تاول پوستی عارضه ای وحشتناک است که می تواند هر کسی را به دلهره بیندازد. گاهی این تاول ها بر اثر مصرف دارویی خاصی ایجاد می شود. لازم نیست این دارو را به تازگی مصرف کرده باشید. گاهی تاول پوستی بر اثر مصرف برخی از داروهایی که قبلا نیز استفاده می کردید و مدتی آن را قطع کرده و مجددا از آن ها استفاده می کنید ایجاد می شود.

گاهی نیز بر اثر بالا رفتن سن و ابتلا به دیابت این تاول های پوستی بر روی پا و قوزک پا ایجاد و مشاهده می شوند. برخی مواقع نیز این تاول ها بعد از چند روز بهبود نیافته و ممکن است چرکی، قرمز، داغ و دردناک شود. اما علت ایجاد این تاول های چیست؟

تاول پوستی نشانه چیست؟

برخی از علل پیداش تاول های پوستی کاملا واضح است. به طور مثال قرار گرفتن در معرض نور خورشید، پوشیدن کفش تازه و پیاده روی با آن و یا انجام دادن کار یدی و تکراری مثل خردن کردن پیاز باعث می شود بر روی نقاط مختلف بدن، تاول پوستی ایجاد شود. تاول های پوستی که بر اثر فشار یک عامل خارجی بر روی پوست ایجاد می شوند تاول های مالشی نام دارند. این در حالی است که قرار گرفتن در معرض شدید نور خورشید در طولانی مدت نیز ایجاد این تاول ها را اجتناب ناپذیر می کند.

علاوه بر موارد ذکر شده گاهی علت تاول پوستی مشخص نیست. به عنوان مثال این تاول ها ممکن است بر اثر مصرف برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها، مدرها و مسکن ها ایجاد شوند.

گاهی نیز عفونت هایی مانند عفونت پای ورزشکار، تبخال و آبله مرغان در بزرگسالان علت ایجاد این تاول ها هستند.

علت آخری که می توان برای پیدایش تاول های پوستی بیان کرد آلرژی است. حساسیت به پیچک سمی، نیش برخی از حشرات و یا برخی از مواد شیمیایی علاوه بر ایجاد تاول ممکن است خارش نیز به همراه داشته باشند.

در هر حال، دلیل ایجاد این زائده پوستی هر چیزی که باشد، فرایند یکسانی دارد. این عوامل موجب جدا شدن لایه بیرونی پوست از لایه زیرین خود می شود. فضای ایجاد شده بین این دو لایه، محل مناسبی برای تجمع مایعات است. به همین دلیل نیز ظاهر تاول مانند یک کیست پر از مایع است.

در زمان ابتلا به تاول پوستی چه اقداماتی لازم است؟

درمان تاول پوستی به علت آن بستگی دارد اما در هر حال اقدامات زیر می تواند روند بهبود را سرعت بخشد.

تاول را نترکانید

هرگز تاول را نترکانید. زیرا محیط مرطوب زیر پوست برای التیام آن، محیطی مناسب تر است. البته این کار برای تاول های ایجاد شده در اثر پیاده روی ضروری است. اگر تاول بزرگ بود به پزشک مراجعه کنید تا او به کمک یک سرنگ استریل بدون ترکاندن پوست، آب داخل آن را تخلیه کند. اما اگر تاول کوچک بود می توانید سوزنی را روی گاز داغ کرده و با الکل تمیز کنید سپس فقط یک ضربه کوچک به تاول زده تا سوراخی کوچک در آن ایجاد شده و مایع آن تخلیه شود. بعد از آن پا را با باند تمیز پانسمان کنید. تاول هایی که با پیاده روی ایجاد شده اند ممکن است بر اثر تخلیه نشدن و استفاده مجددا از همان کفش، پوست پا را بکنند.

دلیل ایجاد تاول پوستی و اقدامات لازم در زمان ایجاد آن
دلیل ایجاد تاول پوستی و اقدامات لازم در زمان ایجاد آن

پوست پاره شده را روی تاول بگذارید

اگر تاول پوستی شما پاره شد آن را روی محل زخم بگذارید. این کار باعث می شود از زخم و لایه داخلی پوست محافظت شود. سپس مقداری پماد ضد عفونی کننده به آن مالیده و آن را با باند نخی ببندید. هرگز برای بستن این زخم ها از پارچه های نایلونی استفاده نکنید.

بر روی تاول فشار وارد نکنید

سعی کنید تا جای ممکن است محلی که تاول زده است را از فشار دور نگه دارید. اگر مجبور هستید پوششی بر روی محل قرار دهید، قبل از این کار یک تکه پنبه یا اسفنج را با فاصله از تاول بر روی پوست قرار دهید و سپس از پوشش مورد نظر استفاده کنید. این کار باعث می شود تاول با پارچه یا کفش و یا هر پوشش دیگری بر خورد نداشته باشد.

مراقبت از تاول های کوچک

تاول های کوچک را قبل از بستن با چیزی غیر چسبناک مثل گاز وازلین بپوشانید و سپس پانسمان کنید.

علت ایجاد تاول را بیابید

تاول هایی که بدون علت ایجاد می شوند باید بررسی شوند. همان طور که گفتیم شاید عفونت و یا دارویی خاص باعث ایجاد آن ها شده باشند. به طور کلی هر تاولی که بیش از یک هفته ادامه داشته باشد باید توسط پزشک بررسی شود. راهکار درمان تاول هایی که بر اثر مصرف دراو ایجاد می شوند تغییر آنتی بیوتیک می باشد. در زمانی که عفونت عامل ایجاد تاول پوستی باشد نیز، تجویز آنتی بیوتیک راهکار مناسبی است.