رنگ و بوی ادرار چه مفهومی دارد

هر چیزی که در طول روز می خورید و یا هر میکروب و بیماری که به بدنتان وارد می شود می تواند بر روی ادرار و مدفوع شما که خروجی پردازش بدن هستند تاثیر بگذارد. گاهی این تاثیر بر روی بوی آن هاست و گاهی با تغییر رنگ از تغییراتی که در بدنمان اتفاق افتاده است با خبرمان می کند. در این بین ادرار به دلیل آن که بیشتر و سریع تر در بدن دفع می شود می تواند اخبار بدنمان را سریعتر به دستمان برساند در این مطلب می خواهیم از رنگ و بوی ادرار صحبت کنیم و به شما بگوییم تغییر در این عوامل، چه چیز را نشان می دهد و آیا باید از آن ها نگران باشیم یا خیر؟

تغییر در رنگ و بوی ادرار

اگر ادرارتان بوی شیرینی داشت نشان از خوردن چیزهای شیرین ندارد. این علائم دیابت است. افرادی که مبتلا به دیابت هستند و یاسابقه دیابت را در خانواده دارند با شیرین شدن رنگ ادرار باید بفهمند که سطح قند خون بدنشان بالا رفته است. این علامت خطری است برای افراد دیابتی.

در صورتی که ادرارتان قرمز است نشانه دو عامل است یا شما از مواد خوراکی و سبزیجاتی که رنگ ها تیره دارند مانند کلم بنفش استفاده کرده اید و یا اینکه می تواند دال بر وجود خون در ادرارتان باشد. مورد دوم بسیار خطرناک است و می تواند نشانه ای از عفونت ادراری، سنگ کلیه و در موارد نادر نشانه ای از سرطان مثانه باشد.

رنگ و بوی ادرار چه مفهومی دارد
بوی ادرار

ادرار کدر و تیره نشانه ای از عفونت است. زمانی که بدن دچار عفونت می شود ماده ای به نام لکوسیت در بدن ترشح می شود تا با عامل عفونت مبارزه کند. در این حالت ممکن است شما علائم دیگری از عفونت را در بدن احساس نکنید. در صورتی که ادرار کدر است می تواند نشانه دفع عامل عفونت و یا لکوسیت باشد. این تیرگی ادرار نشانه ای از آغاز یک عفونت است آن را جدی بگیرید.

ادرار هیچگاه خوش بو نیست اما اگر بوی بسیار بدی از ادرار به مشامتان رسید مثلا بویی مثل بوی میوه گندیده، نشانه ای از عفونت است. مثانه با این نشانه می تواند شما را متوجه عفونتی کند که علامت خاصی در بدن ندارد. البته گاهی نیز غذاهایی که می خوریم می تواند منجر به ایجاد بو در ادرار شود. مخصوصا غذاهایی که عطر و بو دارند. به عنوان مثال خوردن قرمه سبزی می توانند بوی ادرار را شبیه به بوی سبزی قرمه سبزی کند. این حالت ها طبیعی است و جای نگرانی ندارد.