افراد مبتلا به دیابت می توانند هویج بخورند

کنترل قند خون برای فرد مبتلا به دیابت بسیار پیچیده تر از تنها عدم مصرف شیرینی است. بسیاری از غذاهای به ظاهر سالم می توانند باعث افزایش سریع قند خون شوند و هویج اغلب در میان این مواد غذایی قرار می گیرد. البته در حقیقت هویج با وجود طعم و مزه طبیعی اش یک گزینه سالم برای افراد دیابتی است و می تواند به طور منظم بخشی از رژیم غذایی متعادل و تحت کنترل آنها باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره این موضوع با این مطلب مجله پیام سلامت همراه باشید.

شاخص گلیسمی گمراه کننده هویج

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت و افرادی که می خواند تغذیه سالم تری داشته باشند؛ از یک ابزار به نام شاخص گلیسمی یا GI استفاده می کنند تا سطح قند خون خود را کنترل کنند. شاخص گلیسمی تعیین می کند که چقدر مقدار ثابت از یک غذای خاص، باعث افزایش مقدار مشخصی از قند خون شما می شود. به عنوان نقطه مرجع، گلوکز خالص دارای شاخص گلیسمی ۱۰۰ است. هرچه شاخص گلیسمی بالاتر باشد میزان قند خون را بیشتر و هرچه پایین تر باشد میزان آن را کمتر افزایش می دهد.

در آخرین بررسی ها هویج دارای شاخص گلیسمی ۴۱ است؛ که سطح متوسطی است. اما تست های قدیمی تر و کمتر سختگیرانه منجر به تعیین رقم بالاتری شده است. این نکته این حس را ایجاد می کند که با توجه به اینکه طعم هویج شیرین است، ممکن است نتایج قبلی درست تر باشد. و البته در هر حال بهتر است افراد مبتلا به دیابت در صمرف مداوم هویج نیز مانند هر مواد غذایی دیگری حدود تعیین شده را در نظر داشته باشند.

هویج بخشی از یک رژیم غذایی سالم است

هر چند غذای بیشتری با تاثیر کمتر بر قند خون شما وجود دارد؛ اما هر نوع هویج گزینه ای عالی برای یک رژیم غذایی سالم است.

نصف فنجان هویج پخته شده بیش از دو گرم فیبر رژیمی (۹ درصد از ارزش روزانه مورد نیاز شما) در شش گرم کربوهیدرات را فقط با ۲۷ کالری ارائه می کند.

شما همچنین با مصرف این مقدار هویج بیش از دو برابر ارزش روزانه ویتامین A و ۱۳ درصد از ویتامین K روزانه خود را دریافت خواهید کرد.

همینطور یک فنجان هویج خام سه گرم فیبر یا ۱۴ درصد از ارزش روزانه مورد نیاز شما را در ۱۲ گرم کربوهیدرات و تنها با ۵۰ کالری ارائه می کند. با مصرف این مقدار هویج خام شما بیش از چهار برابر ارزش روزانه ویتامین A و ۱۳ درصد ویتامین C و ۲۱ درصد ویتامین K و ۱۲ درصد ارزش روزانه پتاسیم مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد.

هویج ها چند منظوره هستند

مواد غذایی انتخاب شده برای رژیم های غذایی گاهی اوقات نیاز به مقدار زیادی هزینه و زمان آماده سازی دارند؛ اما هویج قطعا به این دسته از مواد غذای تعلق ندارد. آنها ارزان هستند و به راحتی در تمام طول سال در دسترس قرار دارند و به اندازه کافی در انواع پخت و پز و غذا کاربرد دارند.

آنها می توانند به سالاد های سبز اضافه شوند و یا با خرد کردن و حلقه کردن به صورت پخته شده و یا به عنوان یک سوپ هویج یا به عنوان یک عنصر در سوپ های دیگر، استفاده شوند.