف مکمل زردچوبه می تواند به درمان اختلالات تیروئید مرتبط با هیپرتیروئیدیسم کمک کنند. مکمل زردچوبه به کاهش اندازه تیروئید (گواتر) و کاهش میزان هورمون تریروئید نیز کمک می کند.

آب آلوئه ورا

یکی از روش های طبیعی برای درمان کم کاری تیروئید استفاده از آب آلوئه ورا است.

یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۸ نشان داد که نوشیدن ۵۰ میلی لیتر آب آلوئه ورا در روز می تواند به بهبود سطح T3 و T4 کمک کند. مصرف یک دوره ۹ ماهه از این ماده می تواند نیاز بیماران به دارو را کاهش دهد. محققان استفاده از آب آلوئه ورا را برای درمان کم کاری خفیف پیشنهاد کرده اند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

تاثیر استرس بر روی کم کاری تیروئید

نشانه ها و علائم کم کاری تیروئید که نباید آن ها را نادیده بگیرید

غذاهای نامناسب برای کم کاری تیروئید

[/quote]

مواد غذایی مضر برای بیماری کم کاری تیروئید

اگر به دنبال رژیم غذایی مناسب برای درمان کم کاری تیروئید هستید و از مکمل های ذکر شده در بالا استفاده می کنید، مهم است که بدانید باید از مصرف مواد غذایی خاص نیز اجتناب کنید. سویا، گلوتن یا غذاهای مهار کننده عملکرد تیروئید از جمله این مواد هستند.

سویا

پروتئین و ایزوفلاون های سویا می توانند بر روی غده تیروئید تأثیر بگذارند.

مجله Thyroid یک بررسی را بر روی ۱۴ آزمایش انجام داد که شامل تاثیر سویا بر روی عملکرد تیروئید بودند. محققان شواهدی را دریافتند که نشان می داد مواد غذایی حاوی سویا می توانند جذب هورمون های تیروئید را مهار کنند و نیاز بیمار به دارو را افزایش دهند. مصرف زیاد سویا و مصرف کم ید می تواند خطر ابتلا به کم کاری تیروئید را افزایش دهد.

یک مطالعه نشان داد که مصرف زیاد نوشیدنی های حاوی سویا می تواند سطح هورمون های تیروئید در خون را تحت تاثیر قرار دهد.

سبزیجات کریستالی

اگر چه سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی، گل کلم و بوک چوی به طور کلی مواد غذایی سالمی هستند، اما حاوی ترکیباتی می باشند که می توانند عملکرد تیروئید را تحت تاثیر قرار دهند. تحقیقات نشان داده اند که مصرف زیاد این سبزیجات می تواند سنتز هورمون های تیروئید را مهار کند. برخی از سبزیجات کریستالی نیز می توانند جذب ید در غده تیروئید را تحت تاثیر قرار دهند.

برخی مطالعات نشان داده اند افرادی که دارای کمبود ید هستند و از این سبزیجات استفاده می کنند با خطر ابتلا به سرطان تیروئید مواجه اند. با این حال، به یاد داشته باشید که کمبود ید پدیده نادری است و به طور کلی، مصرف سبزیجات به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند.

گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در بسیاری از دانه ها یافت می شود. این پروتئین می تواند علائم بیماری سلیاک را که اغلب با اختلالات خودایمنی تیروئید همراه است، شعله ور کند.

حذف گلوتن از برنامه غذایی می تواند به بهبود بسیاری از علائم مرتبط با کم کاری تیروئید کمک کند. یک مطالعه آزمایشی که بر روی زنان مبتلا به تیروئیدیت اتوایمیون انجام شد نشان داد که حذف گلوتن باعث افزایش سطح T3 و T4 می شود. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی فاقد گلوتن می تواند به نفع افراد مبتلا به کم کاری تیروئید اتوایمیون باشد.

منابع:

  1. Iodine and thyroid function
  2. Selenium and Thyroid Disease: From Pathophysiology to Treatment
  3. Zinc Deficiency Associated with Hypothyroidism: An Overlooked Cause of Severe Alopecia
  4. The Relationship between Iron Deficiency and Thyroid Function in Chinese Women during Early Pregnancy
  5. The Role of Vitamin D in Thyroid Diseases
  6. Effect of antioxidants (vitamin C, E and turmeric extract) on methimazole induced hypothyroidism in rats
  7. Efficacy and Safety of Ashwagandha Root Extract in Subclinical Hypothyroid Patients: A Double-Blind, Randomized Placebo-Controlled Trial
  8. Marked improvement of thyroid function and autoimmunity by Aloe barbadensis miller juice in patients with subclinical hypothyroidism
  9. Effects of soy protein and soybean isoflavones on thyroid function in healthy adults and hypothyroid patients: a review of the relevant literature
  10. The Safety of Cruciferous Plants in Humans: A Systematic Review