درمان گرفتگی گردن در یک دقیقه

بسیاری از ما برای یک بار هم شده، بعد از یک شب بی خوابی و نشستن طولانی مدت پشت یک میز کامپیوتر تجربه گرفتگی گردن را داریم. به طور کلی، گرفتگی گردن به عنوان یک وضعیت طبیعی است که می تواند در منزل درمان شود. علائم گرفتگی گردن ممکن است شامل درد و اختلال در حرکت گردن از یک سمت به سمت دیگر باشد درد گردن هم چنین یکی از دلایل وجود درد در پشت سر می باشد. علائم معمولا بیشتر از چند روز طول نمی کشد و می توان با استفاده از روش های زیر کنترل شود.

اقدامات لازم برای درمان گرفتگی گردن

در هنگام گرفتگی گردن ۶۰ ثانیه در یک جا ثابت بمانید

تنها یک دقیقه زمان می برد تا با استفاده از این روش درد گردن رفع شود. در ابتدا ببینید که کدام طرف گردن شما درد می کند. اگر در سمت چپ قرار گرفته است، از دست چپ خود استفاده کنید و اگر سمت راست گردنتان درد می کند، از دست راست خود استفاده کنید. با استفاده از انگشتانتان بر روی نقطه ای که درد می کند مستقیما فشار آورید، این فشار باید به اندازه ای باشد که احساس درد زیادی را در شما به وجود نیاورد. سر خود را در جهت مخالف درد بپیچانید و چانه خود را به سمت زیر بغل خود خم کنید. این مراحل را  به ترتیب حدود ۱۵ الی ۲۰ بار تکرار کنید. برای اینکه عضلات خود را در حالت راحتی حفظ کنید این تمرینات را در طول روز مرتب تکرار کنید. اعمال فشار به نقطه درد در حالی که عضله فعال می باشد می تواند به غیر فعال کردن درد کمک کند. اگر به نقطه درد دسترسی ندارید ، سعی کنید با قرار دادن یک توپ تنیس در محل درد و تکیه بر دیوار فشار ایجاد کنید. اگر این کمک نمی کند، تکنیک های زیر را امتحان کنید.

حرکات کششی برای از بین بردن گرفتگی گردن

کشش عضلات گردن می تواند آنها را آرام و به دور از درد یا تنش نگه دارد. سعی کنید از این حرکات کششی ساده در حال رانندگی و یا نشستن در پشت میز کامپیوتر استفاده کنید:

  •     راست نشسته، دو سر شانه را با هم فشار دهید و سپس آنها را شل کنید این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.
  •     شانه های خود را به سمت عقب و پایین بچرخانید این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.
  •     به آرامی گوش خود را به شانه تان برسانید این حرکت را ۱۰ بار برای هر طرف تکرار کنید.
  •     به آرامی سر خود را به سمت عقب صندلی ماشین فشار داده و به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید. اگر شما در ماشین نیستید، سعی کنید سر خود را به عقب بر روی دست خود فشار دهید.

ماساژ برای گرفتگی گردن

برای کاهش سفتی، درد و التهاب، سعی کنید گردن خود را برای چند دقیقه ماساژ دهید تا عضلات شل شوند و جریان گردش خون افزایش یابد. شما همچنین می توانید با روغن های مفید که برای کاهش درد و التهاب مناسب می باشند، مانند عرق نعناع، که شامل خواص ضد درد طبیعی است و حاوی متانول بوده و به طور طبیعی درد عضلات را تسکین می دهد، گردن خود را ماساژ دهید. با گرفتن یک دوش گرم عضلات خود را شل کنید. یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند نارگیل یا روغن زیتون را با چند قطره روغن نعناع مخلوط کرده و منطقه آسیب دیده را ماساژ دهید  و ضربات ملایم برای چند دقیقه به آن بزنید. اگر به نقطه درد دسترسی ندارید، می توانید از یک دوست و یا یکی از اعضای خانواده بخواهید تا به شما کمک کند.

درمان گرفتگی گردن در یک دقیقه
درمان گرفتگی گردن در یک دقیقه

تمرینات گردن برای درمان و پیشگیری از گرفتگی گردن

عضلات گردن نیز نیاز به ورزش دارند و از این طریق قوی می شوند. چرخش سر تمرین مناسبی است. هر زمانی که درد به سراغتان آمد می توانید این تمرین را انجام دهید. به آرامی سر خود را  در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا تعیین کنید که چه میزان از محیط پیرامون خود را می توانید ببینید. پس از چند بار چرخاندن شما ممکن است متوجه شوید که دید گسترده تری پیدا کرده اید. بعد از ۴ یا ۵ چرخش، جهت را تغییر دهید. همیشه مطمئن شوید که هر زمان حرکت می کنید سر یا گردن شما در موقعیت صحیح قرار گرفته باشد. تمرینات دیگری که شما می توانید برای چند دقیقه انجام دهید شامل کج کردن سر به سمت قفسه سینه و به عقب به سمت سقف، و یا کج کردن سر به سمت شانه چپ و سپس به سمت شانه راست و یا چرخاندن آرام سر به سمت چپ و سپس به دنبال آن به سمت راست بدون نیاز به چرخاندن بدن، می باشد.

گرما درمانی برای گرفتگی گردن

گرما درمانی می توان برای افزایش گردش خون، کاهش درد عضلانی یا اسپاسم و افزایش حرکت و انعطاف پذیری، انجام شود. سعی کنید از یک پد گرم، کمپرس گرم یا یک حوله مرطوب در منطقه آسیب دیده به مدت ۲۰ دقیقه استفاده کنید. مطمئن باشید که منبع گرما را قبل از استفاده از آن بر روی گردن  با یک حوله بپوشانید تا از پوست محافظت کنید. برخی از افراد به منظور کاهش تورم و دردی که بلافاصله بعد از ضربه به وجود می آید، از درمان سرد مانند کیسه یخ، یک کیسه از سبزیجات یخ زده و یا حوله یخ استفاده می کنند. با این حال سرما درمانی برای عضلات سفت یا مفاصل توصیه نمی شود.

حمام سولفات منیزیم

سولفات منیزیم یک ترکیب شیمیایی است که به تسکین درد عضلات کمک می کند همچنین با بهبود جریان گردش خون ممکن است استرس و تنش ها را کاهش می دهد. برای گرفتن حمام سولفات منیزیم، وان حمام را با آب گرم پر کنید. دو فنجان نمک اپسون را به آن اضافه کنید و اجازه دهید در وان خیس بخورد سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در وان آب گرم بمانید. این کار را هفته ای ۳ بار انجام دهید.

طب سنتی برای کاهش گرفتگی گردن

نقاط فشار در دست می تواند به کاهش گرفتگی گردن که توسط وضعیت بدنی بد ایجاد می شودف کمک کند. لو ژن یک اصطلاح در طب فشاری است که در آن فشار دست می تواند باعث تسکین فوری درد گردن شود. نقطه ای که شما بایستی با آن اعمال فشار کنید، در پشت دست در بین دو استخوان انگشت اشاره و انگشت وسط واقع شده است. اگر گردن درد شما در سمت چپ قرار گرفته است، فشار را به  شکل دایره های کوچک به این نقطه بر روی دست راست خود  اعمال کنید، به این معنی است که شما باید نقطه مقابل سمتی از گردن که درد می کند را فشار دهید. این نقطه را با فشار دادن آن با نوک انگشت، و ساخت دایره های کوچک ماساژ دهید. از فشار به اندازه کافی در آن نقطه استفاده کنید. در حال اعمال فشار بر دست خود، گردن را از یک سمت به سمت دیگر بچرخانید تا باعث شل شدن عضلات گردد. توجه کنید که پس از افزایش انعطاف پذیری درد کاهش می یابد.

به نحوه خوابیدن خود توجه کنید

حالت خوابیدن بر روی شکم یک دلیل شایع گردن درد می باشد. اطمینان حاصل کنید که به پهلو و یا به پشت بخوابید نه بر روی شکم. اگر شما هنوز هم ترجیح می دهید که بر روی شکم خود بخوابید درباره بالشتی که استفاده می کنید دقت کنید. اگر به پهلو می خوابید بالشت های بسیار بزرگ ممکن است گردن را بیش از حد به طرف دیگر فشار دهند. بالش شما باید بزرگتر از فضای مورد نیاز برای سر شما باشد تا بتوانید صاف بخوابید. شما حتی می توانید خودتان را عادت دهید که بدون بالشت بخوابید. به این شکل بدون استفاده از بالش سر و گردن شما در حالت طبیعی قرار می گیرد. هنگامی که می خوابید، مطمئن شوید که سر و گردن خود را به درستی با هم تراز با بقیه ستون فقرات خود قرار داده اید. برای جلوگیری از این که با درد از خواب بیدار شوید، مطمئن شوید که به طور مستقیم در مسیر هوای سرد نخوابیده اید. این امر می تواند سبب گرفتگی عضلات گردن شود.