رشد جنین در سه ماهه سوم بارداری

رشد جنین در سه ماهه اول بارداری و رشد جنین در سه ماهه دوم بارداری عنوان مطالبی است که خوانندگان عزیز مجله پیام سلامت در پست های قبلی این مجله مطالعه نموده اند. در این مطلب در دنباله مطلب سریالی رشد جنین، رشد جنین در سه ماهه سوم بارداری را بررسی کرده و مطالب مهمی را از این دوره زندگی نوزاد در اختیارتان قرار می دهیم.

رشد جنین در ۷ ماهگی

رشد جنین در سه ماهه سوم بارداری
رشد جنین در سه ماهه سوم بارداری

در هفته ۲۸ ام، نوزاد به طور معمول وزنی در حدود ۱۱۰۰ گرم دارد و رشد آن به نقطه ای رسیده است که در صورت زایمان زودرس و قبل از موعد، شانس زنده ماندن بالایی داشته ولی در صورت تولد در این سن، برای مدتی که به تشخیص پزشک است باید در بیمارستان بستری باشد. در این شرایط باید اطلاعات دقیقی در مورد زایمان زودرس کسب کرده و آمادگی لازم را به دست آورید.

رشد جنین در ۸ ماهگی

رشد جنین در سه ماهه سوم بارداری
رشد جنین در سه ماهه سوم بارداری

در هفته سی و دوم، بسیاری از نوزادان وزن حدود ۱۸۰۰ گرم دارند، و تکان های آن ها برای مادر بسیار قابل لمس است. در این ۲ ماهه آخر مادر باید آموزش های لازم را در مورد فواید تغذیه با شیر مادر کسب کند. همچنین به دلیل بررسی بیشتر رشد جنین، ممکن است پزشک از شما درخواست کند تا حرکات نوزاد را به دقت یادداشت کنید. در این زمان برخی از زنان ترشح مایع زرد رنگ از سینه های خود دارند که کاملا طبیعی است. به این ترشحات آغوز می گویند.

رشد جنین در ۹ ماهگی

در هفته ۳۶ نوزاد آماده متولد شدن است در این سن قد نوزاد ۴۷ سانتی متر و وزن متوسط ۲۷۰۰ گرم دارد با این حال، وزن و قد کودک کاملا متغیر هستند و توسط ژنتیک پدر و مادر، جنسیت نوزاد و بسیاری از عوامل دیگر تعیین می شود. در طول این زمان، کودک شروع به چرخش کرده و برای اولین بار سر را به لگن مادر نزدیک می کند. در ۳۷ هفتگی، اجزای بدن نوزاد تکمیل شده و سیستم های بدن کودک به سطحی رسیده است که به او اجازه زنده ماندن در خارج از رحم، بدون مراقبت های پزشکی و بستری شدن در بیمارستان را می دهد. بنابراین بارداری می تواند در ۳۷ هفتگی خاتمه پیدا کرده و نوزادان متولد شده از ۳۷ به بعد نوزادان طبیعی هستند.

زمان نرمال زایمان از ابتدای بارداری حدودا ۴۰ هفته است اما بازه زمانی تولد نوزاد بین ۳۷ الی ۴۲ هفته است. این زمان برای زایمان طبیعی در نظر گرفته شده است.