روش استفراغ تعمدی یا القای استفراغ

هشدار: استفراغ کردن تعمدی و یا همان القای ساتفراغ به زنان باردار، شیرده و کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود. همچنین استفاده از این روش جهت کاهش وزن نیز ممنوع و زیان آور است.

اگر کسی ماده ای سمی یا غذایی مسموم خورده باشد؛ استفراغ تعمدی می تواند با خارج کردن ماده از معده، تا حدود میزان خطر را کاهش دهد. با این حال استفراغ تعمدی راه حل نهایی برای مقابله با دفع مواد شیمیایی یا سموم نیست. همچنین مرکز ملی سموم نیوزیلند (NPC) نیز، استفراغ تعمدی را به عنوان کمک های اولیه برای کسانی که مواد سمی و شیمیایی بلعیده اند؛ پیشنهاد نمی کند.

استفراغ تعمدی یک ساز و کار طبیعی دارد که باید به عنوان آخرین چاره و پس از مشورت با پزشک انجام شود. همچنین قبل از انجام این کار بهتر است از عوارض جانبی آن مطلع باشید.

استفراغ تعمدی می تواند موجب سوزش مری، از دست دادن آب بدن، تورم مسیر تنفس، فرسایش مینای دندان، ایجاد قطره در مری و محروم کردن بدن از مواد معدنی، شود.

هرگز از استفراغ تعمدی به عنوان روشی برای کاهش وزن استفاده نکنید. این کار می تواند منجر به اختلالات خوردن مانند پرخوری و ایجاد سوء تغذیه شدید، شود. و حتی در موارد شدیدتر می تواند زندگی فرد را با خطر مواجه کند.

زنان باردار نیز با انجام این کار آب زیادی را از دست می دهند. و همچنین موجب محرومیت جنین از مواد مغذی می شوند.

به هر حال در ادامه مطلب برخی روش های موثر و کم خطرتر برای انجام ان کار را به شما معرفی می کنیم.

استفاده از انگشتان دست برای القای استفراغ تعمدی

شما می توانید با کمک انگشتان خود حالت طبیعی ایجاد تهوع و استفراق را در بدن خود به وجود اورده و به راحتی استفراغ تعمدی داشته باشید.

برای انجام این کار، در یک حالت پایدار و البته راحت بنشینید. سپس سر خود رو به پایین بگیرید. این کار کمک می کند در هنگام انجام عمل استفراغ احساس خفگی نکنید.

دست تمیز خود را به پیشتازی انگشت میانی به داخل دهان فرو ببرید. انگشت میانه خود را رو زبان به سمت گلو حرکت دهید تا به زبان کوچک (که پشت کام از بالا به سمت پایین آویزان است) برخورد کند. حالا با فشار انگشت به سمت پایین حالت تهوع و استفراغ به صورت طبیعی ایجاد می شود. دستان خود را فورا درآورده و بگذارید عمل استفراغ تعمدی انجام شود. در نهایت دهان خود را با آب بشویید.

نکته مهم: هیچ وقت با فرو کردن اجسام خارجی، بجای انگشت، سعی در انجام این کار نداشته باشید.

استفاده از مسواک برای القای استفراغ تعمدی

در این روش به کمک مسواک حالت تعوع طبیعی و استفراغ کردن را در خود به وجود خواهید آورد.

برای انجام این کار مسواکی نرم و مرطوب را به آرامی به پشت زبان خود مالش دهید. این کار عضلات ایجاد حالت تهوع را تحریک می کند. این کار را آنقدر انجام دهید تا احساس استفراغ داشته و استفراغ کنید. سپس دهان خود را به طور کامل بشویید.

استفراغ خود خواسته با آب خردل

آب خردل گزینه دیگری است که می تواند باعث ایجاد استفراغ خود خواسته شود. طعم و بوی نامطبوع آب خردل به راحتی حالت تهوع را در بسرای از افراد ایجاد می کند.

برای انجام این کار یک قاشق غذاخوری سس یا رب خردل را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. سپس محلول حاصل را بنوشید. و منظتر باشد که ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اینده حالت تهوع و استفراغ به سراغ شما بیاید.

این روش برای همه کار نمی کند. و تا آن را تست نکنید این موضوع مشخص نمی شود.

القای استفراغ با کمک سرکه سیب

اگر برخی مواد غذایی را خورده اید و به فاسد بودن آن ها مشکوک هستید. سرکه سیب یک درمان خوب برای شماست که می توانید رد خانه امتحان کنید.

سرکه سیب علاوه بر ضد باکتری بودن و توانایی رفع بعضی زا علائم مسمومیت، بوی قوی و تندی دارد که می تواند در ایجاد حالت تهوع و استفراغ تعمدی به شما کمک کند.

برای این کار ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را مصرف کنید.

آب نمک گرم

اگر به خوردن چیزی مسموم مشکوکید؛ آب و نمک محلولی متداول برا ایجاد استفراغ تعمدی است.

البته توجه داشته باید که اگرچه آب و نمک می تواند منجر به استفراق شود. اما انجمن قلب امریکا مصرف بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم در روز را مضر می داند.

برای انجام این کار سه قاشق چای خوری نمک یا سنگ نمک را رد یک لیوان آب گرم حل کنید. و شورع به نوشیدن آن به آرامی نمایید. لزوما نیاز به نوشیدن همه لیوان ینست و هرجایی که احساس تهوع و استفراغ دست داد، می توانید نوشیدن را کنار گذاشته و بالا بیاورید.

توجه کنید که بعضی بیماری ها یک رژیم غذایی کم سدیم را توصیه می کنند. در صورت ابتلا به چنین بیماری هایی از این روش استفاده نکنید.

تحریکی حسی و استفراغ تعمدی

انسان به محرک های حسی مختلف واکنش نشان می دهد. و محرک های نیز برای ایجاد حالت تهوع و انجام استفراغ قابل تصور است!

به عنوان مثال تماشای استفراغ کردن دیگران، می تواند به شما نیز حالت تهوع بدهد. یا بوی نامطبوع نیز می تواند در یان زمینه عمل کند. تماشای یک ویدئوی ناخوشایند یا بوییدن چیزی ناخوشایند مثل سبزیجات و میوه گندیده و… می تواند در این زمینه موثر باشد.

به هر حال تحریک حسی همیشه به خوبی کار می کند. اما مشکل اساسی پیدا کردن محرک است.

چرخیدن دور سر خود برای ایجاد استفراغ خود خواسته

عمل چرخش نیز روش دیگری است که می تواند باعث ایجاد سرگیجه، تهوع و در نهایت استفراغ شود. برای این کار روی یک سندلی چرخانه بنشینید و به آرامی سرعت آن را زاید کنید تا چایی که حالت تهوع به سراغ تان بیاید. توجه کنید که صندلی محکم باشد و حین چرخیدن نیوفتد. همینطور توانایی نگه داشتن آن را در هر زمانی در صورت لزوم داشته باشید.

چند نکته بیشتر درباره استفراغ تعمدی

  • نوشیدن ۱ قاشق غذا خوری روغن کرچک مخلوط در یک لیوان آب پرتقال یا آب ولرم نیز ممکن است شما را وادار به استفراغ کند. با این حال، با توجه به خطر آسپیراسیون و التهاب ریه این روش به خصوص برای بچه های کوچک و به طور کلی توصیه نمی شود.
  • در زمان انجام استفراغ همیشه سر خود را به سمت پایین نگه دارید.
  • در زمان استفراغ موها و لباستان را از دهان دور نگه دارید.
  • استفراغ را در یک سطح و یا در توالت انجام دهید.
  • پس از انجام استفراغ دهان و دندان های خود را به دقت و کامل با آب آبکشی کنید.
  • پس از استفراغ بدن دچار کم آبی خواهد شد. بهتر است پس از آرام شدن معده، شروع به نوشیدن آب ولرم کنید.
  • یک الی دو ساعت پس از استفراغ خوردن یک صوپ مغذی، برای بدن تان مفید است.
  • مینای دندان پس از تماس با اسید معده حساس می شود. پس تا ۳۰ دقیقه بعد از انجام استفراغ مسواک نزنید.
  • یک حمام آب گرم می تواند حال دگرگون شما را پس از استفراغ بهتر کند.
  • نوشدن یک چای گیاهی، ساعتی پس از استفراغ دستگاه گوارش شما را آرام خواهد کرد.
  • کمی استراحت و چرت زدن ینز روش خوبی برای بازیابی توان از دست رفته پس از استفراغ است.