روش های افزایش شانس باردار شدن

اکثر زنان بعد از این که تصمیم به باردار شدن می گیرند تصور می کنند در طول چرخه قاعدگی خود حامله خواهند شد. این در حالی است که هر زن ۳۰ ساله و سالمی در هر چرخه قاعدگی خود تنها ۲۰ درصد شانس بارداری دارد. بنابراین پروسه بارداری پیچیده تر و زمان برتر خواهد بود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد روش های افزایش شانس باردار شدن که یکی از اقدامات قبل از بارداری است با شما صحبت خواهیم کرد.

حتما شما هم شنیده اید که داشتن رابطه جنسی محافظت نشده می تواند منجر به حاملگی شود. اما این موضوع در حقیقت، کمی پیچیده تر از این جمله ساده است. هر ماه، یک سری از تغییرات هورمونی در بدن باعث می شوند که یک تخمک نابالغ در تخمدان رشد کرده و بالغ شود. به این دوره چرخه قاعدگی گفته می شود. چرخه هر زن متفاوت است. این فرایند با شروع دوره خونریزی به طور متوسط حدود دو هفته طول می کشد.

وقتی تخمک بالغ می شود، تخمدان آن را در یک فرایند شناخته شده ای به نام تخمک گذاری به لوله های فالوپ آزاد می کند. تخمک از طریق این لوله ها به سمت رحم حرکت می کند و حدود ۲۴ ساعت در آنجا زنده می ماند. اگر این تخمک در طول این بازه زمانی توسط اسپرم بارور شود، تخمک بارور شده حفظ شده و به سمت پایین به سمت رحم حرکت می کند. سپس به دیواره رحم چسبیده، لانه گزینی کرده و بارداری اتفاق می افتد.

به این ترتیب برای افزایش شانس باردار شدن مهم است که در روز قبل و روز تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید. به این ترتیب، زمانی که تخمک از تخمدان آزاد می شود، سلول های اسپرم در لوله های فالوپ منتظر آن است. این موضوع باعث می شود که لقاح آسان تر انجام شود. اسپرم می تواند در دستگاه تناسلی زنان تا چهار یا پنج روز زنده بماند.

افزایش شانس باردار شدن

بهترین راه برای افزایش شانس باردار شدن این است که مطمئن شوید در زمان مناسب در چرخه قاعدگی رابطه جنسی دارید. اگر چرخه منظمی داشته باشید، حدود ۲ هفته قبل از خونریزی قاعدگیتان زمان تخمک گذاری است. این به این معنی است که داشتن نزدیکی در چند روزی قبل از تخمک گذاری و بعد از آن منجر به افزایش شانس باردار شدن خواهد شد.

اما اگر چرخه قاعدگی نامنظمی دارید، تشخیص زمان تخمک گذاری برایتان سخت خواهد بود. در این حالت بهتر است از روش های زیر برای تشخیص زمان تخمک گذاری استفاده کنید:

کیت پیش بینی کننده تخمک گذاری: این کیت شبیه به بیبی چک است. شما باید صبح چند روز قبل از روزی که مشکوک به تخمک گذاری هستید از این کیت استفاده کنید. این آزمایش هورمون جسم زرد (LH) را تشخیص می دهد. این هورمون درست قبل از تخمک گذاری در بدن منتشر می شود. شما می توانید این کیت را از داروخانه تهیه کنید.

دمای پایه بدن: با اندازه گیری دمای پایه بدن هر روز صبح قبل از بیرون آمدن از رختخواب، ممکن است قادر به تشخیص افزایش بسیار اندکی در درجه حرارت در سه روز پشت سر هم باشید. افزایش نیم درجه حرارت بدن سیگنالی از زمان تخمک گذاری شماست. البته این روش همیشه قابل اعتماد نیست. زیرا عوامل مختلفی (مثل عفونت) می تواند موجب افزایش درجه حرارت بدن شود.

تغییر مخاط دهانه رحم: فولیکول تخمدان (یک کیسه کوچک در تخمدان است که حاوی تخمک بالغ است) سطح استروژن را افزایش می دهد. این افزایش در استروژن باعث می شود که مخاط دهانه رحم رقیق و لغزنده تر شود. همچنین ممکن است در مخاط دهانه رحم افزایش ایجاد شود. به محض مشاهده این تغییرات برای افزایش شانس باردار شدن باید رابطه جنسی را تا بعد از تخمک گذاری داشته باشید. هنگامی که تخمک گذاری رخ می دهد، مخاط دهانه رحم غلیظ و چسبناک می شود.

نکات مهم در زمان نزدیکی

برخی از متخصصان معتقدند که شانس بارداری با انجام رابطه جنسی در پوزیشن های خاص بیشتر می شود. حتی برخی معتقدند که دراز کشیدن و نگه داشتن دهانه رحم بعد از رابطه می تواند شانس حاملگی را افزایش دهد. برخی نیز ادعا می کنند که اگر زنان به ارگاسم نرسند باردار نخواهند شد. اما هیچ مطالعه ای نتوانسته است که این ادعا را ثابت کند. یکی از چیزهایی که شانس حاملگی را کم می کند استفاده از روان کننده های واژن است. این محصولات می توانند میزان تحریک و شانس زنده ماندن اسپرم ها را کاهش دهند. در این حالت می توانید از بزاق و روغن زیتون برای روان کردن واژن استفاده کنید.

بدن سالم، بارداری سالم

قبل از تلاش برای باردار شدن، باید بدنتان سالم باشد. به همین دلیل قبل از حاملگی بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید. ضمن این که رعایت موارد زیر می تواند موجب افزایش شانس باردار شدن شما شوند:

  • رسیدن به وزن سالم
  • بهبود عادات غذایی
  • داشتن فعالیت بدنی
  • ترک الکل یا سیگار
  • ترک مصرف کافئین

پیشنهاد شده است که قبل از بارداری مصرف کافئین را به حدود ۲۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهید. این میزان معادل یک فنجان ۱۲ اونسی قهوه است. ضمن این که باید مصرف روزانه ویتامین های دوران بارداری که حاوی حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک است را شروع کنید. این عنصر خطر نقص مادرزادی را کاهش می دهد.

اکثر زوج های سالم در عرض یک سال تلاش، بارداری را تجربه می کنند. اما اگر فردی زیر ۳۵ سال دارد و بعد از یک سال رابطه جنسی محافظت نشده باردار نشده است باید به پزشک مراجعه کند. ضمن این که اگر سابقه سقط های مکرر و یا بیماری ژنتیکی وجود داشته باشد نیز باید قبل از بارداری به پزشک مراجعه کرد.

سایر روش های افزایش شانس باردار شدن

زیاد بخوابید: تحقیقات نشان می دهد که زنانی که تحت درمان IVF هستند، بهترین نتایج را زمانی دریافت می کنند که به طور منظم هفت تا هشت ساعت در شب می خوابند.

بیشتر مسواک بزنید: بیماری لثه می تواند یک یا دو ماه به مقدار زمان حاملگی اضافه کند. این نتایج از تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۱ در استرالیا به دست آمده است. حتما قبل از بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید.

ورزش کنید: زنانی که پنج ساعت در هفته یا بیشتر ورزش ملایم دارند به احتمال زیاد شانس بارداری در آن ها ۴۲٪ بیشتر می شود.

کمتر تلویزیون تماشا کنید: مطالعه دانشگاه هاروارد در ۲۰۱۳ نشان داد که تماشای بیش از ۲۰ ساعت تلویزیون در هفته تعداد اسپرم را ۴۴ درصد کمتر می کند.

استرس خود را کاهش دهید: دکتر برگا معتقد است که سطح استرس بالا به سادگی تخمک گذاری را متوقف می کند.

گلوتن نخورید: مطالعه اخیر دانشگاه کلمبیا نشان می دهد که ۶ درصد از ناباروری ها با علت ناشناخته به دلیل بیماری سلیاک است. این بیماری در تولید آنتی بادی که ممکن است در رشد جفت تداخل ایجاد کند مرتبط است. پیتر گرین در تحقیقاتش نشان داد که افرادی که رژیم غذایی فاقد گلوتن را اتخاذ کردند بعد از یک سال باردار شده اند.

وزن کم کنید: بر اساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ مردانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند به احتمال زیاد تعداد کل اسپرم ها و غلظت آن ها در بدنشان کم است.

موبایل را به کمرتان نبندید: بر اساس بررسی های منتشر شده توسط Environmental Working Group، مردانی که تلفن همراه خود را به کمر می بندند، به دلیل تاثیر امواج الکترومغناطیسی، تعداد اسپرم هایشان کم است.