فست فود و مغز

درباره رابطه میان فست فود و مغز چه می دانید؟ حتما می دانید که خوردن مقدار زیادی از فست فودها می تواند خیلی زود سبب افزایش وزن شود زیرا کالری، قند و چربی آنها زیاد است. اما فست فود علاوه بر اضافه وزن می تواند تاثیر منفی روی سلامت مغز شما نیز داشته باشد. کمبود مواد مغذی در فست فودها و همچنین وجود مواد ناسالم در آن، باعث کاهش سلامت مغز می شود. با این مطلب پیام سلامت همراه ما باشید.

آسیب های مغزی

یک رژیم غذایی ثابت از فست فودها می تواند مغز شما را از مواد مغذی خاصی که نیاز دارد تا به درستی کار کند؛ تهی کند. فست فودها معمولا در زمینه وجود مواد مغذی دچار فقر هستند؛ که این موضوع باعث کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن شما می شود.

به عنوان مثال، طبق مقاله منتشر شده در مجله Nature Reviews Neuroscience در سال ۲۰۱۰، اسیدهای چرب امگا ۳، که در غذاهایی مانند ماهی قزل آلا، گردو و روغن زیتون وجود دارد؛ برای حفظ مغز شما به شدت مورد نیاز است. در همین حال، این مقاله توضیح می دهد که خوردن مقدار زیادی چربی ترانس، که در بسیاری از فست فودها می شود، می تواند موجب آسیب های مغزی شود. این مسئله می تواند تأثیر منفی بر سلامت مغز داشته باشد، زیرا اساسا نورون ها را به گونه ای دچار آسیب می کند که نمی توانند به درستی وظیفه خود را انجام دهند.

اختلالات سلامت روان

یک رژیم غذایی ناسالم برای انتقال دهنده های عصبی مسئول سعادت و احساس رفاه، مشکل ایجاد می کند. به گفته گری لی ونک، استاد روانپزشکی و علوم اعصاب وب سایت روانشناسی امروز، مصرف بیش از حد مقدار کمی از تریپتوفان اسید آمینه می تواند احساس افسردگی و خشم را افزایش دهد. در نتیجه رژیم های غذایی فقیر از نظر اسیدهای چرب امگا ۳ خطر ابتلا به اختلال بیش فعالی، کمردرد، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی را افزایش می دهد.

توانایی شناختی

مغز انسان دارای بخشی به نام سیناپس است. سیناپس بخشی از مغز است که مسئولیت یادگیری و حافظه را عهده دار است. خوردن کالری بسیار زیاد می تواند بر کاهش توانایی مغز در تولید سیناپس های سالم و طبیعی موثر باشد.

این نگرانی در مورد فست فودهاست. زیرا بسیاری از گزینه های شما، مانند پیتزا، برگر، محصولات سرخ کرده، نوشابه و شیرینی جات، کالری زیادی دارند. در نتیجه خوردن وعده های غذایی پر کالری به طور منظم می تواند توانایی های یادگیری و حافظه را مختل کند.

سالم نگه داشتن مغز

خوردن گاه گاه فست فودها به احتمال زیاد باعث مشکل در مغز شما نمی شود؛ اما مصرف مرتب آنها در رژیم غذایی مشکل زا است.

نکته دیگر اینکه، خوردن غذاهای پرچربی، مانند شیرینی جات، اعتیاد آور است و خیلی زود می خواهید غذاهای مشابه شیرینی را دوباره و دوباره مصرف کنید.

در نهایت بهتر است به جای تکیه بر فست فود، رژیم غذایی خود را با میوه ها، سبزیجات و دانه های کامل پر کنید؛ که همه آنها از مواد مغذی برای مغز غنی شده اند و نیاز مغز شما را برای حغفظ سلامت خود فراهم می آورند.

همچنین مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ را با خوردن یک یا دو بار ماهی سالمون در هفته، و صمرف گردو برای میان وعده و پخت و پز با روغن زیتون به جای کره افزایش دهید.