دویدن در دوران بارداری

آیا دویدن در دوران بارداری برای جنین مضر است؟ جواب این سوال به طور پیشفرض منفی است؛ اما موارد زیادی ممکن است رخ دهد که باعث شود مادر باردار از انجام این فعالیت صرف نظر کند.

طبق گفته انجمن بارداری آمریکا، دویدن در دوران بارداری می تواند مفید باشد زیرا به شما در بهبود احساسات، آماده شدن برای زایمان و بهبودی پس از زایمان، کمک می کند و به شما انرژی و اعتماد بیشتری می دهد. دویدن در دوران بارداری حتی به شما کمک می کند که بهتر بخوابید. اگر شما دونده هستید، ممکن است این کار راهی سالم برای حفظ فعالیت بدنی در طول بارداری باشد؛ البته قبل از انجام این فعالیت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دستورالعمل

به طور کلی، قبل از اینکه باردار شوید، پس از بارداری و در دوران بارداری، اگر علائم حاملگی مانند خستگی و درد های بدن را تجربه می کنید، با تغییر دادن روند فعلی خود، یعنی با کاهش دادن یا اجرای دوره های کوتاه تر، سعی در کنترل وضعیت و بهبود آن داشته باشید. همچنین به خانم هایی که دارای شرایطی مانند فشار خون بالا هستند اجرای کامل فعالیت های قبلی توصیه نمی شود. در این زمینه پیشنهادات دکتر خود را در مورد چگونگی، زمان و مدت انجام فعالیت بررسی کنید.

دمای بدن

در حالی که پزشک شما ممکن است به شما اجازه دویدن در دوران بارداری را داده باشد؛ توجه به دمای بدن مهم است و اگر بیش از حد گرم شود، بهتر است فعالیت متوقف شود.

هنگامی که بدن شما به دمای بالاتر از ۳۹ درجه سانتیگراد برسد، ممکن است کودک شما صدمه ببیند و زایمان ناقص رخ دهد. پس بیش از حد سخت فعالیت نکنید و یا در هوایی که بسیار گرم است این کار را انجام ندهید. همچنین قبل، در طول و بعد از فعالیت خود آب زیادی بنوشید تا بدن تان هیدراته و خنک شود.

وقت توقف فعالیت

بعضی از نشانه ها نیز هستند که نشان می دهند بدن نیاز به توقف فعالیت دارد. مواردی شامل سرگیجه، درد شکمی یا واژن، خونریزی، درد قفسه سینه، انقباضات، تنگی نفس، سردرد، تاری دید و نشت مایع از واژن از این موارد است.

این علائم گاهی اوقات یک بیماری جدی مانند زایمان زودرس یا فشار خون بالا را نشان می دهند، بنابراین اگر آنها را تجربه کرده اید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

جایگزین های سالم دویدن در دوران بارداری

اگر متوجه شوید که دویدن در طول بارداری برای شما مناسب نیست؛ می توانید بسیاری از تمرینات دیگر را انجام دهید. در این زمینه اغلب پیاده روی توصیه می شود؛ زیرا فشار کمی به شما وارد می کند و خطر ابتلا به مشکلات کمر و شکم پایین است.

شنا یکی دیگر از ورزش های پیشنهاد شده است؛ زیرا می تواند شما را از احساس فشار وزنی روی مفاصل و پشت، خلاص کند و باعث کاهش درد در این نواحی شود.

همچنین در مراکز تناسب اندام ممکن است کلاس های ورزشی مخصوص برای بارداری طراحی شده باشد؛ ورزش هایی مانند یوگای قبل از زایمان یا ایروبیک گام، که جایگزینی برای راه رفتن است، می تواند شما را بدون خستگی و خطر، در دوران بارداری از نظر بدنی فعال نگه دارد.