روش های ثابت نگه داشتن میزان قند خون در طول روز

در طول فرایند هضم غذا، غذاهایی مصرف شده که معمولا به طور عمده از کربوهیدرات ها تشکیل شده اند، به گلوکز که یک نوع قند است تجزیه می شود. سپس این قند توسط جریان خون به سایر بخش های بدن و اندام ها برده می شود تا به عنوان سوخت استفاده شوند. ثابت نگه داشتن میزان قند خون نه تنها برای تامین انرژی روزانه مهم است بلکه می تواند خطر ابتلا به عوارض دیابت را کاهش دهد. پس مهم نیست که با هدف کنترل دیابت می خواهید قند خون را ثابت نگه دارید یا برای کسب انرژی یکسان و یکنواخت به این کار دست می زنید. در هر صورت برای ثابت نگه داشتن میزان قند خون نیاز به چند تنظیم ساده در رژیم غذایی روزانه خود دارید. این تغییرات را در ادامه این مطلب فرا بگیرید.

تغییرات ساده برای ثابت نگه داشتن میزان قند خون

روز خود را با خوردن صبحانه شروع کنید. بر اساس گزارش محققان دانشگاه کلمسون، صبحانه قادر است دوباره قند خون را پس از خواب شبانه به حالت متعادل در آورده و انرژی بدن را به گونه ای تنظیم کند که توانایی ذهنی و جسمی بدن بیشتر شود. بلغور جو دوسر پخته شده با شیر کم چرب و توت تازه یا نان تست سبوس دار و کره بادام زمینی با یک عدد سیب، گزینه های خوبی برای صبحانه هستند.

از میان وعده هایی که حاوی ترکیبی از کربوهیدرات ها، پروتئین و مقدار کمی چربی است، استفاده کنید. هنگامی که این مواد غذایی ترکیب می شوند، فرایند هضم زمان بیشتری طول می کشد. بنابراین قند آهسته تر به بدن می رسد. به این ترتیب سوخت و ساز متعادل شده و قند خون ثابت می ماند. سینه مرغ بدون پوست با برنج قهوه ای و کلم بروکلی بخار پز شده یا ماست کم چرب با میوه های تازه و یک تکه نان حاوی مغز، از جمله میان وعده هایی هستند که سه ترکیب کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی های بسیار عالی را در خود جای داده اند.

به جای خوردن وعده های بزرگ، این وعده ها را به چند قسمت کوچک تقسیم کرده و با فاصله زمانی مساوی آن ها را مصرف کنید. فاصله ۳ تا ۴ ساعتی بین این وعده ها کمک می کند تا بدن با دریافت سوخت، سازگار شود و قند خون ثابت بماند. بر اساس گزارش مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، کنسل کرده یکی از وعده های غذایی، می تواند قند خون را با یک شیب شدید کاهش دهد. به این ترتیب انرژی فیزیکی بدن کم شده و توانایی تمرکز ذهن تحلیل می رود.

کربوهیدرات های غنی از فیبر را به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنید. محققان مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک لانگون گزارش می دهند که برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا دیابت نوع ۲، یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به ثابت نگه داشتن میزان قند خون کمک کند. غذاهای با فیبر بالا مانند نان و غلات، میوه و سبزیجات تازه و حبوبات انتخاب های خوبی هستند.

غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده، از جمله آرد سفید، شکر و محصولات ساخته شده با آن ها، مانند آب نبات، کیک، نان سفید و نوشابه ها را برای ثابت نگه داشتن میزان قند خون مصرف نکنید. غذاهای تصفیه شده، نشاسته ای و حاوی قندهای ساده باعث بالا رفتن قند خون و سپس سقوط آن می شود.