از سیر تا پیاز روش های جلوگیری از بارداری

برای مقابله از حاملگی های ناخواسته راه های مختلفی وجود دارد که به روش های جلوگیری از بارداری معروفند. در این مطلب می خواهیم به مهمترین روش های جلوگیری از بارداری ، معایب و مزایایی آن ها بپردازیم.

روش های جلوگیری از بارداری

جلوگیری از بارداری با استفاده از هورمون استروئید

هورمون های استروژن که به صورت قرص در بازار وجود دارد مانع از تخمک گذاری تخمدان ها شده و از بارداری جلوگیری می کنند. این قرص ها را باید در نیمه اول قاعدگی مصرف کنید.  این قرص ها معایب و فوایدی دارد. از مزایای قرص های جلوگیری از بارداری می تواند به در دسترس بودن اشاره کرد. معایب این قرص ها به همراه آوردن اضافه وزن است. هومون های موجود در این قرص ها اشتها را باز کرده و نهایتا موجب چاقی می شوند.

ابزار جلوگیری داخل رحمی

این ابزارها مثل دستگاه IUD در داخل رحم کار گذاشته می شود. ابزارهای داخل رحمی گاهی اوقات موجب عفونت لگنی و پیدایش غذه های سرطانی می شود. بعلاوه در تعدادی از خانم ها با وجود این دستگاه ها حاملگی رخ داده است پس نمی تواند صد در صد از بارداری جلوگیری کند.

نزدیکی منقطع

این روش همان جلوگیری طبیعی است که در آن مردان باید دقت کرده و لحظه ای که مایع منی می خواهد از بدنشان خارج شود آلت تناسلی خود را از واژن بیرون بکشند. این روش تقریبا دقیق است و احتمال بارداری از این روش ۲۰ درصد می باشد. اما گاهی مشاهده شده که اثرات روحی و روانی بدی بر روی مردان خواهد گذاشت. علاوه بر این جلوگیری طبیعی می تواند عوارضی مانند کم خونی، ضعف عمومی، ضعف چشم و طپش قلب را به همراه داشته باشد.

از سیر تا پیاز روش های جلوگیری از بارداری
روش های جلوگیری از بارداری

جلوگیری از طریق دوره های پریود

در این روش لازم است یا زن و یا مرد از دوره تکامل تخمک و کیفیت دوره جنسی اطلاع داشته باشند. تخمک گذاری در خانم ها از ۱۴ روز قبل از قاعدگی بعدی رخ می دهد و تخمک های آزاد شده به مدت دو روز می توانند منتظر اسپرم بمانند و قدرت لقاح خود را حفظ کنند. از طرفی طبق نظریه زیست شناسان اسپرم نر نیز می تواند تا ۴ روز زنده بماند و قدرت ترکیب با سلول ماده را در خود حفظ کند به این ترتیب اگر نزدیکی ۴ روز مانده به تخمک گذاری ( یعنی ۱۸ روز مانده به دوره پریود ) تا ۶ روز پس از آن انجام نگیرد و یا در این دوره از روش های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده شود می تواند روشی موثر، بی خطر و ارزان باشد. البته باید در نظر داشته باشید که عمر اسپرماتوزوئید در همه افراد یکسان نیست پس بهتر است جهت اطمینان بیشتر احتیاط کنید و این زمان را بیشتر در نظر بگیرید.

روش های شستشو

برخی از خانم ها پس از نزدیکی با داروهای و یا مواد گیاهی محلول در آب رحم را شستشو می دهند که این کار باعث جلوگیری از عمل لقاح می شود. البته باید یادآور شویم که این روش نیز نمی تواند صد در صد از حاملگی جلوگیری کند.

روش های دائمی جلوگیری از بارداری

در این روش با استفاده از عمل جراحی لوله های اسپرم در مردان و تخمک در زنان مسدود شده و فرد دیگر هرگز قادر به باروری نیست. البته این روش هیچ تاثیری بر روی میل جنسی نخواهد گذاشت. از آنجا که این روش ها دائمی است پس باید قبل از اقدام خوب فکر کرده و با توجه به عواقب آن، تصمیم گرفت.

کاندوم

کاندوم پوششی از جنس لاتکس است که قبل از شروع  رابطه جنسی بر روی آلت تناسلی مردانه کشیده شده و باعث می شود مایع منی به داخل رحم ریخته نشود. این روش امن ترین روش های جلوگیری از بارداری است به شرط آن که از کاندوم های با کیفیت استفاده شده، پس از نزدیکی آن را کاملا از رحم خارج کرده و از سالم و بهداشتی بودن آنها اطمینان لازم را کسب کرده باشید. از معایب این روش های جلوگیری از بارداری می توان به عدم اغناء کامل جنسی به دلیل نداشتن تماس اشاره کرد.

پزوهشگران امیدوارند تا با تعامل بین پزشکان زنان و زایمان و روانکاوران، روش های جلوگیری از بارداری به روز شده به طوری که افراد بتوانند از آسیب های روانی و جسمی آن در امان باشند.