رابطه حس تنهایی با علائم سرماخوردگی

گلو درد، آبریزش بینی، سرفه و سردرد از شایع ترین علائم سرماخوردگی هستند. با این حال، بر اساس مطالعات انجام شده ممکن است افرادی که احساس تنهایی می کنند شاید افزایش طول و شدت علائم سرماخوردگی باشند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت رابطه حس تنهایی با علائم سرماخوردگی را تشریح می کنیم.

رابطه حس تنهایی با علائم سرماخوردگی

بر اساس یک مطالعه جدید، شدت چنین علائمی ممکن است به احساس تنهایی بیمار بستگی داشته باشد. این تحقیق توسط محققان دانشگاه رایس در هوستون تگزاس انجام شده است. این مطالعه نشان داد شدت علائم سرماخوردگی در افرادی که احساس تنهایی می کنند، نسبت به افرادی که احساس تنهایی ندارند، بیشتر است.

نتایج این مطالعه که توسط آنجی لری، دانشجوی رشته روانشناسی و فارغ التحصیل دانشگاه رایس، و همکارانش انجام شده بود اخیرا در مجله Health Psychology منتشر شده است.

بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۶، حدود ۷۲ درصد از افراد در ایالات متحده احساس تنهایی می کنند. از این افراد، حدود ۳۱ درصد گزارش می دهند که حداقل یک بار در هفته احساس تنهایی دارند. احساس انزاوی اجتماعی می تواند عواقب روحی و روانی زیادی داشته باشد و خطر اضطراب و افسردگی را افزایش دهد، اما اثرات آن به همین جا ختم نمی شود.

تنهایی می تواند پیامدهای جدی برای سلامت جسمی داشته باشد. برای مثال، یک مطالعه که نتایج آن در News News Today در سال ۲۰۱۶ گزارش شده است می گوید، احساس تنهایی با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

رابطه حس تنهایی با علائم سرماخوردگی
رابطه حس تنهایی با علائم سرماخوردگی

نتایج تحقیقات انجام شده بر روی رابطه حس تنهایی با علائم سرماخوردگی

تحقیقات نشان داده اند که تنهایی افراد را در معرض خطر مرگ زودهنگام و سایر بیماری های جسمی قرار می دهد. لری و همکارانش برای مطالعه خود، این موضوع را بررسی کردند که چگونه احساس تنهایی ممکن است بر خطر ابتلا به سرماخوردگی و همچنین شدت نشانه های این بیماری تأثیر بگذارد.

این محققان برای رسیدن به یافته های خود، ۱۵۹ نفر از افراد بین ۱۸ تا ۵۵ ساله که حدود ۶۰ درصد آنها مرد بودند را انتخاب کردند. شرکت کنندگان قبل از اینکه به اتاق قرنطینه بروند به مدت ۵ روز قطره بینی دریافت کردند که ممکن بود باعث ایجاد سرماخوردگی شود.

احساس تنهایی در این افراد در ابتدای مطالعه با استفاده از مقیاس تنهایی کوتاه و شاخص شبکه اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفت. در طول دوره ۵ روزه، از شرکت کنندگان خواسته شد تا شدت علائم خود را گزارش دهند. در حدود ۷۵ درصد از شرکت کنندگان، پس از استفاده از قطره بینی، سرماخوردگی ایجاد شد.

این تیم متوجه شد که بین خطر ابتلا به سرماخوردگی در شرکت کنندگان تنها و غیر تنها تفاوت وجود ندارد.

با این حال، شدت نشانه ها در شرکت کنندگانی که احساس تنهایی را در شروع مطالعه گزارش کردند، نسبت به افرادی که احساس تنهایی نکرده بودند بیشتر بود. طبق یافته های محققان میزان شرکت در شبکه های اجتماعی به نظر نمی رسد که بر شدت علائم تاثیر بگذارد.

لری می گوید: “ما برای انجام این تحقیق به کیفیت روابط افراد نگاه کردیم، نه میزان آن.” “شما می توانید در یک اتاق شلوغ باشید و احساس تنهایی کنید. این نکته چیزی است که به نظر مهم است و با افزایش شدت علائم سرماخوردگی ارتباط دارد.”

آیا یافته ها ممکن است تنها به سرماخوردگی محدود نشود؟

این تیم مطالعات قبلی را نیز یادآوری کردند که در آن ها اثبات شده بود احساسات بد یا سایر عوامل روانی اجتماعی با سلامت جسمی و روانی ارتباط دارد و می تواند یافته های فعلی را توضیح دهد. با این حال، این تیم می گوید که چنین اثری به سرماخوردگی محدود نمی شود.