روند رشد حواس در کودکان یک تا دو ساله

کودکان بین سنین ۱ تا ۲ ساله به سرعت در حال رشد هستند و به سمت بلوغ پیش می روند. به همین سرعت نیز درک آن ها از جهان پیرامون خود بیشتر می شود. آن ها برای رسیدن به این درک نیازمند رشد حواس بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه هستند. در ادامه این مطلب می خواهیم رشد حواس در کودکان ۱ تا ۲ ساله را بررسی کرده و تغییرات حواس مختلف مانند بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه را در کودکان بیان کنیم.

رشد حواس در کودکان

روند رشد حواس در کودکان یک تا دو ساله
روند رشد حواس در کودکان یک تا دو ساله

بینایی

کودکان بین ۱ تا ۲ سال در شرایط بهبود دید قرار دارند. در ۲ سالگی کودک بسیاری از جزئیات را متوجه خواهد شد. همچنین کودک در این سن درک بسیار خوبی از عمق خواهد داشت. نقش شما در سرعت رشد بینایی فرزندتان این است که اطلاعات بصری تحریک پذیری را در اختیار او قرار دهید به عنوان مثال می توانید از کتاب های حاوی عکس و اسباب بازی های رنگی استفاده کنید و آن ها را در اختیار کودک قرار دهید. در این سنین کودکان از گردش های مکرر در فروشگاه های مواد غذایی و دیدن مناظر جالب استقبال می کند.

شنوایی

مهم نیست کودک شما چه زمانی اولین کلمات را به زبان می آورد مهم این است که کودک شما قبل از گفتن آن کلمات آنها می شنود و درک می کند. در آغاز این سنین کودک قادر به پاسخ گویی به دستورات ساده است و نام اشیاه و اعضای خانواده را به خوبی می داند.

حدود ۱۸ ماهگی، فرزند شما قادر به اشاره به برخی از اعضای بدن است حتی اگر نتواند نام آن ها را به زبان بیاورد. این نشان می دهد که شنوایی کودک شما در حال حاضر به خوبی کار می کند و مهارت های زبان او در حال رشد و توسعه است. گوش دادن به آهنگ ها و موسیقی های کودکانه،  خندیدن و فریاد زدن با دوستان در پارک و یا گوش دادن به یک داستان قبل از خواب به عنوان لذت هایی شناخته می شوند که کودک از حواس شنوایی خود به دست می آورد.

بویایی و چشایی

روند رشد حواس در کودکان یک تا دو ساله
روند رشد حواس در کودکان یک تا دو ساله

کودک در سنین ۱ تا ۲ سال می تواند با مهارت های زبانی به پدر و مادر خود بگوید که چه طعمی را دوست دارند. کودکان معمولا برای ابراز نظر خود از خوردن غذایی که طعم آن را دوست ندارند اجتناب می کنند. اما این بدان معنا نیست که شما باید از نخوردن غذایی توسط کودکتان در تلاش اول دلسرد شوید. تحققیات نشان می دهد معمولا والدین باید چندین تلاش کنند تا کودک غذای جدید را بپذیرد. شما می توانید کودک خود را برای ترغیب بیشتر به بوی غذاها، توصیفات خوبی از بوی برای او داشته باشید.

لامسه

اگر چه ممکن است سر کودکان برای لذت بردن از نوازش یا بوسه بیش از حد شلوغ باشد اما یک بخش ضروری از زندگی او است. فرزند شما در حال تجربه و درک بیشتری است، اما هنوز هم نیاز به احساس دوست داشت و امنیت دارد شما باید از هر فرصتی برای نشان دادن این حس به او استفاده کنید.

کودکان یک تا دو ساله برای کشف حقایق اجسام، بسیار کنجکاو است پس برای ایجاد امنیت برای او بهتر از اقلام نا امن را دور از دسترس او قرار دهید. اقدام دیگر شما برای رشد حس لامسه در کودکان تشویق آن ها است. بچه برای نشان دادن ناامیدی و یا جلب توجه معمولا ضربه ای ناگهانی به شما وارد می کنند اگر چه این کار بسیار معمول است ولی باید به او بیاموزید که دست برای ضربه زدن نیست.