دوران پریود دورانی است که اکثر خانم ها حساس می شوند و دوست ندارند حتی روابط اجتماعی شان زیاد شود. اما گاهی به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدنشان تمایل به برقراری رابطه جنسی در دوران پریود پیدا می کنند. حال سوال اینجاست آیا این رابطه در دوران قاعدگی امکان پذیر است؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ چه نکاتی را باید برای داشتن یک رابطه جنسی خوب رعایت کنیم؟ ما در ادامه، مقاله ای را به نقل از تارا فورد دستیار پزشک در مرکز پزشکی تمایلات جنسی زنان در مورد رابطه جنسی در دوران پریود آورده ایم. در این مقاله به نکات اشاره شده است که باید قبل یا در طی رابطه جنسی خود از آن مطلع باشید.

رابطه جنسی در دوران پریود

نکته اول آن است که اگر هر دو طرف از داشتن رابطه جنسی در دوران پریود راضی هستند، این کار هیچ خطری برای طرفین نداشته و کاملا طبیعی است. اگر نگرانی از جهت کثیف شدن تختتان دارید می توانید از یک حوله تمیز روی تخت استفاده کنید یا در حمام رابطه جنسی داشته باشید. اگر در طول روز بعد، لکه های قرمز و قهوه ای تیره از واژنتان خارج شد نگران نباشید. این لکه ها خون های کهنه و سلول های جداره رحمتان هستند و کاملا طبیعی می باشند.

روش های تحریک برای هر زن متفاوت است. برخی ممکن است بیش از حد در طی دوره قاعدگی خود نارضایتی داشته و پریشان باشند. این مسئله در خلق و خوی آن ها تاثیر می گذارد. اما برای برخی، قاعدگی می تواند زمان مناسبی برای برقراری رابطه جنسی باشد. دلیلش این است که هورمون های استروژن و تستوسترون در روز اول کم هستند، اما آنها از روز سوم به بعد شروع به افزایش می کنند. گزارش ها نشان می دهد برخی از زنان احساس می کنند در دوران پریود خود حساس تر شده و بیشتر تحریک می شوند.

نکاتی که باید در مورد رابطه جنسی در دوران پریود بدانید
نکاتی که باید در مورد رابطه جنسی در دوران پریود بدانید

به علاوه، جریان خون، خود می تواند به عنوان روان کننده واژن در هنگام رابطه جنسی باشد. این موضوع  لذت رابطه جنسی را افزایش می دهد. اگر شما به طور معمول از روان کننده ها برای کمک به خشکی واژن در هنگام رابطه جنسی استفاده می کنید، ممکن است این دوران به روان کننده نیازی نداشته باشید. برخی تحقیقات نشان می دهد که ارگاسم حتی می تواند گرفتگی، دردهای قاعدگی و سندرم قبل از قاعدگی را کم کند.

استفاده از کاندوم های زنانه می تواند مانع از خروج خون در زمان برقراری رابطه جنسی شود. استفاده از این وسیله حتی تمیز تر است. از طرفی برخی پوزیشن های رابطه جنسی وجود دارند که موجب می شوند میزان خونریزی در طی رابطه جنسی کمتر شود. مثلا زمانی که زن پشتش به مرد باشد خونریزی کمتر است. راه دیگر برای داشتن رابطه جنسی ایمن در دوران پریود این است که رابطه را در روزهای آخر دوره انجام دهید.

آیا رابطه جنسی در دوران پریود شانس بارداری را بالا می برد؟

محافظت و روش های جلوگیری از بارداری را در زمان برقراری رابطه جنسی در دوران پریود فراموش نکنید. شما در این دوره نیز می توانید حامله شوید. بیشتر زنان دوره تخمک گذاری را یک هفته بعد از پایان دوره قاعدگی تجربه می کنند اما گاهی تخمک گذاری با دوره پریود همپوشانی دارد. این را نیز در نظر بگیرید که اسپرم می تواند ۳ الی ۵ روز منتظر تخمک بماند. از طرفی در دوران پریود دهانه رحم برای خروج خون کمی باز تر از حد معمول است بنابراین شما بیشتر در معرض عفونت ها و بیماری منتقله از طریق رابطه جنسی هستید پس محافظت و رعایت بهداشت را برای برقراری رابطه جنسی در دوران پریود فراموش نکنید.