محمدرضا زالی رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، روزه‌داری را برای بیماران مبتلا به کبد چرب مفید عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به این که در هنگام روزه‌داری، اسیدیته معده بالا می‌رود، مصرف مواد غذایی سرخ‌کرده و پر از ادویه یا دارای روغن و شکر بالا می‌تواند احساس سنگینی معده، ترش کردن و دیگر مشکلات گوارشی را ایجاد کند. در حالی که مصرف مواد غذایی حاوی فیبر نظیر میوه ‌‌و ‌‌سبزیجات می‌تواند از تولید بیش از اندازه اسید معده جلوگیری کنند.
وی افزود: افرادی که دچار بیماری‌های دستگاه گوارش نظیر بیماری‌های ریفلاکس معده (ترش کردن) و زخم‌معده هستند می‌توانند با مصرف داروهای خود در وعده‌های سحر و افطار روزه بگیرند.
زالی بیان کرد: روزه گرفتن برای افرادی که ناقل هپاتیت ب هستند در صورتی که آنزیم‌های کبدی آنها بالا نباشد و بافت کبدی آنها دچار مشکل نشده باشد منعی ندارد. افراد مبتلا به هپاتیت مزمن که به سیروز کبدی منجر شده، نباید روزه بگیرند زیرا کبد آنان قادر به ساخت گلوکز از گلیکوژن نیست و گرسنگی در این افراد باعث می‌شود قند خون-زخم معدهبه‌شدت پایین بیاید.
رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: افرادی که در گذشته دچار بیماری زخم معده و یا اثنی‌عشر بوده ولی بیماری آنها درمان شده است، منعی برای روزه گرفتن ندارند، ولی کسانی که در حال حاضر دچار این بیماری هستند ابتدا باید بیماری آنها درمان و سپس نسبت به روزه گرفتن اقدام کنند.
وی تأکید کرد: به‌هنگام روزه‌داری، پرهیز از پرخوری و عدم مصرف غذاهای متنوع دریک وعده (سحر یا افطار) در کاهش ناراحتی‌های گوارشی مؤثر است. البته باز کردن روزه (افطار کردن) با مایعات گرم و خرما علاوه بر این که برای دستگاه گوارش مفید است، در کاهش ناراحتی‌های گوارشی نیز مؤثر است.
زالی بیان کرد: در مورد مبتلایان به کولیت التهابی که مخاط روده آنها دچار التهاب و ورم است، اگر بیماری حاد و هنوز کنترل نشده باشد، روزه‌داری ممنوع است اما در کولیت‌های عصبی که مشکل اصلی در سیستم عصبی روده‌‌ها است و حرکات روده دچار مشکل است؛ بیماران عمدتاً با روزه‌داری مشکل اساسی نخواهند داشت و حتی بهبودی نسبی نیز در بیماری خود تجربه می‌کنند.
این استاد دانشگاه در ادامه توصیه‌های خود گفت: افرادی که دارای سنگ‌های صفراوی هستند حتی الامکان از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنند و در صورت بروز درد در ایام روزه‌داری نباید روزه بگیرند و حتماً باید در این خصوص با پزشک خود مشورت کنند.
زالی در خاتمه خاطرنشان کرد: روزه‌داری برای بیماران مبتلا به کبد چرب مفید است و همیشه به این افراد توصیه می‌شود رژیم بگیرند و وزن خود را کاهش دهند. بنابراین روزه‌داری برای آنها مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.