تا کنون تصور می شد که کوتاهی و بلندی قد کودکان امری ژنتیک و ناشی از وراثت است. اما امروزه شواهد بسیاری در رد این فرضیه وجود دارد و ثابت شده است که وراثت تنها درصد کمی بر روی قد افراد موثر است. به طور مثال ژاپنی های که به امریکا مهاجرت کردند و با تغذیه امریکایی رشد کردند همانند آن ها قد بلند هستند.

کودکان تا سن ۱۸ سالگی میانگین هر سال نیم سانتیمر رشد قدی دارند که عواملی مختلفی از جمله تغذیه نادرست و برخی ورزش ها منجر به توقف این رشد می شود.

چه ورزش های موجب قد کوتاهی کودکان می شوند

متخصصان توصیه می کنند در صورتی که نگران قد فرزند خود هستید او را به ورزش های رزمی و زیمناستیک و انواع کشتی تشویق نکنید. این ورزش ها بخصوص در دختر بچه ها، روی قد کودکان بسیار موثر و دارای تاثیر منفی است.

فراموش نکنید که کوتاهی قد همچون چاقی و لاغری مفرط یکی از نشانه های عدم سلامت جسمی است که متاسفانه پس از پایان یافتن سنین رشد، تحت هیچ شرایطی قابل درمان نیست. همچنین امروزه یکی از ملاک های زیبایی اندام قد بلند است که متسافنه روز به روز در کشور ما در حال کاهش می باشد. هرچند پس از سنین رشد نیز از طریق چراحی های سخت می توان قد افراد را تا ۴ سانتیمتر افزایش داد، اما این جراحی نتنها هیچ کمی در افزایش سلامتی فرد نمی کنند بلکه منجر به ناتوانی ها و مشکلاتی در سنین میانسالی و پیری شده که به هیچ وجه قابل درمان نیست.

به طور خلاصه در زمینه ورزش اجتناب از ورزش های رزمی و خشن ( بخصوص در دختر بچه ها ) در کنار تغذیه مناسب، می تواند در قد کودکان بسیار موثر باشد. بار دیگر می گوییم که قد کودک شما تنها ناشی از عوامل وراثتی نیست و شما و هسمرتان در صورت کوتاه بودن می توانید فرزندی بلند قد داشته باشید. البته در صورتی که موارد گفته شده را در نظر بگیرید.