افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند پرتقال بخورند

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باید مواد غذایی را انتخاب کنند که به آنها اجازه کنترل قند خون را بدهد. پرتقال متوسط می تواند بیش از سه چهارم ویتامین C مورد نیاز روزانه شما را به علاوه بسیاری از مواد مغذی دیگر و آنتی اکسیدان ها فراهم کند. بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می توانند به راحتی از وعده های کوچک پرتقال تازه، اما نه آب پرتقال، در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

مقدار کربوهیدرات در پرتقال

انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بیش از ۴۵ الی ۶۰ گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی دریافت نکنند. مقدار دقیق کربوهیدرات مورد نیاز شما می تواند بسته به جنس، سن، سطح فعالیت های بدنی، اهداف کاهش یا افزایش وزن و درجه کنترل دیابت متفاوت باشد. برای تعیین میزان مناسب کربوهیدرات شخصی خود، یک متخصص تغذیه و دیابت مشورت کنید.

پرتقال و همچنین تمام میوه های دیگر، کربوهیدرات ها را فراهم می کنند. شما می توانید با استفاده از هر نوع پرتقال یا سایر میوه ها، ماکارونی، برنج، نان یا سیب زمینی از سهمیه کربوهیدرات خود در هر وعده غذایی استفاده کنید؛ تا زمانی که کربوهیدرات بیش از حد دریافت نکرده و سطح قند خون خود را افزایش نداده اید.

پرتقال تازه

به طور متوسط یک پرتقال معمولی حاوی حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات است. در حالی که یک پرتقال بزرگ می تواند دو برابر آن مقدار را فراهم کند. پس بهتر است پرتقال های کوچکتر را برای کنترل دیابت و کنترل قند خون خود انتخاب کنید.

به عنوان مثال، شما می توانید پرتقالی کوچک داشته باشید که دارای ۱۵ گرم کربوهیدرات است و آن را همراه با ماست، آجیل و مقدار کمی گرانول به ۴۵ گرم کربوهیدرات که برای اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ قابل قبول است، برسانید. شما همچنین می توانید با خوردن مرغ یا ماهی با سیب زمینی شیرین و بروکلی برای ناهار یا شام در محدوده مصرف کربوهیدرات خود بمانید و غذای خود را با پرتقال کامل کنید.

آب پرتقال

مشکل اصلی آب پرتقال کمبود فیبر و شکل مایع آن است، که باعث می شود تا در مدت زمان بسیار کوتاهی با نوشیدن مقدار زیادی از آن را مصرف کنید. به عنوان مثال، شما به راحتی می توانید ۵۲ گرم کربوهیدرات را در یک لیوان ۴۵۰ گرمی آب پرتقال دریافت کنید که معادل تمام کربوهیدرات هایی است که باید در کل وعده های غذایی خود داشته باشید. همچنین مقدار کربوهیدرات در نوشیدنی های با طعم پرتقال بالاتر از مقدار آن در آب پرتقال طبیعی است.

نظارت بر قند خون

برخی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می توانند به راحتی با رژیم غذایی سالم و ورزش، کنترل بیماری خود را در سدت بگیرند؛ در حالی که دیگران به مصرف داروهای دیابتی یا حتی تزریق انسولین نیاز دارند.

برنامه مراقبت از دیابت توانایی شما را در برخورد با کربوهیدرات ها، از جمله قندها، دانه ها یا میوه ها، افزایش خواهد داد. از پزشک خود بخواهید که یک نسخه از گلوکز خون را برای به دست آوردن سطح قند خون شما در خانه خود دریافت کند. همچنین قبل از وعده غذایی حاوی پرتقال و سپس دو ساعت بعد از آن، قند خون خود را بررسی کنید. سطح قند خون نباید بیش از ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. شما می توانید تا زمانی که موفق به جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون خود پس از صرف غذا شوید؛ مصرف آن ماده غذایی را در برنامه غذایی خود داشته باشید.