راه هایی برای جلوگیری از فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی Occupational burnout یک نوع استرس روانی است که با علائمی مانند خستگی، فقدان شور و شوق و انگیزه و احساس عدم اثربخشی همراه است این علائم می تواند بعدها منجر به سرخوردگی و یا بدبینی و یا کاهش اثر بخشی نیروی کار در محیط کار شود. اگر شما هم احساس می کنید در کارتان دچار فرسودگی شغلی شده اید می توانید با انجام روش هایی که در این مطلب خواهید آموخت از اثرات بد آن به دور باشید.

روش های جلوگیری از فرسودگی شغلی

برای خودتان وقت بگذارید

برای درمان هر عارضه فیزیکی زمان نیاز است . فرسودگی شغلی نیز یک عارضه روانی است که نیاز به صرف زمان دارد. در طول روز اقداماتی نظیر انجام یوگا قبل از صبحانه، پیاده روی ۲۰ دقیقه ای، رفتن به سینما، و یا دنبال کردن هر گونه سرگرمی که دوست دارید می تواند استرس حاصل از فرسودگی شغلی را کاهش دهد.

یادداشت کردن کارهای روزانه

یک لیست از تمام کارهای که باید در طول هفته انجام دهید تهیه کنید. این کار کمک می کند تا بتوانید برنامه ریزی های منظمی برای انجام کارهای شخصی خود داشته باشید. فکر کردن به کارهای شخصی و درگیر شدن با آن ها نیز می تواند استرس های ایجاد شده در محل کار را از شما دور کند.

ایجاد ارتباط با دیگران

یک لیست از خانواده، دوستان و اقوام خود تهیه کنید. شما می توانید در اوقات فراغت برای جلوگیری از افکاری که به سراغتان می آید تلفی با این افراد صحبت کرده و یا قرار ملاقات با آنها بگذارید. این کار باعث می شود سرتان بیشتر گرم شود.

راه هایی برای جلوگیری از فرسودگی شغلی
فرسودگی شغلی

به اندازه کافی بخوابید

بر هم خوردن تعادل خواب و بیداری خود می تواند یک عامل ایجاد کننده اختلال در زندگی باشد پس خواب کافی داشته باشید. تمرینات آرامش، مانند تنفس عمیق، ممکن است شما را در هنگام خواب کمک کند.

استفاده از تایمر و یادآوری

فن آوری می تواند به شما کمک بسیاری کند. به عنوان مثال استفاده از یک تایمر که به شما یادآوری کند زمان استراحت و فراغت از کار فرا رسیده و حتی می تواند یادآور کارهای شخصی باشد می تواند افکار شما را از چیزی که به آن فرسودگی شغلی می گویند منحرف کند.

نگهداری از حیوانات خانگی

یک حیوان خانگی نیز می تواند به شما در درمان این اختلال روانی کمک کند. یک پرنده کوچک می تواند بخشی از وقت روزانه شما را اشغال کرده و سرگرمی مفرحی باشد.

به موسیقی روی بیاورید

موسیقی و هنرهایی از این دست نیز می توانند کمک کننده باشند. به کلاس موسیقی بروید اما دقت کنید سازی که انتخاب می کنید نواختنش سخت نباشد زیرا باعث دلسردی شما می شود.

در فعالیت های گروهی شرکت کنید

و آخرین راه درمان فرسودگی شغلی این است که فعالیت های گروهی خود را افزایش دهید این کار باعث می شود احساس اثربخشی که در شغلتان کاهش یافته را در گروه خود بیابید.