افراد مبتلا به دیابت می توانند گیلاس بخورند

بیماران دیابتی باید سطح قند خون خود را در محدوده توصیه شده توسط پزشک کنترل کنند تا از عوارض جسمی مرتبط با افزایش سطح قند خون مصون بمانند.

بهترین راه برای حفظ سطح قند خون و کنترل دیابت این است که مصرف کربوهیدرات را کنترل کنید. هر فرد دیابتی دارای میزان تحمل متفاوت نسبت به کربوهیدرات است. آزمایش میزان قند خون شما به طور مرتب قبل و بعد از خوردن غذا، با کمک یک متخصص آموزش دیابت، می تواند به شما تا کسب نتیجه مناسب کمک کند.

گیلاس می تواند بخشی از رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت باشد. البته تا زمانی که شکر به آن اضافه نکنید و کنترل میزان مصرف کربوهیدرات را در اختیار داشته باشید.

آلبالو یا گیلاس ترش

گیلاس ترش دارای کربوهیدرات کمتر نسبت به گیلاس های شیرین است و ممکن است برای بیماران دیابتی مفید باشد. یک فنجان از گیلاس ترش بدون هسته دارای حدود ۱۹ گرم کربوهیدرات است که معادل مقدار کربوهیدرات موجود در تقریبا ۵ قاشق چای خوری شکر است.

برای مصرف این وعده غذایی با نصف فنجان گیلاس ترش تازه شروع کنید؛ و در چند ساعت آینده میزان قند خون خود را کنترل کنید تا ببینید آیا بدن شما قادر به مصرف آن و بدون اینکه به قند خونتان آسیب برساند، خواهد بود.

گیلاس شیرین

گیلاس شیرین حاوی بیش از حد کربوهیدرات در هر وعده است و بنابراین می تواند سطح قند خون شما را بیش از گیلاس ترش افزایش دهد.

با وجود حدود ۲۵ گرم کربوهیدرات در هر فنجان گیلاس شیرین، این وعده غذایی معادل تقریبا بیش از ۶ قاشق چای خوری قند در خون شما تبدیل خواهد شد. بهتر است به جای خوردن گیلاس شیرین از کیسه، آن را در وعده های کوچک تقسیم کنید تا از خوردن بیش از حد جلوگیری کنید.

نیم فنجان گیلاس شیرین معمولا باید توسط بسیاری از بیماران دیابتی تحمل شود؛ اما این یک اصل نیست و بررسی میزان قند خون در یک تا دو ساعت بعد از مصرف آنها، بهترین راه برای تشخیص چگونگی واکنش بدن است.

کمپوت گیلاس

گیلاس های کمپوت شده گزینه خوبی برای بیماران دیابتی نیستند؛ زیرا اغلب آنها در آب یا شربت بسته بندی می شوند که حاوی مقدار زیادی شکر اضافی هستند.

به عنوان مثال، یک فنجان گیلاس کنسرو شده و مایع آن که یک شربت غلیظ است، مجموعا ۶۰ گرم کربوهیدرات، معادل ۱۵ قاشق چای خوری شکر را فراهم می کند.

اگر دچار دیابت هستید، مقدار متوسط گیلاس تازه را حفظ کنید تا میزان مصرف کربوهیدرات خود را به اندازه کافی کم کنید تا مانع از افزایش میزان قند خون شما شود.