دل درد قبل از پریود ؛ علل، درمان و زمانی که به دلیل این درد باید به پزشک مراجعه کنید

بسیاری از زنان قبل از دوره قاعدگی دل پیچه و دل درد را تجربه می کنند. دل درد قبل از پریود می تواند ناراحتی های زیادی ایجاد کند. برای بعضی از زنان، این دل درد ممکن است یک هفته قبل از شروع دوره شروع شود و تا چند روز اول دوره قاعدگی ادامه یابد.

با این حال، دل درد قبل از پریود یا همان گرفتگی عضلانی قبل از قاعدگی همیشه با خود دوره قاعدگی مرتبط نیست. گاهی اوقات فرایند لانه گزینی می تواند دقیقا در طول زمان مورد انتظار پریود درد خفیفی ایجاد کند. دلایل جدی زیادی برای درد شکم و خونریزی واژینال قبل از قاعدگی وجود دارد. به عنوان مثال، آندومتریوز، رشد بافت روی اندام های تولید مثل (خوش خیم و غیر سرطانی) یا بیماری التهابی لگن می تواند باعث دل درد قبل از دوره خونریزی شود.

بهترین روش برای درمان درد در ناحیه شکمی قبل از قاعدگی، گذاشتن کمپرس گرم بر روی عضلات داخل لگن است. پد گرم یا حمام با آب گرم کمک می کند تا ماهیچه ها شل شده و درد کمتر شود.

این مقاله در مورد رایج ترین علل دل درد قبل از پریود است. علاوه بر این می توانید در مورد علل گرفتگی شکم قبل از دوره خونریزی که با چرخه قاعدگی ارتباط ندارند نیز اطلاعاتی را کسب کنید. ضمن این که به شما یاد می دهیم چگونه از این درد رهایی پیدا کنید.

اگر می خواهید اطلاعاتی در مورد علل و درمان دل درد قبل از پریود کسب کنید، با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

علائم گرفتگی و دل درد قبل از پریود

گرفتگی پیش از قاعدگی به علت اسپاسم عضلانی در اندام های تولید مثل رخ می دهد. دکتر تراسی جانسون، متخصص زنان و مامایی می گوید که انقباض عضلانی در رحم باعث ناراحتی می شود که درد آن شدت های مختلفی دارد و معمولا به صورت ناگهانی رخ می دهد.

بسته به علت دل درد قبل از پریود ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد. به عنوان مثال، نشانه هایی مانند لکه بینی صورتی با تخمک گذاری و یا لانه گزینی مرتبط هستند. گاهی نیز همراه این دل درد ترشحات سفید شیری یا قهوه ای دارید.

البته همه زنان این علائم را قبل از قاعدگی ندارند. دکتر ملیسا کنراد استپپلر در وبسایت MedicineNet می گوید که گرفتگی های عضلانی گاهی اوقات بسیار دردناک هستند و بر فعالیت های روزمره تأثیر می گذارند. درد شکم همچنین می تواند در کمر و قسمت داخلی ران نیز احساس شود.

علائم دیگر که ممکن است با دل درد قبل از پریود همراه باشند عبارتند از:

  • سردرد
  • یبوست
  • اسهال
  • نیاز مکرر به دفع ادرار

علل دل درد قبل از پریود

در اینجا برخی از شایع ترین علل گرفتگی شکم قبل از دوره خونریزی که به سیستم تولید مثل مرتبط هستند را ذکر می کنیم.

دل درد ۱ یا ۲ روز قبل از قاعدگی

بسیاری از زنان قبل از دوره خونریزی به عنوان بخشی از چرخه طبیعی قاعدگی خود گرفتار این درد می شوند.

پزشکان کلینیک کلیولند می گویند که گرفتگی های قبل از قاعدگی؛ دیسمنوره نامیده می شوند. این گرفتگی ها یک یا دو روز قبل از خونریزی قاعدگی باعث درد شدید شکم می شوند. برای برخی از زنان، گرفتگی می تواند تا ۳ روز بعد از پریود نیز طول بکشند. همراه با گرفتگی قاعدگی، ممکن است اسهال، خستگی شدید یا احساس فشار در شکم نیز وجود داشته باشد.

داروهای خانگی بسیار موثری برای دل درد قبل از پریود وجود دارد. به عنوان مثال، مصرف روغن ماهی و مکمل های ویتامین B1 می تواند به پیشگیری از دل درد کمک کند. همچنین، روغن های گیاهی بسیاری دارای خواص رفع درد هستند و می توانند به عنوان روغن ماساژ بر روی شکم استفاده شوند. یکی از این روغن های گیاهی، روغن زیتون است که به تنظیم قاعدگی کمک کرده و گرفتگی عضلات قاعدگی را کم می کند.

دل درد ناشی از تخمک گذاری

گرفتگی شکم ۲ هفته قبل از دوره خونریزی می تواند نشانه تخمک گذاری باشد.

تخمک گذاری در اواسط چرخه و معمولا ۲ هفته قبل از شروع دوره بعدی شما اتفاق می افتد. بر اساس گزارش متخصصان انجمن بارداری آمریکا، اسپاسم و گرفتگی عضلانی اغلب در طی تخمک گذاری اتفاق می افتد. بعضی از زنان وقتی که تخمک گذاری می کنند، می توانند درد شکمی ناگهانی به نام میتل اشمرز را تجربه کنند.

از آنجا که تنها یک تخمدان هر ماه یک تخمک آزاد می کند، تخمک گذاری می تواند درد شکمی یک طرفه ایجاد کند. پزشکان کلینیک مایو می گویند که گرفتگی های تخمک گذاری قبل از دوره ممکن است با ترشح غلیظ و سفید و احتمالا لکه های صورتی ظاهر شود.

دل درد ناشی از لانه گزینی درست قبل از قاعدگی

اگر لانه گزینی اتفاق افتاده و باردار شده باشید، قبل از دوره خونریزی ممکن است گرفتگی و اسپاسم داشته باشید. برای بسیاری از زنان، درد و لکه بینی لانه گزینی یکی از اولین نشانه های بارداری است.

طبق گفته پزشکان کلینیک مایو، گرفتگی لانه گزینی همراه با لکه بینی ۱ تا ۲ هفته پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد. درد شکم در این حالت زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده در رحم کاشته می شود. در حقیقت، لکه بینی خفیف می تواند خیلی نزدیک به شروع قاعدگی باشد. به همین دلیل برخی از زنان آن را با شروع قاعدگی اشتباه می گیرند.

برخی از نشانه های اولیه بارداری عبارتند از:

  • سفید شدن ترشحات
  • تغییرات هورمونی که بر اندازه سینه و خلق و خوی شما تاثیر می گذارند
  • افزایش سطح خستگی
  • حالت تهوع با یا بدون استفراغ

البته، انجام تست بارداری در زمان مناسب تنها راهی است که می تواند باردار شما را تایید کند.

دل درد ناشی از کیست تخمدان

یکی از دلایل ایجاد دل درد قبل از پریود وجود کیست در تخمدان است.

کیست تخمدان به عنوان بخش عادی از چرخه قاعدگی رخ می دهد و معمولا خود به خود ناپدید می شود. دکتر ویلیام شیل در وبسایت MedicineNet می گوید که برخی از کیست های تخمدان در صورتی که بزرگ شده یا پاره شوند، ممکن است شروع به ایجاد درد شکمی کنند. درد کیست های تخمدان می توانند تا معده نیز گسترش پیدا کرده و ممکن است باعث درد در هنگام رابطه جنسی شوند.

کیست تخمدان یکی از علل درد سمت راست شکم است. با این حال، ممکن است با این وجود درد های شکمی تان را فقط در سمت چپ احساس کنید.

بسیاری از پزشکان از رویکرد انتظار برای کیست های تخمدان استفاده می کنند. اگر درد شدید و خونریزی غیرطبیعی باشد، بهترین راه برای درمان این مشکل حذف کیست ها است. از بین بردن کیست تخمدان گاهی اوقات به عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر سرطان تخمدان انجام می شود.

دل درد ناشی از اندومتریوز

گرفتگی قبل از شروع قاعدگی می تواند نشانه ای از اندومتریوز باشد.

اگر بافت آندومتر که در داخل رحم وجود دارد، در خارج از رحم و سایر اندام های تولید مثل رشد کند، آندومتریوز رخ می دهد. دکتر ویلیام بلهد در WebMD می گوید که درد شدید شکم شایع ترین علامت اندومتریوز است. گرفتگی دردناک می تواند قبل از قاعدگی، در طی یا بعد از دوره نیز رخ دهد.

سایر علائم آندومتریوز نیز عبارتند از:

  • لکه بینی خفیف بین دوره ای
  • حرکات دردناک روده
  • گرفتگی عضلات پس از مقاربت

دل درد ناشی از بیماری التهابی لگن (PID)

یکی از دلایلی که موجب دل درد قبل از پریود می شود بیماری التهابی لگنی (PID) است.

باکتری هایی که به سیستم تولید مثل شما وارد می شوند، می توانند اندام های تولید مثل را تحت تاثیر قرار دهند و دل درد ایجاد کنند. طبق گفته پزشکان کلینیک مایو، PID همچنین موجب ترشح غیر طبیعی واژن می شود که دارای بوی بد است. بیماری التهابی لگن می تواند دلیل خروج خون بسیار تیره از واژن باشد.

برخی از دلایل ایجاد بیماری التهابی لگن عبارتند از:

  • بیماری های منتقله از راه جنسی (STD)
  • کارگذاشتن دستگاه داخل رحمی  (IUD)
  • عفونت باکتریایی پس از زایمان

پزشکان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها آمریکا توصیه می کنند که در اسرع وقت برای درمان STDs و بیماری التهابی لگن به پزشک متخصص مراجعه کنید. عوارض PID عبارتند از:

  • وارد آمدن آسیب به اندام های تولید مثل
  • درد مزمن شکم
  • ناباروری

دل درد ناشی از فیبروئید های رحم

فیبروئید رحم بافت های بی ضرری هستند که در داخل عضله (میومورتیوم) رحم رشد می کنند و می توانند باعث سوزش خفیف تا شدید قبل از دوره شوند.

پزشکان American Congress of Obstetricians and Gynecologists می گویند که فیبروئید اغلب باعث درد ناگهانی در لگن می شود. این درد اغلب قبل از قاعدگی بدتر می شود. فیبروئید های رحم همچنین می توانند دوره های قاعدگی را سنگین تر از حالت معمول کرده و کم خونی ایجاد کنند.

متخصصان معمولا بر روی پیشرفت فیبروئیدها نظارت دارند. اگر فیبروید باعث گرفتگی شدید شکم قبل از سن بلوغ شود یا رشد بسیار زیادی داشته باشد، باید توسط جراحی برداشته شود.

دل درد ناشی از سرطان

در موارد نادر، درد مزمن لگن قبل از دوره قاعدگی ممکن است نشانه سرطان تخمدان یا سرطان رحم باشد. به یاد داشته باشید که دل درد و لکه بینی قبل از دوره قاعدگی معمولا نشان دهنده علل غیر جدی است.

با توجه به گزارش سایت Cancer Research UK، اگر در معرض درد مزمن هستید، باید به فکر علت آن باشید و احتمال سرطان را به کمک پزشک متخصص رد کنید.

دلایل دیگر دل درد قبل از پریود

استرس

استرس زیاد، یکی از دلایلی است که می تواند قبل از اینکه قاعدگی به وقوع بپیوندد، گرفتگی ایجاد کند. استرس می تواند اختلال هورمونی در بدن شما ایجاد کرده و منجر به اختلال در چرخه قاعدگی شود.

پزشکان دانشکده پزشکی هاروارد به موارد دیگری اشاره کرد که باعث ایجاد گرفتگی شکمی می شود. مطالعات نشان داده اند که استرس شدید روانی یا عاطفی می تواند موجب گرفتگی در زیر شکم شود. این درد می تواند در هر زمان در طول دوره قاعدگی رخ دهد، اما اغلب درست چند روز پیش از پریود رخ می دهد.

در میان راه هایی که برای کمک به کاهش سطح استرس معرفی شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استنشاق اسانس های آرام بخش برای تسکین ذهن و احساسات
  • انجام مراقبه

خوردن غذاهایی برای تنظیم تعادل هورمونی نیز می تواند به کاهش استرس داخلی بدن کمک کرده و چرخه قاعدگی را تنظیم کند. این فرایند می تواند اثر کلی بر روی استرس بدن داشته باشد.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

اگر هنوز دوره قاعدگی شما شروع نشده اما دل درد دارید، ممکن است به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا باشید.

به گفته دکتر نایانا امباردکار در WebMD، نوسانات هورمونی در طول دوره قاعدگی ممکن است بر شدت علائم IBS تاثیر بگذارد. وقتی که سطح هورمون قبل و در طول دوره کم می شود، اسپاسم شکم می تواند شدیدتر شود.  علائم قبل از قاعدگی مانند گرفتگی های قبل از دوره، در بین افراد مبتلا به IBS رایج است.

سایر علل دل درد قبل از پریود

سایر دلایل دل درد قبل از دوره یا پس از دوره عبارتند از:

  • آپاندیسیت که باعث درد شکم در سمت راست می شود.
  • سنگ کلیه می تواند درد لگن ناشی از دستگاه ادراری ایجاد کند.
  • زخم معده که ممکن است باعث درد در معده و کمر و خون در مدفوع شود.
  • آلرژی غذایی که باعث دل پیچه می شود.
  • یبوست و سفت شدن مدفوع که درد معده ایجاد می کند.

بهترین درمان خانگی برای دل درد قبل از پریود

هر کدام از دلایل دل درد قبل از پریود را می توان به کمک روش های طبیعی درمان کرد.

پد حرارتی برای تسکین درد قبل از دوره

پد حرارتی یک راه عالی برای خلاص شدن از شر درد  قبل از دوره است. گرما می تواند به کاهش درد شکمی ناشی از سندرم قبل از قاعدگی، اندومتریوز، تخمک گذاری، کیست تخمدان و یا فیبروئیدهای رحم کمک کند.

  • یک بطری را با آب جوش پر کنید و در آن را محکم ببندید.
  • حوله ای روی شکم انداخته و بطری آب گرم را روی آن قرار دهید.
  • این پد را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی شکم نگه دارید.
  • ۳ الی ۴ بار در روز در روزهای قبل از دوره برای از بین بردن درد از این روش استفاده کنید.
ورزش منظم برای جلوگیری از گرفتگی عضلات

راه های دیگری برای کاهش درد قبل از شروع دوره وجود دارد که یکی از آن ها، ورزش منظم است. طبق گفته دکتر Melissa Conrad Stöppler در MedicineNet، ورزش جسمانی می تواند به کاهش درد قاعدگی کمک کند. این به این دلیل است که ورزش با آزاد کردن اندورفین به کاهش درد کمک کرده و می تواند گرفتگی های مربوط به چرخه قاعدگی را مدیریت کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولا، درمان های خانگی برای کنترل درد ناشی از گرفتگی عضلات در قاعدگی کافی است. با این حال، درد شدید که به طور مرتب پیش از دوره خونریزی رخ می دهد می تواند نشانه ای از چیزی جدی تر باشد. دکتر تراسی جانسون در WebMD می گوید؛ اگر درد قاعدگی بیش از ۳ روز طول کشید، باید به پزشک مراجعه کنید.