مصرف نودل در افراد مبتلا به دیابت

دیابتی ها می توانند از نودل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم که بر مبنای اعتدال، کنترل بخشی و رژیم غذایی متعادل با فعالیت بدنی است، استفاده کنند.

البته نودل پر از مواد مغذی است و در رژیم های غذایی باید برای کنترل قند خون، حفظ وزن سالم و جلوگیری از بیماری های مزمن دیگر همسو شود. برای درک بهتر راهکار استفاده افراد مبتلا به دیابت از نودل با این مطلب پیام سلامت همراه ما باشید.

یک رژیم غذایی سالم دیابتی بر کل غلات، میوه ها، سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب، پروتئین های ناب و چربی های سالم تمرکز می کند. غذاهای حاوی مواد قلیایی اشباع شده و ترانس، قند، سدیم، دانه های تصفیه شده و گوشت های چرب باری این افراد ممنوع است؛ زیرا می توانند باعث افزایش وزن، چاقی، تشدید عوارض دیابت و سایر بیماری ها مانند سرطان، فشار خون بالا و بیماری های قلبی شود.

دانه های کامل یا غلات سبوس دار

نودل نوعی دانه است؛ و دستورالعمل های رژیم غذایی فدرال (در کشور امریکا) حداقل نیمی از کل دانه ها را توصیه می کند. گندم کامل، برنج قهوه ای، کوینو و جو، انواع غلات کامل هستند. دانه های کامل حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر بیشتری از دانه های تصفیه شده هستند؛ چراکه آنها کمتر پردازش می شوند.

محققان مایو کلینیک می گویند فیبر، جذب قند را تسریع می کند و این موضوع می تواند سطح قند خون را بهبود بخشد. فیبر همچنین می تواند به کاهش کلسترول کمک کند، احساس سیری را افزایش دهد و سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد. یک نودل خوب بهتر است شامل مقدار زیادی از دانه های کامل باشد.

رژیم غذایی و میزان مصرف نودل در افراد مبتلا به دیابت

انجمن دیابت آمریکا می گوید که این بیماران باید ۲۵ درصد از دانه ها و نشاسته خود را کنترل می کند. بیماران دیابتی که از فهرست تبادل دیابت (لیستی از مواد مصرف روزانه برای کنترل آن) استفاده می کنند؛ می توانند یک سوم فنجان نودل پخته یا ماکارونی مصرف کنند. ۱/۳ فنجان نودل یا ماکارونی تهیه شده از گندم کامل حدود ۵۸ کالری، ۲ گرم پروتئین، ۱۲ گرم کربوهیدرات، ۱ تا ۲ گرم فیبر و کمتر از ۱ گرم چربی دارد. این غذا همینطور منبع خوبی از آهن، منیزیم، فسفر، ویتامین E و ویتامین B است.

خوردن در بیرون از خانه

دیابتی ها می توانند انتخاب های سالم را در هنگام سفارش دستور غذا در خانه انجام دهند. سفارش نودل پخته و آبپز و اجتناب از نمونه سرخ شده یکی از این موارد است. نودل سرخ شده با استفاده از مقدار زیادی روغن، که کالری و چربی را افزایش می دهد، تهیه می شود.

همچنین از نودل تهیه شده با کره و خامه پرهیز کنید و بهتر است سس گوجه فرنگی را جایگزین این مواد نمایید. کرم و خامه دارای چربی اشباع شده و کلسترول بالا هستند که می تواند کلسترول و تری گلیسیرید خون را افزایش دهد و موجب بروز بیماری قلبی شود.

همچنین سعی کنید در نودل خود پنیرهایی مثل پارمسان را جایگزین پنیر چدار و موتزارلا نمایید. چراکه اینها چربی کمتر و طعم بیشتری دارند.

نکات مهم

رشته فرنگی را با ترکیب مواد مغذی دیگر سالم نگه دارید با مواد غذایی مضر ترکیب نکنید. ترکیب انواع سبزیجات رنگارنگ با نودل داغ، و همینطور جایگزینی گوشت سفید مثل گوشت مرغ با گوشت قرمز، می تواند نودال شما را سالم تر و مفید تر کند.

در نهایت فراموش نکنید نودل خشک یا تازه هر دو دارای مواد مغذی هستند؛ اما از رشته فرنگی ای که قبلا سرخ شده است اجتناب کنید؛ چون کالری و چربی بالاتری دارد.